• 0

Einde huurcontract, doorgedraaide verhuurder

Wij hebben 5 jaar geleden een bedrijfspand gehuurd met een huurtermijn van 5 jaar en een opzegtermijn van 1 jaar. Ruim een jaar geleden hebben we besloten de onderneming niet voort te zetten, maar te zoeken naar een opvolger. We hebben in de tussentijd de huur opgezegd (brief met twee personen langsgebracht, binnen de termijn), omdat we niet nog eens 5 jaar aan een contract vast wilden zitten. Met de verhuurder zijn we (mondeling, ja domdom...) overeengekomen ook na de huurtermijn door te blijven huren en voor beide partijen een opzegtermijn van 3 maanden te hanteren als we (huurder & verhuurder) de huur wilden ëindigen. Ook afgesproken ons eventueel de eerste keuze te geven om een nieuw contract aan te gaan. 2 maanden voor het einde van het huurcontract had de verhuurder potentiële nieuwe huurders gevonden, was de mondelinge overeenkomst hem geheel onbekend en gaf hij aan dat we officieel nog 2 maanden de tijd hadden om het pand te verlaten. Wel gaf hij ons de mogelijkheid een nieuw (wurg)contract te tekenen. Omdat we ons beseften dat een mondelinge afspraak moeilijk hard te maken en de continuïteit van ons bedrijf belangrijk is, hebben we besloten het hierbij te laten. We zijn op zoek gegaan naar een andere locatie en hebben die gevonden. Het 'oude' pand leeg en schoon achtergelaten en de sleutels zoals aangegeven in de meterkast achtergelaten omdat het al erg laat was geworden en de verhuurder toch naast het (lege) pand woont. Nu hebben de nieuwe huurders zich teruggetrokken en herinnert de verhuurder zich ineens weer onze mondelinge afspraak en houdt ons daaraan door gewoon weer een nota te sturen. Hij vind ineens ook dat we de sleutels bij hem moeten afgeven, terwijl hij toch alweer in het pand is geweest. In het contract staat bij beïndiging dat we de sleutels moeten overhandigen, maar dit hoeft toch niet zo letterlijk genomen te worden. Hij heeft vanaf de dag na het beïndigen van het huurcontract weer beschikking over het pand. Hij geeft tevens aan dat zolang we die sleutels niet bij hem hebben langsgebracht, we over een maand weer een nota kunnen verwachten.

 

- Wat moeten we nu doen met die nota's, we zijn niet van plan die te betalen aangezien we door hem hals over kop zijn verhuisd en nu al ergens ander huur betalen. Staat hij hiermee in zijn recht?

- Hoe kan hij ons aan een mondelinge afspraak houden die hij zelf in eerste instantie heeft gebroken. Omdat wij hier niet tegenin zijn gegaan is deze afspraak vanaf dat moment toch niet meer geldig?

 

Sorry voor het lange verhaal en bij voorbaat hartelijk dank voor je reactie.

Joyce

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben absoluut geen expert, maar jullie hebben je aan de schriftelijke overeenkomst gehouden. Wat de mondelinge betreft - daar kan de verhuurder zich niet op beroepen als hij eerder juist heeft gezegd dat die er niet was, lijkt me.

 

Ik zou een formeel briefje sturen dat je alles in overeenstemming met het contract hebt gedaan, en dat in jouw ogen daarmee de zaak afgedaan is.

 

Wat de sleutels betreft - wat bedoel met 'zoals aangegeven'? Door wie aangegeven?

Link naar reactie
  • 0

@PeterBonjeroor

De verhuurder heeft mbt de mondelinge overeenkomst niet letterlijk gezegd dat die niet bestond, maar steeds herhaald dat wij officieel over 2 maanden eruit moesten, nadat wij hem op onze overeenkomst wezen (ongeveer 10 keer). Dit is eigenlijk hetzelfde als de overeenkomst ontkennen, lijkt me.

 

Wat betreft het 'zoals aangegeven': in een gesprekje met mij en de verhuurder vlak voor de einddatum. Zei tegen hem dat we de sleutels in de meterkast zouden achterlaten als het laat zou worden. Hij gaf maar weer eens geen antwoord, dus ook niet dat hij hier niet van gediend was..

