• 0

stakingswinst

wanneer ik stop met werken en mijn compagnon gaat wel verder en het bedrijfspand is alleen van mij.

het pand wordt dan van mij gehuurd moet er dan toch stakingswinst betaald worden, ik heb immers niets verkocht?

wel heb ik de oudedagreserves in een lijfrente gestopt en wordt de laatste jaren niet meer afgetrokken

 

en hoe wordt de stakingswinst berekend, is dit verschil van aankoopbedrag en verkoopwaarde op tijd van staking?

 

voorbeeld= gekocht voor 100.000 bij staking waarde 300.000 = 200.000 winst waarvan 52% moet worden afgerekend?

 

 

ik ben benieuwd

roos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Roos

 

De enkele (voortgezette) verhuur van het zakenpand aan je ex-compagnon maakt geen onderneming op zich. In beginsel zou afgerekend moeten worden over de stakingswinst (dat is marktwaarde min boekwaarde (boekwaarde = aanschaf + investeringen -/- afschrijvingen). Doe je niets dan gaat het pand van box 1 naar box 3 en moet afgerekend worden.

 

Er zijn wel manieren om de heffing vooruit te schuiven, maar ontlopen kun je het vrijwel niet. Nu even te laat om me er in te verdiepen. Morgen zullen er ongetwijfeld mensen zijn die een idee hebben hierover.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het een optie om het pand in te brengen in een BV. De boekwinst (€200.000) die hierbij wordt behaald kan worden gecompenseerd met aanvullende lijfrente-aftrek. Deze lijfrente wordt bedongen bij de nieuwe BV. De BV verhuurt vervolgens het pand aan de compagnon.

 

Doe dit wel in overleg met een fiscalist, want er zitten een paar haken en ogen aan.

Link naar reactie
  • 0

 

Doe dit wel in overleg met een fiscalist, want er zitten een paar haken en ogen aan.

 

Zoals de voortzetting van de onderneming door de BV voor 3 jaar ;)

 

Klopt, maar het zou best wel eens kunnen dat Roos spontaan nog even door wil werken om deze aanslag te ontlopen. ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.