• 0

overname BV

Beste higherlevels,

 

Ik ben een jonge ondernemer en nieuw hier op higerlevel. ik zou graag een bv (horeca) willen overnemen en zit met een paar vragen. ik ga voor het eerst ondernemen met 1 andere vriend en vrezen voor "een addertje onder het gras".

 

er wordt mij een bv aangeboden voor 1euro en ik met de schulden overnemen van de huidige eigenaar.

deze bedraagt volgens hemzelf 24.000euro. deze bestaat uit 2 maanden LB (16.000) en 2 maanden huur (8.000).

de horeca is ongeveer 100m2 groot en heeft 30 zitplaatsen en een terras met ook 30 zitplaatsen. hij heeft geen schulden bij leverancier of energiebedrijf volgens hemzelf.

 

Nu heb ik een aantal vragen:

1) hoe kan ik nagaan of het klopt wat hij zegt, wat betreft zijn schulden.

2) is de LB niet een beetje hoog voor een horeca gelegenheid van deze grootte?

3) als ik overneem hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet meer moet betalen dan deze 24.000euro? ik vrees nml voor andere schulden dan eigenaar zegt.

4) hij vertelt mij dat er 1 iemand is met contract en er geen verplichtingen zijn bij leveranciers. hoe kan ik daar achterkomen en kan ik dit laten vastleggen in contract?

5) ben ik verplicht personeel over te nemen als ik doorgaat met dit bedrijf?

 

kunnen jullie mij nog meer vertellen waar ik allemaal op moet letten en hoe ik kan voorkomen dat ik meer schulden overneem dan alleen de genoemde bedragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken, en extra voorzichtigheid in acht nemen.

 

Maar los daar van zou ik als ik jou was (onder andere) :

 

a. na gaan waarom de huidige eigenaar wil verkopen.

b. na gaan waarom er een betalings achterstand is ontstaan

c. de hele zaak (en alles daar bij ) eens goed laten bestuderen door iemand die er verstand van heeft. bijv. een succesvolle horeca ondernemer, een acountant of bedrijfs adviseur.

d. daarna bekijken of het je nog steeds zo'n goeie deal lijkt

 

succes!

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Dag nawloh,

 

Enige voorzichtigheid is sowieso op zijn plaats bij een overname.

 

Waarom zou je de b.v. overnemen ?

Je kunt zelf een nieuwe b.v. starten of in een andere rechtsvorm de zaak overnemen.

Middels een activa passiva transactie zet je de zaak voort.

Je moet er wel rekening mee houden dat je personeel ' mee moet nemen '.

Op die manier heb je geen last van eventuele lijken in de kast.

Nadeel is misschien dat je bij een nieuw op te richten b.v. aan het startkapitaal

moet zien te komen.

 

Als je de b.v. over wilt nemen kun je onderzoek doen door de jaarrekeningen van de laatste jaren

op te vragen + de cijfers van het lopende jaar.

 

Groet.

Jeroen

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

hmm, heb meer vragen/opmerkingen dan antwoorden voor je:

 

2 maanden achterstallige loonbelasting = 16000 euro loonbelasting = 8000 euro per maand = ca. 100k loonbelasting per jaar.

 

100k loonbelasting betekent bij een salaris van laten we zeggen 30k per jaar en zo'n 25% afdracht loonbelasting en premie volksverzekeringen dat er zo'n 10-15 fulltimers rond moeten lopen die gezamenlijk zo'n 400k salaris ontvangen......

Dan lijkt die ene met een contract me rijkelijk weinig en daarnaast zou de helft van je horecazaak al helemaal vol zitten met personeel waardoor er voor gasten geen plek meer is ;)

 

Tevens moet je wel megaomzetten voor draaien om dat te kunnen betalen, en dan lijkt me 24k schuld relatief eenvoudig financierbaar als dat het enige was en geen reden de tent te verkopen voor 1 euro.

