Goedendag, dit forum volg ik al een tijdje. Heb me nog nooit in een discussie gemengd maar heb zelf wel een actuele casus. Ik hoop hier helderheid te kunnen krijgen ondanks mijn nihile contributie tot nu toe ;D
Ik exploiteer onder andere een webshop. Daar worden diverse electronische artikelen verkocht, waaronder vrij recent externe accu's voor de iPhone: het ding prik je op je telefoon en hij wordt onderweg opgeladen. Er zit een accu in, dus geen stopcontact nodig.
Nu heeft onlangs een klant gereclameerd: na aansluiten op haar iPhone deed de iPhone niets meer. Reparatiedienst heeft ernaar gekeken en geconstateerd dat de externe accu de boosdoener is. Schadepost: ca 600 euro.
Klant richt zich nu tot ons, de retailer, en beroept zich op non-conformiteit. Met andere woorden, het product zou niet voldoen aan wat hij zou moeten doen. Daar kan ik inkomen als bovenstaand verhaal klopt: wij als retailer moeten in dit geval het product, zijnde de accu, vervangen. Maar klant gaat in zijn verhaal verder: volgens hem is de iPhone door de acculader kapot gegaan en zijn wij als webshop als enige in de keten aansprakelijk en moeten tot vergoeding over gaan, want wij hebben een overeenkomst met de klant. De iPhone is echter niet door ons geleverd, alleen de accu.
Mijn vraag nu: is hier sprake van gevolgschade (causaal verband: accu zou telefoon kapot maken), in het kader van productaansprakelijkheid? En in dat geval moet klant zich toch wenden tot de producent zijnde de EU-importeur? Of zie ik het verkeerd.
Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
martillo
martillo
Goedendag, dit forum volg ik al een tijdje. Heb me nog nooit in een discussie gemengd maar heb zelf wel een actuele casus. Ik hoop hier helderheid te kunnen krijgen ondanks mijn nihile contributie tot nu toe ;D
Ik exploiteer onder andere een webshop. Daar worden diverse electronische artikelen verkocht, waaronder vrij recent externe accu's voor de iPhone: het ding prik je op je telefoon en hij wordt onderweg opgeladen. Er zit een accu in, dus geen stopcontact nodig.
Nu heeft onlangs een klant gereclameerd: na aansluiten op haar iPhone deed de iPhone niets meer. Reparatiedienst heeft ernaar gekeken en geconstateerd dat de externe accu de boosdoener is. Schadepost: ca 600 euro.
Klant richt zich nu tot ons, de retailer, en beroept zich op non-conformiteit. Met andere woorden, het product zou niet voldoen aan wat hij zou moeten doen. Daar kan ik inkomen als bovenstaand verhaal klopt: wij als retailer moeten in dit geval het product, zijnde de accu, vervangen. Maar klant gaat in zijn verhaal verder: volgens hem is de iPhone door de acculader kapot gegaan en zijn wij als webshop als enige in de keten aansprakelijk en moeten tot vergoeding over gaan, want wij hebben een overeenkomst met de klant. De iPhone is echter niet door ons geleverd, alleen de accu.
Mijn vraag nu: is hier sprake van gevolgschade (causaal verband: accu zou telefoon kapot maken), in het kader van productaansprakelijkheid? En in dat geval moet klant zich toch wenden tot de producent zijnde de EU-importeur? Of zie ik het verkeerd.
Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.
http://www.mobilenergy.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28316-is-hier-sprake-van-gevolgschade-non-conformiteit/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag