Ga naar inhoud

Hoe factuur als geannuleerd boeken?

Geplaatst:

webdesign

Wij hebben sinds kort een webshop, en nu kregen we een bestelling binnen waarbij we twijfelen of dit nu serieus is, of dat het door een kind of iets dergelijks is gedaan (deze krijgen we ook genoeg op onze webshop gezien de producten welke we verkopen). Zojuist krijgen we weer een serieuze bestelling.

 

Stel nu, dat bestelling 9 niet doorgaat.

Maar bestelling 10 wel. Dan is bestelling 10 gewoon factuurnummer 10, maar als 9 daadwerkelijk wordt geannuleerd is er geen factuur 9.

 

Hoe doen jullie dit?

Featured Replies

Geplaatst:

Roel J

De creditnota's mag je niet een andere reeks geven. Factuurnummers moeten opvolgend zijn. Je kunt dus niet meerdere reeksen gebruiken. Dus ook niet voor creditfacturen.

 

Dat is onzin, je mag wel degelijk meerdere reeksen gebruiken zolang per reeks de factuurnummers opvolgend zijn en je duidelijk afgescheiden stromen hebt.

Bijvoorbeeld een aparte reeks voor particuliere klanten / consumenten en een aparte reeks voor zakelijke klanten. maar ook bijvoorbeeld per productgroep is geen enkel probleem zolang je maar consequent bent in het gebruik en doornummerd per reeks.

Het is ook geen probleem voor creditnota's een aparte reeks te gebruiken zolang deze gekoppeld / herleid kunnen worden naar de originele nota bijvoorbeeld door het originele factuurnummer op de creditnota te zetten.

 

edit: Johannes was me voor, ik kon de link niet zo snel vinden :)

 

Geplaatst:

webdesign

  • Auteur

Bedankt voor de reactie's, dan zijn mijn vragen beantwoord naar volle tevredenheid ;D

Geplaatst:

RichardN

Als webshop ben je zelfs verplicht bestellingen te bevestigen aan de klant.

Deze bevestiging kun je dan inderdaad het beste administreren via een bestelnummer.

 

Bij mij betalen klanten vrijwillig vooruit (je mag immers wettelijk geen 100% vooruitbetaling eisen).

Zodra klanten hebben (aan)betaald gaat op datum ontvangst betaling een factuur uit. Hiermee ondervang je gemakkelijk de niet serieuze bestellingen.

 

Blijft over het herroepingsrecht van de klant, maar die kun je vervolgens kwijt onder een creditnota (wel doornummeren en factuurnummer originele factuur vermelden).

  • 10 months later...
Geplaatst:

Dumper sr.

Hoe boek je dit dat in de administratie als er nog geen factuur is gemaakt en de klant de bestelling annuleert? Eerst als 8000 omzet posiftief en bij terugbetaling van het gestorte bedrag 8000 omzet negatief?

www.tennisdump.nl

De enige echte outlet tenniswinkel

Geplaatst:

Roel J

als er geen factuur is gemaakt is er ook geen omzet gemaakt. De factuur is normaal het boekstuk dat de omzet verantwoord..

Als dat niet zo is gaat er ergens in je proces iets mis..

Geplaatst:

Dumper sr.

Dat kan ik volgen en gebeurt ook niet. Maar hoe boek ik dan het door de klant vooruit betaalde bedrag? Als vooruitbetaald bedrag, kruispost?

www.tennisdump.nl

De enige echte outlet tenniswinkel

Geplaatst:

Roel J

Vooruitbetaalde bedragen staan op de balans als schuld op de rekening "Vooruit ontvangen omzet'

Je hebt immers nog een schuld aan de debiteur zolang er niet geleverd is

 

dus bij ontvangst van het geld

 

bank

aan vooruitbetaalde omzet

 

Bij annulering van de order boek je het geld terug via de bank en boek je de rekening vooruit ontvangen omzet

 

bij terugstorting

 

vooruitbetaalde omzet

aan bank.

 

 

Geplaatst:

Dumper sr.

Da's duidelijk. Dankjewel!!

www.tennisdump.nl

De enige echte outlet tenniswinkel

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.