Jump to content

RichardN

Junior
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • Gender
    Male
  • Company or organization name
    Voordeelscout
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. Weer even nieuw leven inblazen en op het topic voortborduren met een vraag: Stel ik ben een bedrijfsleider in een zaak, waarbij ik feitelijk de onderneming van a-z voer, omdat de huidige dga het wel gezien heeft. Conform afspraak neem ik -na jaren geleden dit te hebben afgesproken- de onderneming over via een activa/passiva transactie en continueer deze in mijn eenmanszaak. Dan ben ik feitelijk toch starter en kan ik ook gebruik maken van de starters bsk? Als ook van de startersfaciliteiten van de fiscus gebruik maken? Hoe letterlijk moet ik dus de definitie van agentschapnl nemen "in stand houden onderneming"? Groet
  2. @Highio Inderdaad op zoek/ aan het knutselen voor workaround voor zoiets 'simpels' als een financiele voorraadadministratie. Ik moet zeggen met dit soort pakketten zijn er nogal wat valkuilen waarin ondernemers te goeder trouw kunnen vallen. Het is zeker een van de meest gebruiksvriendelijkste pakketten, maar je zult wel nog zelf of extern expertise erbij moeten halen ter ondersteuning. Dit zelfs voor de meest eenvoudige recht-door-zee administratie (je moet maar weten dat je inkopen op V&W kunt boeken en nadien bij jaarafsluiting corrigeren naar balans) en dat is gemiste kans voor Snelstart.. Maar ja, de boekhouders moeten ook wat kunnen verdienen hè.. Tweedelijns helpdesk is mij niet eens voorgesteld en heb er zodoende ook niet zelf aan gedacht.. Wel weet ik van de mogelijkheid om bijdrage te leveren in de ideeenbox. Zal ik ook doen. Hobbymatig en BTW? : Ja, inderdaad. Je bent al heel snel ondernemer voor de KvK en evenzo snel ondernemer voor de BTW (tegenwoordig gecombineerde aanvraag). Ik zou weliswaar aanspraak kunnen maken op de kleine ondernemersregeling, maar in de beginfase maak ik juist meer kosten dan opbrengsten. Die terugvordering zou ik dan ook mislopen. Andere keerzijde van de medaille is dat ik geen BTW factuur kan uitreiken bij B2B verkopen. Daarmee ben je overigens nog niet ondernemer voor de inkomstenbelasting. Althans vroeger was daarin het urencriterium van doorslaggevend belang. @Herman Klinkt erg goed en inderdaad efficient voor combi fabricage en handelsorganisatie. Met daarbij even de aanname dat jouw omzet stukken hoger ligt dan die van mij loont dat zich wel en betaald de investering zichzelf weer terug. Voor mij is het vooralsnog 'hobby' naast een fulltime baan. Maar ik houd graag je aanbod in gedachte, zij het wellicht voor ondernemers uit mijn klantenkring. @VNIS Jan wederom hartstikke bedankt! Ik heb inderdaad relatief veel privé opname. Overigens best raar dat je daarvan de BTW pas ultimo jaar mag betalen, weer een extraatje!
  3. Volgens mij zijn die kleine bonnetjes toch niet aftrekbaar voor BTW als ze niet tenaamgesteld zijn? Let er ook op dat de bonnetjes thermisch zijn en dus gevoelig voor warmte en vrij snel na verloop van tijd vervagen... Zodoende maak ik altijd een kopie; BTW nota en pinbonnetje eraan nieten en vervolgens in de inkoopklapper.
  4. Ik maak idd ook een verkoopfactuur voor het volledige bedrag aan en niet de creditnota daaraan vast. De tussentijdse opgebouwde provisie die lager is dan de uitbetalingsgrens laat ik daarbij buiten beschouwing.
