• 0

Mogelijk in ziektewet na arbeidsconflict

Ik ben terecht gekomen in een arbeidsconflict met mijn enige en halve werknemer (20 uur). Er is een overeenkomst met werderzijds goedvinden tot ontbinding maar werknemer wil deze niet tekenen omdat de voorwaarden naar zijn mening niet goed zijn. Deze overeenkomst is nu al ruim een maand oud en het schuift allemaal maar gewoon door waardoor ik weer een maand extra salaris moet betalen zonder dat de werknemer actief is. Ook heeft de werknemer een advocaat ingeschakeld via rechtsbijstand en die stelt een dusdanige harde eis waaraan ik onmogelijk kan toegeven.

 

Nu sta ik op het punt om deze hele ontbinding maar te vergeten en de werknemer te vertellen dat hij weer moet gaan werken en we op de oude voet doorgaan. Logisch gevolg, denk ik, zal zijn dat de werknemer zich gaat ziek melden.

 

Voor ziekte heb ik geen aparte verzekering gesloten en nu vraag ik mij af waar ik aan toe ben. Kan ik uberhaupt zeggen 'we gaan op de oude voet door en je moet weer aan het werk'? En wat gaat er gebeuren als hij daadwerkelijk zich ziek gaat melden.

 

Kan iemand mij hierover iets vertellen, heeft iemand dit zelf al eens meegemaakt of heeft iemand tips voor mij?

 

Meer informatie wil ik wel geven maar dit is uiteraard gevoelige en persoonlijke informatie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Logisch gevolg, denk ik, zal zijn dat de werknemer zich gaat ziek melden.

Hoezo logisch? Een arbeidsconflict is geen ziekte. Een werknemer kan zich ook niet "zomaar" ziek melden zonder dat er sprake is van daadwerkelijke ziekte. Dus ga hier in geen geval mee akkoord!

 

Het lijkt mij in dit geval zeer verstandig zo snel mogelijk een ter zake kundige arbeidsrechtjurist of advocaat in te schakelen die jou kan begeleiden. Een werknemer die zich ziekmeldt terwijl er geen sprake is van ziekte weigert feitelijk werk. Er geldt dan - mits tijdig de juiste stappen worden ondernomen - geen sprake van een loondoorbetalingsplicht.

 

Doe het bovenstaande vooral tijdig. De ervaring leert dat een werknemer die wegens situationele arbeidsongeschiktheid een paar weken thuiszit, vanzelf een ziektebeeld ontwikkeld. Ook nemen de juridische kosten en de kosten van loondoorbetaling bij ziekte voor de werkgever aanzienlijk toe als je dit op z'n beloop laat

 

Voor ziekte heb ik geen aparte verzekering gesloten en nu vraag ik mij af waar ik aan toe ben

Je bent verplicht om de stappen van de Wet Verbetering Poortwachter uit te voeren. Dat betekent in ieder geval dat een arbodienst of bedrijfsarts moet worden ingeschakeld. Als je geen contract hebt met een arbodienst raad ik je aan een pro-actieve partij in te schakelen die niet onnodig medicaliseert, dus een arbodienst die situationele arbeidsongeschiktheid ook als zodanig durft te benoemen.

 

Als er sprake is van ziekte ben je verplicht het loon door te betalen (wettelijk voor minimaal 70%, maar dit kan in de arbeidsovereenkomst anders zijn overeengekomen, bijvoorbeeld 100% loondoortbetaling in het eerste jaar). De loondoorbetalingsplicht geldt in principe voor maximaal 2 jaar, of tot einddatum van een contract voor bepaalde tijd.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.