• 0

Fraude in je webwinkel... en nu ?

Hallo allemaal,

 

Iedereen zal het wel eens meegemaakt hebben (of het zal nog gebeuren) Je hebt een leuke webshop en alles loopt lekker.

Betalingen gaan goed, klanten zijn tevreden wat wil een webwinkelier nog meer. Totdat op die ene dag je een bestelling krijgt die je natuurlijk zoals het hoort netjes binnen de gestelde termijnen afhandelt. In de meeste gevallen binnen 24/48 uur leveren.

Een leuke order met een even leuke marge. Maar de volgende dag wordt deze bestelling door Paypal of de CC maatschappij in twijfel gebracht. Oei, wat nu ?? Even vlug de leverancier bellen om de het pakketje tegen te houden bij een dropshipment of vlug TNT post bellen als het vanuit je eigen magazijn gaat. Daar gaat de schoen al een beetje wringen. Het zal ongeveer 2 uur duren voordart je de juiste afdeling hebt, die daarna vrolijk zegt de zending nog niet te traceren is. Toch heb je duidelijk aangegeven dat het om een fraudezaak gaat en de ontvanger het pakketje niet in handen mag krijgen.

Dan maar even de klant controleren en bellen...ohw een postbus nummer als afleveradres (TIP 1: geen postbus als afleveradres)

dan maar even bellen, een mooi 06 nummer maar helaas is dit nummer niet bereikbaar. Sjips ook daar is de klant niet te bereiken. even opzoeken in het telefoonboek.... je raad het al: niet te vinden.

Even laten rusten en morgen maar weer verder.

 

Weer vroeg in de telefoon om het track&trace nummer door te geven, want dat hebben we natuurlijk, "nee sorry dan moet u toch echt bij een andere afdeling zijn" - " wij leveren niet aan een postbus, ik zal u even doorverbinden met een andere afdeling" en zo gaat het nog wel even door.

Al met al geen steek verder en ondertussen is het pakketje al afgeleverd en ben je het geld kwijt, want dat heeft paypal of de CC maatschappij al weer bij je weggehaald. Dan sta je als webwinkelier toch lekker in je hemd.

Geld kwijt en goederen weg.

 

Je trek als webwinkelier elke keer aan het korste eind terwijl je er niets aan kunt doen.

vorig jaar hebben we een fraude detection module laten installeren bij de CC en ik moet zeggen dat we sindsdien geen fraude met CC hebben gehad. (wel weer extra kosten) (Via de PSP Ogone)

 

- Vraag 1:

Wat ga je nu doen, moet je aangifte van diefstal doen ? ga je de naam opschrijven op een blacklist ? Misschien zelfs bekend maken of ben je dan weer in strijd met de privacy wetgeving.

 

Vraag 2:

Kun je niet als webwinkeliers de koppen bij elkaar steken en hier een blacklist van te maken ?

Het gaat dan voornamelijk om IP adres / Postcode + Huisnummer / Naam

 

Vraag 3:

zijn er mede webwinkeliers die het zelfde hebben meegemaakt en hoe heb jij dit opgelost ?

heeft iemand nog tips ?

 

Alvast bedankt allemaal, ik heb ff van me afgeschreven.

Morgen nog even TNT post bellen om te kijken of ik een naam of tel. van het postbus nummer kan krijgen.

 

 

groeten,

Patrick

 

 

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

zo ' net' terug van de politie. ik heb aangifte gedaan. Weer een stapel papier rijker en een weer een werkdag naar de knoppen. Nu maar afwachten. Ben bang dat het weinig effect zal hebben zoals Vossie al zei. Maar ja ik geef toch niet zomaar op.

 

Alleen heb ik wel een krantenknipsel gevonden wat heel dicht in de buurt van deze persoon komt.

Ik denk zelf dat dit dezelfde is.

 

ik citeer:

" Vijf nepvuurwapens en een flinke serie kinderpornofoto's trof de politie in 2008 aan bij een toen 18-jarige inwoner van Veenhuizen. Aanleiding voor de huiszoeking door de politie was een camera die heimelijk zou zijn geplaatst door de verdachte bij een buurmeisje."

 

en nu heeft hij een Draadloze mini camera set gekocht.. uhm sorry 'gekregen'.

 

 

@scaut: Helaas geen IP adres omdat deze persoon een order heeft aangemaakt zonder account.

 

ik verbaas me nog steeds over paypal die zomaar het geld terug geeft aan de klant terwijl wij toch duidelijk alle gegevens hebben aangeleverd. afleveringsbewijs, gegevens klant en noem maar op.

 

Dan maar niet meer leveren aan postbussen.....

 

 

 

WebwinkelCommunity forum is nu #GRATIS : De gratis webshop community

Patrick Heijmans:  Online marketing specialist en consultant

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben vandaag voor de zoveelste keer een betwiste betaling van Paypal gehad. Uit vorige ervaringen met deze situatie weet ik dat ik kan fluiten naar mijn geld. Wel is het afleveradres bij ons bekend en onze eigen fout dat wij hier geen controle op ingebouwd hebben in ons systeem.

 

Echter, is er een databank waar wij als webshopexploitanten onze dubieuze afleveradressen kunnen opgeven en deze kunnen matchen met de opgegeven afleveradressen bij een bestelling?

 

Fijne avond, groet,

 

Remo

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Link naar reactie
  • 0

Een verzamelbank door en voor webwinkels ben ik helaas nog niet tegengekomen.

 

Er bestaan wel commerciele controles voor de betrouwbaarheid van adressen, zoals bijvoorbeeld Experian Credit Check

 

Deze controle kan al tijdens het afrekenen worden gedaan waardoor je betrouwbare klanten uitgebreidere betaalmogelijkheden kan bieden. Je betaalt echter wel per adres een bedrag waardoor dit ook aardig in de papieren kan lopen. Met zo'n dienst weet je zeker dat je het geld kwijt bent :P

 

Als er een initiatief voor en door webwinkels wordt opgezet dan heb ik zeker interesse. Ik ben echter bang dat dit teveel haken en ogen heeft tbv privacy wetgeving.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.