  5. @ Jeroen Bakker; Misschien is het je bedoeling niet, maar je komt inderdaad negatief c.q. bot over. Bovendien is het weinig opbouwend. Je opmerkingen doen mij dan ook denken aan; de beste stuurlui staan aan wal… Ik heb deze post met zorg samengesteld en gezien de eerdere topics weet ik dat er meerdere starters zijn met hetzelfde probleem. Mijns inziens dus bij uitstek geschikt voor Higherlevel. Je opmerking over beoordeling customer support en complexiteit software kan ik ook niet plaatsen, immers Snelstart wordt overal aanbevolen als het minst complexe pakket voor starters (iets waarin in dit topic dus een kanttekening bij wordt geplaatst qua de mogelijkheden en verwachting klant). Daarbij zijn ervaringen met customer support pas veelal achteraf te bepalen. Kortom, dit topic gaat over een onverwachte ervaren tekortkoming van het basispakket. Tevens hoe óók beginnende handelaren (of ondernemers met een beperkte voorraadpositie) alsnog boekhoudkundig correct met dit pakket om kunnen gaan, zonder direct € 1500,= extra neer te hoeveel leggen aan modules die voor 85% niet gebruikt zullen gaan worden. @Herman van der Helm Hoi Herman, dank voor je bericht. Alle hulp is welkom, echter gezien de bescheidenheid van mijn activiteiten mag het ook weer niet te kostbaar zijn. Ik vermoed dat je beschikt over de module inkoop (plus bijbehorend boek 5), klopt dat? Mooi product verkoop je overigens! @VNIS Beste Jan, inmiddels ook al wat mailcontact en samen komen we er denk ik wel uit. Ik heb nog een kleine twijfel over de uitvoering, maar de oplossing is nabij. De investering is alertheid en beetje extra werk door langere journaalposten die ingevoerd moeten worden. Ik neig toch naar de Snelstart methode zoals bij vraag 2 benoemd van mijn post, omdat deze dan ook in de toekomst aansluiting vind, mocht ik groeien en alsnog de uitgebreidere modules aanschaffen. Bovendien staat er ultimo jaar na afsluiting (tegenrekening inkopen aan inkopen) op de balans maar een cumulatieve voorraadrekening in plaats van Voorraad hoog, Voorraad laag, Voorraad EU ingekocht, etc. De oplossing van Erwin18 (benoemd bij vraag 1; inkopen boeken op v&w en einde jaar tegenboeking naar balans voor voorraad) is dus ook werkbaar en wellicht nog de minst bewerkelijke. Ik twijfel enkel nog over de te maken journaalpost bij privé opname uit voorraad met die methode…. ??? Wat betreft de privé opname inregelen via verkoopfactuur heb ik nog de volgende opmerking: Privé opnames worden voor de OB normaliter toch pas bij aangifte OB van 4e kwartaal aangegeven? Maak ik nu een verkoopfactuur aan op 1 mei dan ben ik ook op 1 mei afdracht btw verschuldigd. Of stel jij de datum van de verkoopfactuur op 31/12 en pas je deze gedurende het jaar aan voor de uit voorraad genoten privéopnames?
  6. Als webshop ben je zelfs verplicht bestellingen te bevestigen aan de klant. Deze bevestiging kun je dan inderdaad het beste administreren via een bestelnummer. Bij mij betalen klanten vrijwillig vooruit (je mag immers wettelijk geen 100% vooruitbetaling eisen). Zodra klanten hebben (aan)betaald gaat op datum ontvangst betaling een factuur uit. Hiermee ondervang je gemakkelijk de niet serieuze bestellingen. Blijft over het herroepingsrecht van de klant, maar die kun je vervolgens kwijt onder een creditnota (wel doornummeren en factuurnummer originele factuur vermelden).
  7. Hallo allemaal, In deze post wil ik graag mijn overpeinzingen delen en wellicht komen we samen tot een juiste oplossing voor mij en anderen die met hetzelfde probleem worstelen.. Voor dit topic put ik uit- en ga ik verder borduren op eerdere topics, waarin ik helaas niet het gewenste eindresultaat heb kunnen vinden: 1. Snelstart voorraad handmatig 2. Inkopen, balans of V&W 3. Boeken mutatie voorraad Kort vooraf; Ik exploiteer hobbymatig een webshop en werk voornamelijk op bestelling, maar ontkom er niet aan ook een voorraad aan te houden. Het is hobbymatig, dus de omzet is (nog) zéér beperkt. Dit betekend dus ook op de kleintjes letten. Om boekhouding toch eenvoudig en correct te kunnen doen, heb ik Snelstart boek 1 en nota 1 aangeschaft (voorheen gratis versie van iProfit). Helaas kom ik nu bij het overzetten van de boekhouding tot de ontdekking dat Snelstart de inkopen direct boekt in de V&W (inkopen handelsgoederen hoog) i.p.v. op een balans voorraadrekening (zie, topic 2). Feitelijk inkoopwaarde omzet, echter niet alle inkopen hebben (nog) tot omzet geleid.. ??? Vraag 1 ??? Nu zou gezien het besprokene in topic 2, -waar Erwin18 aangeeft om ultimo jaar de v&w inkopen naar balansvoorraad te corrigeren en dat dit geen probleem hoeft te zijn voor een