 

Ik hoop dat er ook nog iemand wil reageren die e.e.a. wel zeker weet, of de reactie van Peter kan onderschrijven.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelf ben ik een particuliere verhuurder, een belangrijk punt bij beeindiging is de overhandiging van de sleutels van huurder > verhuurder op locatie om het geheel te inspecteren en indien noodzakelijk een opleveringsrapport op te stellen. Waarom? Omdat je anders bij discrepantie over de staat van het pand het erg lastig wordt om daaruit te komen. Immers ik als verhurende partij wil iets netjes opgeleverd hebben in de originele staat cq betere staat. Ook is niet voor iedereen een verbetering daadwerkelijk een verbetering, ik zit bv niet te wachten op een airco unit in m'n pand als die er eerst niet was.

 

Verder is het slordig dat zowel de huurder als verhuurder in dit geval niets op papier gezet hebben en mondeling iets overeen komen. Dit geeft weinig houvast en wederom de ruimte voor verschil in interpretatie. Ik zou dan op voorhand teruggrijpen naar wat het originele contract zegt alvorens nog verder iets aan te nemen. Zeker als je indien je voor hem een huurder zoekt om onder een contract uit te komen deze vervolgens afhaakt heeft dit voor de verhurende partij natuurlijk tot gevolg dat er een potentiele leegstand ontstaat waar hij niet op zit te wachten en misschien was dit ook niet nodig geweest als het een heldere situatie is. (Ik laat bv pas een een beeindiging ondertekenen samen met de nieuwe huurders zodat een overgang helder is.)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joyce,

 

Er is sprake van een schriftelijke huurovereenkomst die door jullie schriftelijk is opgezegd.

Stel, zoals Peter het aangeeft, een brief op waarin je nogmaals aangeeft dat jullie de huurovereenkomst per .... schriftelijk hebben beëindigd. Een mondelinge overeenkomst is lastig te bewijzen voor beide partijen, de volgende keer een punt van aandacht.

 

Het achterlaten van de sleutels in de meterkast vind ik niet handig (of van de verhuurder juist handig...). Nooit doen, altijd een afspraak met elkaar maken om samen de status van het pand op te nemen en de sleutels over te dragen. Hiermee voorkom je misverstanden en 2-zijdige uitleg. Maak van deze overdracht een kort verslag of rapport die jullie beiden ondertekenen (de meeste woningcorporaties hebben wel standaard formulieren, vraag anders daar eens een standaard op).

 

Ik zou de verhuurder een aangetekende brief sturen en hem daarin uitnodiging (datum noemen, met alternatief) en voor een gezamenlijk eindopname van het pand, aangezien dit nog niet is gebeurt. Maak van tevoren een formulier voor deze eindopname die door beide partijen getekend kan worden. Schrijf relevante zaken op omtrent aantal sleutels, meterstanden, gebreken, etc.

 

Wellicht hebben jullie ook bij aanvang van de huur een opname gedaan en formulieren ondertekend, neem deze van tevoren nog even door. Hoewel... hebben jullie wel een opname gedaan bij aanvang van de huur?

 

Op de site van VROM kun je meer info vinden over verplichtingen van huurder en verhuurder alsmede het beëindigden van een huurcontract.

 

Succes!

 

Vragen? Stuur een p.m. of e-mail.

 

Groet,

 

Klaas

 

Link naar reactie
  • 0

@JZ:

Wij hebben voor de verhuurder geen nieuwe huurder aangebracht, deze zijn bij hemzelf gekomen. Hij wist dat wij toch gingen stoppen en wilde deze nieuwe huurders natuurlijk in zijn pand. Maar houd je dan wel aan de afspraak! En niet zeggen dat je officieel (dus volgens onze schriftelijke opzegging) uit het pand moet en zodra blijkt dat de nieuwe huurders zich terugtrekken zeggen dat je een mondelinge afspraak hebt met een opzegtermijn van drie maanden. Begrijp me goed, wij wilden graag gebruik maken van deze afpraak, maar hier was toen dus geen mogelijkheid voor.

 

@Timerider:

Het pand werd nieuw opgeleverd bij aanvang van het huurcontract. Als bijlage in het contract staat een bouwplattegrondtekening van het pand (alleen de buitenmuren). In het contract word hiernaar verwezen mbt oplevering van het pand, is natuurlijk ook niet erg duidelijk. We hebben vlak voordat we de deur achter ons dichttrokken wel allemaal foto's gemaakt van het pand en de standen in de meterkast.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.