 

Daarnaast zou de waarde van de onderneming bij dat soort omzetten niet op 24k gehouden worden als er niet meer aan de hand was.

 

Andere optie is dat hij niet helemaal eerlijk is over die 2 maanden en dat er al meer problemen met de belastingdienst zijn.

 

Maar goed, stel dat het zes maanden achterstand is ipv 2, dan nog is de loonsom groot in vergelijk met de oppervlakte en het terras

 

Andere vragen:

Geen andere contracten/verplichtingen:

- contract met de drankenleverancier

- huurcontract

 

Hoe zit het trouwens met het bestemmingsplan?

 

Mijn advies: Als je het echt wilt, huur dan iemand in met verstand van de handel en die een jaarverslag kan lezen. Dat kan je heel veel ellende besparen

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 0

De enige beetje logische verklaring die ik kan bedenken voor die hoge belachelijk loonbelasting is dat hij net heeft ontdekt dat hij als DGA (Directeur Groot Aandeelhouder) van een BV een fictief loon van 40.000 (2009) moet rekenen en hij tot nu toe geen loon uit de zaak heeft genomen en ook geen loonbelasting heeft betaald. Over de 40.000 bruto loon zal de loonbelastingaanslag iets van 12.000-14.000 euro bedragen (zo uit de losse pols)

Daar is hij zich dan waarschijnlijk helemaal de gribus van geschrokken en wil spontaan van de tent af..

 

Verder sluit ik me aan bij de andere adviezen.. zorg dat je absoluut zeker weet dat er geen lijken in de kast zitten.. En weet ook dat je die belastingschuld direct moet voldoen dus je moet 16.000 euro wel gelijk kunnen ophoesten zo ongeveer de dag nadat je de zaak hebt overgenomen.

Mij lijkt dan ook een eigen nieuwe bv of eenmanszaak starten aantrekkelijker, je betaald hem dan natuurlijk geen 1 euro maar bijvoorbeeld 20.000 of 24.000 (nadat je zeker weet dat de tent dat waard is en je dat terug kan verdienen). Vervolgens loop je geen risico's op lijken in de kast en dat de rekening onverwacht verder oploopt.

Personeel moet je inderdaad wel overnemen dus het is belangrijk te weten of hij/zij een tijdelijk contract heeft anders zou ik ook laten berekenen wat het kost om het contract op te zeggen als jij denkt dat die persoon niet meer nodig is en dit verrekenen in de koopprijs.

Dat er geen schulden zijn bij leveranciers komt me niet zo heel gek voor bij een horeca zaak, de meest drank- en horeca groothandels eisen meestal dat er met automatische incasso word geleverd, beetje afhankelijk van de afspraken word er dan 1 tot 2 weken na de levering het bedrag geïncasseerd van je rekening, als de incasso niet lukt word de eerst volgende bestelling vaak al tegengehouden.

Link naar reactie
  • 0

Ik houd me altijd verre van dit soort deals. En als ik jou was zou ik dat ook maar doen. In de eerste plaats is er een reden dat de tent niet draaide. Probeer die te achterhalen. Daarnaast meldt de verkoper nogal wat schulden en issues. Die moet je allemaal goed laten onderzoeken en dat is erg prijzig. Bovendien moet je jurist inschakelen om vrijwaringen en garanties in het contract op te nemen. Zeker bij deze risky business. Al met al een kostbare zaak. 10k is zomaar op... Daar kan je zelf ook een eind mee komen.

 

Onderzoek is belangrijk. Schulden bij leveranciers zijn te achterhalen door een crediteurenkaart te vragen en alle (grote) leveranciers aan te schrijven en ze te laten bevestigen dat er geen schulden zijn. Ook pakbonnen e.d. en bankafschriften aansluiten bij facturen. En vrijwaring opnemen. Idem voor belastingschulden.

 

ZOu ik niet allemaal zelf doen. Is complex en moet goed gebeuren.

 

Verder heb ik er geen goed gevoel bij.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.