• 0

Na lange tijd rekening, klant weigert te betalen

Tot een maand geleden studeerde ik nog en tijdens die studie werkte ik als freelance webdesigner. De afspraken die ik had met klanten werden regelmatig mondeling gemaakt. Laat ik beginnen door te zeggen dat ik nu wel beter weet en afspraken altijd op papier laat bevestigen.

 

In het kort is dit mijn probleem:

Eind 2007 ben ik bezig geweest met een website, 350 euro excl. BTW. Ik was druk met studeren en de klant gaf telkens aan totaal geen haast te hebben, dus was het een rustig project. In juni 2008 was de site klaar qua ontwerp. Er was afgesproken dat ik een CMS zou maken zodat ze zelf de site bij kon houden, maar als extra zou ik zelf de eerste foto's op de site zetten zodat ze hem kant en klaar kon ontvangen. Die fotos zijn nooit meer gekomen, o.a. omdat haar laptop gestolen is. Ze zou toen gaan kijken of ze nieuwe foto's kon maken, of iets anders kon regelen en toen hebben we lange tijd geen contact gehad.

 

4 april 2010 heb ik gemailt dat ik het toch wel graag af zou willen ronden en bij die e-mail een factuur gedaan, we hadden namelijk een vast bedrag afgesproken.

Nu weigert zij deze te betalen: volgens haar was de site nog lang niet klaar, en had ze na de diefstal van haar laptop aangegeven dat zij het zou zeggen als ze door wou met de site. Geen contact betekende dat ze niet verder wilde.

 

Wat moet ik nu doen. Ik heb geen contract, maar wel emails waarin ze bevestigd dat we in de eindfase zaten en dat ik alleen nog de foto's nodig had. Ik wilde haar een aangetekende brief sturen maar ze is inmiddels verhuist en ze reageerd nergens meer op. Toen ik haar, door met een geheim nummer te bellen, eindelijk te pakken kreeg zei ze dat ze het niet nodig vond om mij haar adres te geven en dat ik te laat was.

 

Wat kan ik nu doen? Ik kan haar niets sturen want ik weet via iemand anders alleen de straat, geen huisnummer. Naar een advocaat stappen lijkt me ook meer te gaan kosten dan dat het mij opleverd. Maar uit principe vind ik dat ze gewoon moet betalen: we hadden immers een overeenkomst, wat zij ook gewoon weet.

 

Hier extra informatie, o.a. de e-mail wisselingen waarin ze bevestigd dat we bijna klaar waren, en haar reactie op de rekening:

(lijkt meer tekst dan het is door de vele quotes)

 

Ik heb een ontwerp gemaakt waar ze tevreden over was:

Onderaan een e-mail waarin ik het ontwerp toelicht:

 

Als je deze opmaak goed vind, dan missen er nu nog 4 dingen volgens mij:

 

1) een openingsscherm met een foto

2) contact formulier

4) knop om door de foto's te bladeren

5) het CMS er aan koppelen

 

--------------------------------------------------

 

Hé Jasper,

 

Ik ben erg tevreden!!! Het ziet er erg mooi uit.

Je check lijstje klopt volgens mij ook.

(...)

 

Hiermee bevestigd ze dat ze inderdaad tevreden was over het ontwerp en dat alleen die laatste 4 punten nog geregeld moesten worden.

 

Toen het ontwerp van de site helemaal af was heb ik meerdere keren geprobeerd een afspraak te maken zodat ik de foto's op kon komen halen. Ze heeft enkele keren toegezegd maar telkens belde of mailde ze dan toch weer om af te zeggen. De laatste e-mail die ik kon vinden (en dus het laatste aantoonbare contact) was van 20 juli 2008.

 

15 juni 2008

Hi ,

 

Zullen we komende week nog een keer afspreken voor de laatste dingen van de site? Dan kan ik de fotos op mijn hardeschijf zetten en ik zal dan ook prints meenemen van je visitekaartje zodat je kan kijken of die zo goed is.

 

--------------------------------------------------

17 juni 2008

Hee Jasper,

 

Volgende week ook goed, zit deze week al aardig vol.

