• 0

Investeren maar geen geld, hoe om te gaan met je compagnons?

Ik ben voornemens met mijn compagnon (met wie ik al een bedrijf heb) een nieuw bedrijf op te zetten, tezamen met een derde. Mijn compagnon heeft een creditfaciliteit (rentedragend) waarmee hij zijn aandeel van het benodigde geld kan investeren, de derde persoon heeft eigen geld en kan ook investeren. Ikzelf heb geen middelen ter beschikking. Insteek is wel om allemaal voor 1/3 aandeelhouder te worden. Totaal geschatte investering circa 150k

 

Ons idee is dat met de verdienste de investering van mijn compagnon en de derde eerst wordt terugbetaald, eventueel met een kleine plus. Zelf investeer ik dan wel niet, ik ben wel mede aansprakelijk voor de eventuele schulden/verliezen.

 

Is dit een goede opzet of heeft iemand misschien ervaring met een betere optie?!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ons idee is dat met de verdienste de investering van mijn compagnon en de derde eerst wordt terugbetaald, eventueel met een kleine plus. Zelf investeer ik dan wel niet, ik ben wel mede aansprakelijk voor de eventuele schulden/verliezen.

 

Als je in een vof geld of goederen van waarde inbrengt is dat eigen vermogen.

 

Als je vervolgens geld gaat onttrekken is dat privé opname.

 

Daarmee wordt je eigen vermogen weer lager of zelf negatief.

 

Het verschil tussen winst en opname doet jouw eigen vermogen groeien of afnemen.

 

de door jou voorgestelde constructie lijkt mij geen goede basis voor het oprichten van een vof. maar wellicht dat de juristen/fiscalisten op HL hier een andere mening over hebben.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over de arbeid: ik ga circa 75% van mijn tijd in onze huidige zaak steken, en 25% in de nieuwe zaak. Mijn compagnon zal 75% in de nieuwe zaak steken en 25% in onze huidige zaak. Zo hebben we dat voor ogen. Mijn compagnon en ik zullen de verdienste in onze huidge zaak gewoon 50/50 houden zoals nu ook geregeld. We zijn nu ook beide 50% eigenaar.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het zo lees wordt het wel een complex verhaal. Voor de geleverde arbeid zal je eerst aan iedereen een vergoeding toe moeten kennen die weer in mindering gebracht wordt van de te verwachten winst.

 

Daarna krijgt iedereen een vergoeding voor hun kapitaal in de vof.

 

Wat overblijft kan je met ze 3en verdelen.

 

Als je privé opneemt daalt je eigen vermogen, laat je de winst in het bedrijf dan stijgt dat eigen vermogen.

 

Met de winst het kapitaal van de inbrenger aflossen blijft in feite gewoon een privé opname.

 

Daarnaast heb je al een vof. Ik weet wel dat je geen 2 eenmanszaken kan inschrijven bij de KvK. Hoe dat met vof.s zit weet ik echter niet. Misschien dat eersteven navragen bij de KvK?

Link naar reactie
  • 0

Kort gezegd: je mag afspreken wat je wilt, als je het maar onderling eens bent.

 

Heb wel enigszins oog voor scheefgroei, zodat je toekomstige problemen of mogelijke scheve blikken nu al tackelt. Maak duidelijke afspraken voor als het in de toekomst verschuift (bijv. wanneer iemand er 100% voor gaat werken, of wanneer de terugbetaling pas later kan dan gehoopt).

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik vind het ook lastig. Misschien dat je soms dingen een beetje zijn weg moet laten zoeken in de praktijk. Voor zover mogelijk spreken we liever dingen nu reeds af. Mijn compagnon en ik hebben overigens allebei een BV van waaruit we werken, de derde persoon moet nog een rechtspersoon oprichten. Mogelijk stellen we een VOF op waar wij met onze BV in deelnemen en de derde persoon met een eenmanszaak of ook een BV.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er even van uit dat iedereen betaald wordt voor zijn inzet. Zo niet, dan is die inzet ook een "investering".

 

In dit geval is het slim om het benodigde geld niet in te brengen als kapitaal, maar als achtergestelde lening.

 

Zeg: iedereen brengt 3000 euro in als aandelenkapitaal (dat heb je vast wel), daarmee zijn jullie alle drie gelijkwaardig eigenaar. De rest van het geld wordt verstrekt in de vorm van achtergestelde leningen die met voorrang worden terugbetaald. Op de leningen mag een behoorlijk rentepercentage zitten, als de cash-flow van de onderneming dat toelaat.

 

Jij hoeft dan zelf geen lening te verstrekken.

 

Andere opties zijn;

- jij leent het benodigde geld persoonlijk van je partners en verstrekt het aan de onderneming

- je partners krijgen, naast het verstrekken van de lening, extra voordeel. Je kan hierbij denken aan "tijdelijk" extra aandelen of uitkering van een deel van de omzet (zolang de lening niet terugbetaald is). Deze vormen van financiering staan uitgelegd op mijn site (royalty based finance)

 

Veel succes,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

"Daarnaast heb je al een vof. Ik weet wel dat je geen 2 eenmanszaken kan inschrijven bij de KvK. Hoe dat met vof.s zit weet ik echter niet. Misschien dat eersteven navragen bij de KvK? "

 

dit is geen enkel probleem. Je kunt zelfs meerdere vofs inschrijven, Je kunt maar een eenmanszaak hebben. Wel kun je als eenmanszaak meerdere vestigingen hebben.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eerste stap lijkt me om te kijken welke rechtsvorm/structuur voor jullie interessant is. Tot nu toe is alleen de VOF naar voren gekomen, maar je geeft aan al wel een BV te hebben, van waar uit je nu ook al werkt. In combinatie met je opmerking over de hoogte van de investeringen en de risico's die het met zich mee brengt, zou ik het dan logisch vinden om, in ieder geval voor jezelf, die BV als startpunt te nemen.

 

Om het risico voor de huidige onderneming te beperken, zou ik dan de nieuwe onderneming in een nieuwe BV onderbrengen (en ook voor de huidige onderneming een holdingstructuur opzetten, als dat nog niet gebeurd is). Zeg maar een holding met twee werkmaatschappijen daaronder.

 

Dat kan ook prima in combinatie met een VOF, de nieuwe werkmaatschappij wordt dan vennoot in de VOF. Beide andere vennoten kunnen dan zelf bepalen of ze rechtstreeks of (net als jij) via een BV in de VOF participeren.

 

Bij het oprichten van de BV moet dan wel vooralsnog 18k ingebracht worden. Zoals Nils als aangaf, zou je die indien nodig ook van een van de medevennoten kunnen lenen. Alternatief is om een gezamenlijke BV op te starten en daar de nieuwe onderneming in onder te brengen. Dan hoef je maar 6k per persoon te storten. In jouw geval gaat dan jouw holding deelnemen in de gezamenlijke werkmaatschappij.

 

Elke optie heeft wel zijn eigen gevolgen op bijvoorbeeld fiscaal gebied, maar ook met betrekking tot winstverdeling en andere vergoedingen. Daar moet je dus wel even op letten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.