Ik heb een webshop, erg kleinschalig, maar uiteraard word ik wel beschouwd als ondernemer.
Nu heb ik een factuur uitgeschreven van een bepaald bedrag en de klant heeft ruim 12 euro teveel overgemaakt.
Ze meende dat dat bedrag juist was.
Nu hou ik de administratie kleinschalig bij.
Alle inkoopfacturen en verkoopfacturen worden uitgeprint, en verkoop wordt ook digitaal bewaard (inkoop heb ik niet digitaal want krijg deze altijd uitgeprint en al).
Ik hou een omzet sheet bij met hierbij de omzet, de 19% btw en de 6% btw.
En 1 voor de voorbelasting, waar dus per inkoopfactuur het totaalbedrag en de btw wordt vermeld.
Verder natuurlijk een kasboek omdat er ook veel contant gaat.
Ook heb ik een bankrekening gekoppeld aan het bedrijf, waar ook zo nu en dan wat op of af gaat, puur alleen wat te maken heeft met dit bedrijf. Als ik hiervan het afschrift krijg (op papier) is dit voldoende?
Hier zal dan dus ook op staan dat de klant xx bedrag overmaakt, en ik xx bedrag weer terugboek.
Moet ik dit nu nog verder ergens noteren?
Of moet ik ook nog meer digitaal online gaan bijhouden qua bankafschrift oid?
Met mijn andere bedrijf houd ik alles bij in een boekhoudprogramma (dus ook de afschriften worden daar ingevoerd), maar dat gaan dan ook om grotere klussen/bedragen en een kleinere frequentie van facturen. Dus daar alle inkoop en verkoop facturen inboeken is niet veel werk en de klanten toevoegen ook niet omdat er niet elke dag nieuwe klanten bij komen.
Met de webshop zag ik een boekhoud programma niet zitten om dagelijks een geheel nieuwe klant aan te maken, de verkopen weer in te voeren enz. Dan ben je nog langer bezig met de administratie dan de hele afwikkeling van de bestelling.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
webdesign
webdesign
Ik heb een webshop, erg kleinschalig, maar uiteraard word ik wel beschouwd als ondernemer.
Nu heb ik een factuur uitgeschreven van een bepaald bedrag en de klant heeft ruim 12 euro teveel overgemaakt.
Ze meende dat dat bedrag juist was.
Nu hou ik de administratie kleinschalig bij.
Alle inkoopfacturen en verkoopfacturen worden uitgeprint, en verkoop wordt ook digitaal bewaard (inkoop heb ik niet digitaal want krijg deze altijd uitgeprint en al).
Ik hou een omzet sheet bij met hierbij de omzet, de 19% btw en de 6% btw.
En 1 voor de voorbelasting, waar dus per inkoopfactuur het totaalbedrag en de btw wordt vermeld.
Verder natuurlijk een kasboek omdat er ook veel contant gaat.
Ook heb ik een bankrekening gekoppeld aan het bedrijf, waar ook zo nu en dan wat op of af gaat, puur alleen wat te maken heeft met dit bedrijf. Als ik hiervan het afschrift krijg (op papier) is dit voldoende?
Hier zal dan dus ook op staan dat de klant xx bedrag overmaakt, en ik xx bedrag weer terugboek.
Moet ik dit nu nog verder ergens noteren?
Of moet ik ook nog meer digitaal online gaan bijhouden qua bankafschrift oid?
Met mijn andere bedrijf houd ik alles bij in een boekhoudprogramma (dus ook de afschriften worden daar ingevoerd), maar dat gaan dan ook om grotere klussen/bedragen en een kleinere frequentie van facturen. Dus daar alle inkoop en verkoop facturen inboeken is niet veel werk en de klanten toevoegen ook niet omdat er niet elke dag nieuwe klanten bij komen.
Met de webshop zag ik een boekhoud programma niet zitten om dagelijks een geheel nieuwe klant aan te maken, de verkopen weer in te voeren enz. Dan ben je nog langer bezig met de administratie dan de hele afwikkeling van de bestelling.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/27958-meer-betaald-dan-factuur-bedroeg/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag