• 0

BV en personeelsaandelen

Beste allen,

 

Ik heb een vraag over het volgende:

 

Teneinde het personeel beter bij het bedrijf te laten betrekken is de vraag naar voren gekomen om personeelsaandelen uit te geven. Dit ben ik nu aan het bekijken. En het idee staat mijn zeker niet tegen.

Ik heb gelezen dat er certificaten kunnen worden uitgegeven. Maar dien je dat bij een apart administratiekantoor onder te brengen? Of kan dit ook onder de vleugels van de BV?

 

Of is het ook mogelijk om dit alles binnen de BV te houden en bijvoorbeeld B of C aandelen uit te geven met alleen recht op winst en dus geen stemrecht. Eigenlijk een soort prioriteitsaandelen.

 

Graag uw visie hierop.

 

Alvast bedankt voor de genomen moeite en tijd.

 

Jor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het administratiekantoor waarover je gelezen hebt is de zogenaamde Stiching Administratiekantoor (STAK), een stichting die je zelf opricht en die gecontroleerd wordt door de BV. De STAK neemt bijvoorbeeld 10% van de aandelen in de BV over en kan voor die aandelen vervolgens certificaten uitgeven. Certificaten van een STAK zijn geen echte aandelen, ze geven alleen recht op winst. Certificaathouders hebben geen stemrecht, dat ligt bij de STAK, waarvan de meerderheidsaandeelhouder meestal de bestuurder is, mogelijk samen met een vertegenwoordiger van het personeel. Dit is een goede en beproefde constructie bij personeelsparticipatie. Voordeel is ook dat je niet steeds naar de notaris hoeft als er een nieuwe particpant bijkomt of vertrekt.

 

Stemrechtloze aandelen bestaan niet in het huidige recht, in het nieuwe BV recht zal dit gaan veranderen, maar die wet staat al een paar jaar op stapel, maar is nog steeds niet ingevoerd. Mogelijk zal dit per 1 januari 2011 zijn. Maar je houdt dan het nadeel dat je voor wisselingen steeds naar de notaris moet.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet zulke goede ervaringen met personeelsaandelen en/of opties. Je kunt bij de oprichting van je bedrijf het personeel aandelen geven, en ik denk dat dat kan zonder dat ze dan veel nare fiscale gevolgen hebben. Maar daarna wordt het fiscaal altijd lastig. Ze moeten belasting betalen over de aandelen, of ze moeten ze kopen, maar je weet niet of ze er ooit geld voor krijgen.

Ik zou wel gewoon de medewerkers van het eerste uur gewone aandelen geven, met stemrecht. Dat scheelt je allerlei gezeik met administratiekantoren en hoge kosten daarvan. En waarom zouden ze niet mogen meepraten in een aandeelhoudersvergadering?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik geef Christine wel gelijk. Als je niet wilt dat je personeel mede-zeggenschap krijgt, kun je net zo goed volstaan met een winstdeling of bonusregeling. De praktijk leert dat personeelsaandelen toch altijd gedoe oplevert met het bepalen van aankoop- en verkoopwaarde, aanbiedingsplicht bij ontslag etc.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik geef Christine wel gelijk. Als je niet wilt dat je personeel mede-zeggenschap krijgt, kun je net zo goed volstaan met een winstdeling of bonusregeling.

 

Toch ben ik er zelf erg voor om het personeel van het eerste uur wel mede-zeggenschap te geven, zeker als dat mensen zijn die je bewust in je nieuwe bedrijf haalt omdat je denkt dat ze de juiste motivatie hebben om met jou het bedrijf van de grond te trekken. Waarom zou je ze niet gewoon wat aandelen geven bij de start, als het fiscaal nog eenvoudig kan?

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.