Groeten,

 

17 juli 2008

Hi ,

 

Heb je komende week even tijd? Dan kom ik langs met mijn hardeschijf om je foto's op te halen voor de site en je visitekaartje. Dan kunnen we dat afronden.

 

Groeten,

Jasper

 

--------------------------------------------------

 

juli 2008

Hee Jasper,

 

Sorry dat het allemaal zo lang duurd, maar ik ben of aan het werk of begeef mij onder mijn vrienden.

Hierdoor geen tijd meer gestoken in mijn foto's.

Ik probeer dit weekend er naar te kijken en dan heb ik in principe, die woensdag daarop tijd.

Ik mail je zondag. Wel goed dat je er achteraan zit.

 

Groeten,

 

--------------------------------------------------

20 juli 2008

Hee Jasper,

Het is mij niet gelukt om naar mijn foto's te kijken, ik probeer het van de week.

Ik mail je tegen het einde van deze week.

Groeten,

 

Ongeveer een week later is haar laptop gestolen en was ze al haar foto's kwijt. We hebben toen weer mondeling contact gehad. Ze zou gaan kijken hoe ze dit op kon lossen: of ze nog ergens andere foto's had o.i.d. en daarna hebben we een tijd geen contact meer gehad. Doordat ik erg druk was met mijn studie, en zij geen duidelijke tijdslimiet had heb ik toen een lange tijd geen contact meer gehad. Wel hoorde van een vriendin die mijn klant kent, dat ze zich eigenlijk een beetje schuldig voelde omdat ze steeds niets liet horen en dat ze dat 'binnenkort' weer zou doen. Dus ze was zich er van bewust dat de opdracht nog steeds liep (maar via via gehoort dus niet aantoonbaar).

 

Een op 4 april 2010 bedacht ik opeens weer dat ik nooit meer wat van haar gehoort had. Ik heb toen het volgende gemailt:

 

Hi ,

 

Een hele tijd geleden heb ik een site voor je gemaakt. Er moesten alleen nog foto's op die je uit zou zoeken waar het blijkbaar niet meer van is gekomen. Maar van mijn kant heeft er wel veel tijd in gezeten dus ik wil het graag alsnog afronden.

 

Ik heb het nu op de volgende manier geregeld:

De site is nog niet publiekelijk online op . Ik heb een link gemaakt waarmee je hem online kan zetten: wanneer je de volgende link aan klikt werkt de tijdelijke site niet meer en zal de site op het gewone adres te zijn zijn.

Klik deze link dus alleen aan wanneer je hem online wilt hebben.

 

(uitleg over hoe het CMS werkt)

 

Aangezien we een vast bedrag hadden afgesproken en je de site nu zelf in kan vullen waardoor mijn kant klaar is, vind je hier onder ook de factuur (als PDF).

 

Hierop ontving ik de volgende reactie:

He jasper,

 

Dit komt als een verrassing aangezien wij maar 2 keer hebben afgesproken, en het nog aan het begin was en het voor mij gevoel nog helemaal niet afgerond was. Je weet dat mijn computer toen gestolen is en dat ik met jou contact zou opnemen als ik er verder mee wou gaan, je hebt toen niks gezegd over dit. Daarbij komt dat ik allang de provider heb geannuleerd/ opgezegd Je hebt mij geeneens op de hoogte gebracht dat jij er verder mee bent gegaan, dat is dus jou eigen initatief, hiervoor ga ik niet betalen. Ik vind het ook niet netjes van jou om mij zo voor het blok te zetten.

Groeten

 

Ik heb haar toen een reactie gemailt:

Hi ,

 

Hoe vaak wij afgesproken hebben zegt niets aangezien ik thuis werk. Ik heb je meerdere malen tussen stadia laten zien en ook het eindontwerp.

Wij zaten al lang niet meer in de beginfase: de site was klaar en er moesten alleen nog foto's op. Dat jouw laptop gestolen is en je geen backup had is heel vervelend, maar veranderd niets aan het feit dat ik een site heb gemaakt voor jou. Hetzelfde geldt voor het feit dat je de hosting hebt opgezegd; daar heeft mijn ontwerp niets mee te maken.