handelsonderneming. Maar A; is dit correct? En B; hoe ga je dan om met prive-/bedrijfsopname vanuit voorraad? Graag uitleg adhv journaalposten. ??? Vraag 2 ??? Ik heb vroeger geleerd: Inkoop voorraad 100 te vorderen OB 19 aan Crediteuren 119 Verkoop debiteuren 119 aan opbrengst verkopen 100 aan te betalen OB 19 + Inkoopprijs verkopen 75 aan voorraad 75 Ik ben dan ook geneigd hieraan vast te houden, maar helaas werkt Snelstart niet mee. De helpdesk geeft mij aan dat ik € 2000,= meer moet neerleggen voor boek 5 en inkoopmodule om correct voorraden te kunnen administreren c.q. uitgbreid te kunnen journaliseren. Dit lijkt mij echter wat overdreven. Weliswaar worden hiermee de boekingen automatisch gedaan, maar kan ik dan niet met mijn versie die boekingen handmatig doen?? Wat is anders mijn versie waard?? Dus via de demo en Instelling instructies Snelstart heb ik wat backward engineering gedaan en kom tot het volgende journaal: Inkoop uitgebreid Rekening Functie 3000 Voorraad prod X 100 0 balans 2601 Inkopen NL Hoog 100 32 balans 2800 Tegenrekening Inkopen - 100 0 balans 1612 Te vorderen OB 19 42 balans aan 1500 Crediteuren 119 5 balans Verkoop uitgebreid Rekening Functie 1300 Debiteuren 119 4 balans aan 8002 Omzet verk hoog prod X 100 12 V&W aan 1602 Btw af te dragen hoog 19 22 balans 7020 Kostprijs omzet prod X 75 0 V&W aan 3000 Voorraad prod X 75 0 balans Dit lijkt al aardig op de originele boeking op de negatieve tegenrekening inkopen na. Dit laatste is voor mij een erg vreemde eend in de bijt en lijkt bijna een kunstgreep van Snelstart? Bovendien moet ik beide rekeningen ultimo jaar gladstrijken? of..? Deze laatste optie lijkt mij ondanks bewerkelijkheid werkbaar, maar wat ik niet kan overzien zijn de gevolgen voor het geïntegreerde btw aangifte programma en jaarafsluiting.. Graag wil ik dan ook iemand met veel ervaring in Snelstart of accountant om advies vragen of deze oplossing de juiste is? Ik hoop ook anderen in ieder geval met mijn halve input te hebben geholpen. Ik hoor het graag! Gegroet!
  8. Hai, Ik heb kosten en voorraad opgesplitst, zoals hier gepost: [url=]https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=18785;start=msg172534#msg172534[/url] Groet, Richard
  9. Beste forumleden, Wie kan mij vertellen wat te doen in de BTW aangifte en een inkoopfactuur (voor handelswaar) uit Duitsland waarop de BTW verlegd is (intr. comm. verwerving). Samengevat; Vanuit Duitsland gekocht Handelswaar € 100 Verzendkosten € 10 + Door mij te betalen € 110 BTW in rekening gebracht; € 0,= Moet ik nu op de BTW aangifte bij vraag 4b € 100 (€ 19 aan BTW) aangeven en bij vraag 5b ook deze € 19 meenemen?? Of juist € 110 (€ 20,90 BTW) bij vraag 4b invullen en deze € 20,90 weer aftrekken bij vraag 5b? De site van de belastingdienst vermeld enkel iets over de verzendkosten bij intr. comm. leveringen.. Help . ??? :-\
  10. Hallo, Zijn er meerdere mensen op dit forum die met de gratis jubileummodule van Iprofit werken? Ik heb dit programma nu ook en loop tegen een probleem aan waarin de btw (van direct in het bankboek geboekte inkopen) niet wordt meegenomen in de aangifte (enkel de btw van het inkoopboek)... Kan iemand me hierbij helpen? Zal vast een instelling ergens in het programma zijn... Wellicht ook handig dat alle Iprofit gebruikers in een post hun ervaringen en tegenslagen kunnen uitwisselen. Dus bij deze een gooi! Alvast dank en groet, Richard
  11. Hoi Karen of andere welwillende replyer, Ik zit even te twijfelen over een inkoopboeking (teveel info gelezen en het boekhoudprogramma -Iprofit- is niet zo transparant als mijn werkboek van vroeger qua weergave journaalposten). In bovenstande mis ik de betaling van de inkopen. Wil iemand me helpen om mijn twijfels weg te nemen? Ik koop in op factuur en wil graag mijn voorraad tegen de zuivere inkoopprijs inzichtelijk houden (vrachtkosten zijn variabel en boek ik op een aparte rekening): Inkoopboek Voorraad diversen 50 Kosten bij inkoop 10 Te vorderen BTW 0 (in dit geval betreft het een levering uit Duitsland; BTW verlegd. Volledigheidshalve toch benoemd) aan/ Crediteuren 60 Daarnaast bij betaling factuur: Bankboek Crediteuren 60 a/ bank 60 Mocht ik nu diezelfde inkopen doorverkopen, krijg ik toch het volgende journaal? Verkoopboek Debiteuren 119 aan/ te betalen BTW 19 aan/ verkopen 100 + Inkoopwaarde verkopen 50 aan/ voorraad diversen 50 Alvast hartelijk dank!! Groetjes, NOOBIE ;) P.s. Mocht ik nu iets uit de voorraad voor privé willen gebruiken, dan toch het volgende journaal middels het memoriaal (?): Memoriaal Prive 11,90 aan/ Te betalen BTW 1,90 aan/ voorraad diversen 10,00
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept