• 0

Vorderingstraject

In zomervakanties ben ik altijd erg coulant met betalingstermijnen. Maar ik heb er nu 1 tussen zitten. Factureren ging via de e-mail. Dus heb ik de beste man ook via de e-mail eerst na 14 dagen een herinnering gestuurd, ndat ik hem via de telefoon heb gesproken en hij aangaf dat de factuur was ontvangen. 8 dagen later een aanmaning met een laatste kans om het bedrag te voldoen (tevens een kopie via de post) en dan vandaag (weer 7 dagen later) wederom via de e-mail en een aangetekende versie via de post.

In de laatste aanmaning krijgt de opdrachtgever 2 dagen de tijd om het bedrag te voldoen (incl administratiekosten en rente)

Daarna draag ik hem over aan onze incassoservice. Het korte termijn heeft ermee te maken dat ik in de eerste aanmaning al had aangegeven dat ik het incassoburo zou inschakelen. Nu krijgt hij dus nogmaals een laatste kans.

 

Van alle e-mailberichten heb ik een leesbevestiging.

 

Nu heb ik een aantal vragen.

 

1) Zijn de termijnen redelijk?

2) Bij de laatste aanmaning heb ik tevens 25 euro administratie kosten en 8% wettelijke rente berekend. Dat ik dit ging doen heb ik bij de eerdere berichten ook aangegeven. Is 25 euro teveel en onredelijk?

3) Heb ik voldoende stappen genomen om het incasso traject in te gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de eerste herinnering heb ik gebeld, daarna nog een keer, maar werd niet opgenomen, toen maar ingesproken op de voicemail.

 

Het is misschien weer pinuts voor de meeste mensen hier, maar het gaat maar om een bedrag van 180 euro. Dit moet toch geen probleem zijn. Als hij de moeite zou nemen om contact met mij op te zoeken ben ik best wel in voor een oplossing.

Hij zal niet de eerste en helaas ook zeker niet de laatste bij ons zijn met een betalingsregeling.

Link naar reactie
  • 0

Het is altijd jammer dat je achter het geld aan moet hobbelen ;D. Ik zou de vordering gewoon overdragen naar een incassobureau. Zeker nu blijkt dat de klant niet het fatsoen heeft om contact met jou op te nemen. Heb je overigens algemene voorwaarden?

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ja ik heb algemene voorwaarde en deze zijn ook netjes overhandigd.

 

Ik heb toevallig net alles overgedragen aan mijn rechtbijstand verzekering (zij dooen ook het incasso trject).

 

De aangetekende brief is niet aangenomen, want er is tot op 2 keer toe niemand thuis. De brief ligt nu op het postkantoor.

 

Ik had een kopie van de laatste aanmaning ook via de e-mail verstuurd en heb hier ook een leesbevesting van.

 

Volgens mij heb ik gedaan wat ik kon.

Link naar reactie
  • 0

Even een korte update.

 

Het ziet er naar uit dat de beste man met de noderzon is vertrokken. Het lukt DAS niet om in contact met hem te komen.

 

Wel apart dat een vereniging die zich inzet tegen de regeldruk van de overheid, laat merken dat wanneer er geen controle is dingen behoorlijk uit de hand kunnen lopen.

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Een geldbedrag van € 180,00 is de moeite waard om het te willen ontvangen.

Je hebt er een prestatie voor geleverd.

Is deze man niet meer op een andere manier te bereiken, bestaat het mail adres nog.

 

Wat is de reactie van DAS.

 

Je laatste opmerking snap ik niet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik onderneem zelf geen actie meer, dat is de deal met DAS. Mocht het incasso traject stuk lopen dan dekt mijn rechtsbijstand de eventuele rechtszaak tegen deze man.

 

Het podium was voor een vereniging die zich inzet voor minder regeldruk vanuit de vooral linkse partijen. Maar juist door het handelen van dit ondernemers is de roep voor meer controle steeds groter.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag zelf maar even met DAS gebeld over de stand van zaken.

 

Hier leerde ik dat de beste man naar aanleiding zelf heeft gebeld met DAS en heeft gevraagd om een betalingsregeling (ik wist niet dat dit voor zulke lage bedragen ook kon)

DAS is akkoord gegaan en wanneer het laatste termijn vooldaan is krijg ik mijn geld. Eventueel kan ik ook per keer een deel krijgen, maar dit kost me weer extra tijd om het te verwerken in mijn boekhouding. Dus over 2,5 maand heb ik eindelijk mijn geld.

 

Link naar reactie
  • 0

Toch nog maar eens een update.

 

De man komt zijn betalingstermijnen die zijn afgesproken met DAS niet na.

 

Men wil nu verdere stappen gaan ondernemen, maar omdat het een stichting is schijnt het allemaal wat moeilijk te worden, omdat de persoon in kwestie zelf niet aansprakelijk gesteld kan worden.

 

Een wijze dure les weer, maar het blijkt maar weer eens dat mensen niet te vertrouwen zijn. En ik weet nu ook zeker dat stichting nooit meer op rekening bij ons iets kunnen bestellen.

 

Edit: Misschien is er toch nog hoop, uit het onderstaande stuk blijkt dat er toch een aantal gevallen zijn waarop de bestuurders aansprakelijk kunnen worden gesteld.

aansprakelijkheidbestuurders1.pdf

Link naar reactie
  • 0

Vervelende zaken zijn dat altijd ja. Ik moet zeggen dat ik overwegend wel goede ervaring heb met DAS als ik eens contact met ze heb. Is de stichting failliet of aan het randje van? Want dan zou het kunnen betekenen dat de bestuurder van te voren wist dat facturen niet betaald konden worden. Dan kan je hierop voortborduren. Wel een geregel voor 180 euro, succes!

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Ik ken de zaak natuurlijk niet inhoudelijk maar wat relevant kan zijn:

 

- Wanneer de stichting niet is ingeschreven bij de KvK dan kunnen bestuurders persoonlijk aansprakelijk worden gesteld. Maar dat zal niet het geval zijn gezien de acties van DAS, misschien toch de moeite van het nakijken waard.

 

- Overige bestuurders kunnen ook aansprakelijk worden gesteld wanneer er sprake is van wanbeleid (onbehoorlijk bestuur) en in het geval van een gezamenlijk bestuursbesluit om diensten van jou af te nemen, terwijl ze wisten dat er niet betaald kon worden.

 

Ik hoop op een goede afloop voor je. Ik ben zelf erg benieuwd, veel succes gewenst en hou ons wat mij betreft op de hoogte.

 

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Probeer het eens op:

 

http://www.openkvk.nl

 

Het kan echter zijn dat die gegevens wat gedateerd zijn. Volgens mij worden de gegevens namelijk niet zo vaak geupdate. Maar gezien de datum dat je het onderwerp hebt gestart zouden ze erin moeten staan.

 

Wel een tip: zet de naam van je wanbetaler even niet online, kan alleen maar in je nadeel werken mocht je hier even geen rekening mee houden.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.