 

Ik ben niet verder gegaan met de site; ik heb het nu alleen zo ingericht dat jij hem zelf kan activeren, zoals aangegeven was de site zelf al klaar. Dit veranderd ook niets aan de kosten die gemaakt zijn; er was immers een afgesproken prijs.

 

Ik citeer uit een email van mij van 17 juni 2008:

   "Zullen we komende week nog een keer afspreken voor de laatste dingen van de site?"

 

Jouw reactie hier op was:

   "Is volgende week ook goed, zit deze week al aardig vol."

 

Vervolgens stuurde ik 17 juli

   "Heb je komende week ergens even tijd? Dan kom ik even langs met mijn hardeschijf om je fotos op te halen voor de site (...). Dan kunnen we dat afronden."

 

18 Juli mailde je weer:

   "Sorry dat het allemaal zolang duurd, maar ben of aan het werk of begeef mij onder mijn vrienden.

   Hierdoor geen tijd meer gestoken ik mijn foto's.

   Ik probeer dit weekend er naar te kijken en dan heb ik inprincipe, die woensdag daarop tijd.

   Ik mail je zondag. Wel goed dat je er achter aanzit!"

 

Met deze en andere e-mails heb je meerdere malen bevestigd dat we in de afrondingsfase zaten en ik alleen de foto's nog moest hebben.

Ik zet jou niet voor het blok. Ik heb mij netjes aan alle afspraken gehouden. Na de diefstal van jouw laptop zou jij kijken of je nog foto's had en zou je contact opnemen. Dat heb jij niet gedaan.

 

Wij hadden een mondelingen overeenkomst die zoals aangegeven meerdere keren via de e-mail is bevestigd. Externe omstandigheden veranderen niets aan de rechten en plichten voortgekomen uit die overeenkomst, ook al was het laatste contact in juli 2008 (consumentenkoop, artikel 7:28 BW).

 

Groeten,

Jasper

 

Vanaf dat moment heeft zij niets meer laten horen. Ik heb haar alleen nog één keer weten te bereiken door met een geheim nummer te bellen, maar ze gaf aan niets met mij te maken te willen hebben.

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Heedless,

 

welkom op Higherlevel. Is het werk wat je hebt gedaan ooit gebruikt door deze klant? Ik vind het wel een oude zaak die je hier nu uitgebreid als binnenkomer oprakelt. Ik lees een gat van twee jaar (!). Een gestolen laptop doet niet ter zake.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

De site is uiteindelijk niet gebruikt, omdat zij nooit de foto's heeft gegeven. De site stond online op een adres dat alleen zij en ik wisten zodat ze het wel allemaal kon zien, maar bezoekers nog niet.

Aangezien het de site is voor een fotografe heeft het weinig nog om de site online te zetten zonder foto's.

 

Ik plaats deze vraag hier omdat ik hoorde dat er hier experts zitten die mij misschien de goede kant op kunnen helpen. Dat ik het uitgebreid beschrijf doe ik alleen maar om het hele verhaal duidelijk te maken.

Ik weet nu namelijk echt niet hoe ik verder zou moeten: via een advocaat lijkt me erg duur in verhouding met de hoogte van de factuur (350 excl), maar voor mij als net afgestudeerde student is die factuur toch weer een maand huur.

Plus dat ik uit principe dit gewoon af wil handelen: we hadden een overeenkomst, dan moeten beide partijen zich daar ook aan houden.

 

Edit:

Dat gat is net geen twee jaar. Het is inderdaad een lange tijd, maar ik ben eigenlijk non stop bezig geweest met mijn studie, en zij was ook telkens erg druk en gaf telkens aan ook totaal geen haast te hebben. Zoals te lezen is ben ik ruim een maand bezig geweest om een afspraak te krijgen zodat ik de foto's op kon halen, maar kon het vanaf haar kant nooit door gaan.

 

Ik weet (helaas) dat ik eerder actie had moeten ondernemen, maar zij net zo goed.

  • 0

Als je een vordering hebt, dan kun je die tot vijf jaar na datum claimen. Handelswijze vind ik in dit geval wel slap, dus ik ben benieuwd of het je langs juridische weg zou lukken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Ik begrijp dat ik nieuw ben op dit forum, maar de titel van mijn bericht is helder en ik geef zo veel mogelijk informatie, zowel in een korte versie als in een uitgebreide versie met de emailwisselingen. Daarnaast ben ik op dit forum voor advies.

Wat voor zin heeft het dan om dan zo onduidelijk en onvriendelijk te reageren?

 

Ik vind het wel een oude zaak die je hier nu uitgebreid als binnenkomer oprakelt.

Dit is de enige zaak waar ik nu mee zit. Wat heeft dat te maken met een binnenkomer? Dit forum is toch voor advies?

 

Handelswijze vind ik in dit geval wel slap, dus ik ben benieuwd of het je langs juridische weg zou lukken.

Dat is dus precies waarom ik op dit forum mijn probleem uitleg.

 

Ik wil niet respectloos overkomen: jij weet waarschijnlijk absoluut veel meer over dit soort dingen dan ik en ik ben blij met alle hulp die ik kan krijgen. Maar op deze manier wordt ik niet bepaald gemotiveerd om hier lang te blijven hangen.

  • 1

Beste Heedless,

 

je bent wat mij betreft met iedereen welkom op dit forum. Je hebt het alleen zelf behoorlijk laten versloffen. Mijn advies zou daarmee zijn om dit te laten rusten en anders zou je eerst een adres moeten achterhalen voor een herinnering. Een moeizaam dossier noem ik in dit geval een slechte binnenkomer, als nieuwkomer ben je van harte welkom voor advies.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

inderdaad op HL kan je advies vragen en krijgen, en soms zit het mee en soms valt het tegen. Dat heet incasseren. ;D

 

Wat ik mij afvraag heb je eigenlijk meerdere opdrachtgevers en sta je ingeschreven bij kvk/belastingdienst. Als je een factuur stuurt met btw er op dien je die ook af te dragen in het betreffende tijdvak, ongeacht of de rekening nu wel of niet betaald wordt.

 

als deze oninbaar is kan je achteraf wel de btw terugvragen.

 

Maar als ik alles zo lees is het inderdaad een warrig verhaal zonder goede afspraken. Als dit het enige bedrag is zou ik het maar als een leerschool zien en toekomstige opdrachten beter vastleggen.

  • 0

Ik sta wel bij de belasting ingeschreven, niet bij de KvK (toen ik me bij de belasting inschreef was KvK nog niet verplicht, en op dat moment had ik er niet veel aan).

 

Mij gaat het eigenlijk al lang niet meer om het geld maar het is een principe kwestie geworden. Als je afspraken maakt dan moet je die ook nakomen. Ze weet gewoon wat er afgesproken is, maar op deze manier komt ze er onderuit. Eigenlijk ben ik te aardig geweest: ik wachtte met de factuur omdat ze de foto's nog zou aanleveren, terwijl die foto's online zetten een aardigheidje vanuit mij was, geen deel van het werk waar de factuur voor was.

 

Ik heb nu een aantal mails waarin ze bevestigd dat de site op de foto's na gewoon af was, maar ik heb nergens op papier om hoeveel geld het ging.

Achteraf naïef natuurlijk.

 

  • 0

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende zaken. Een optie zou kunnen zijn om een incassoburo die op basis van no cure no pay werkt in te schakelen maar dan nog zul je kosten moeten betalen. Eerst moet de klant nog worden gevonden, er zal ongetwijfeld een welles-nietes discussie ontstaan waarna je naar de rechter kunt gaan. Ook al wordt je door de rechter in het gelijk gesteld, dat wilt niet zeggen dat je je geld zult beuren. Succes, Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

  • 1

Als ik jou was zou ik haar een aardige mail sturen en hierin je eigen tekortkomingen toegeven. Daarin ook aangeven dat je de factuur wilt schrappen, maar ook dat je er erg veel tijd in hebt gestoken. Doe een voorstel voor een 'schikking' van bijvoorbeeld 150 euro. Als ze fair is dan maakt ze dit wel over.

 

En anders jammer, je had er inderdaad meer bovenop moeten zitten. :-\

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.