Welke cursus is er "hoe om te gaan met mensen"?

Aanbevolen berichten

Persoonlijk ben ik ook fan van het lezen van essentiële lectuur op dit gebied. Niet dat dit een cursus altijd vervangt, maar theorie en praktijk laten zich vaak goed combineren. Een buitengewoon goed boek vind ik 'Zo maakt u vrienden en goede relaties' van Dale Carnegie. Het boek is, schrik niet, van de eerste helft van de vorige eeuw is nog steeds een klassieker en leest buitengewoon makkelijk. Ik vind het zo goed dat het eigenlijk verplicht zou moeten worden op middelbare scholen wat mij betreft.

Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.

http://www.mobilenergy.nl

Link naar reactie

Ga dat boek zeker lenen bij de bieb. Wellicht steek ik er wat van op.

 

Om wat specifieker te zijn: hoe ga je om met negatieve reacties van klanten? Hoe kun je jezelf daartegen beschermen? Zelf kan ik me heel erg irriteren aan mensen, hoe kun je hier wat makkelijker mee omgaan? Hoe zet je de knop om?

 

Hoe zit de mens in elkaar? Want zijn het de klanten niet, dan zijn het collega's.

 

Waarom bellen mensen in de zaak?

Waarom zeggen mensen geen goede morgen oid?

Waarom kwakken mensen bijv. brieven op de toonbank, zonder even netjes om een postzegel oid te vragen?

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Specifiek genoeg zo? ;D

Link naar reactie

Hallo Laura,

 

Ik vraag me af of je dit wel in een cursus kunt leren. Het probleem is dat je het gedrag van je klanten spiegelt aan je eigen gedrag en je ergert wanneer bepaalde fatsoensnormen, die jij als vanzelfsprekend ervaart, bij die klanten niet aanwezig zijn.

 

Ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik zo in gedachten ben, dat ik vergeet te groeten als ik een winkel binnen loop. Dan kun je als winkelier denken "wat een onbeschoft iemand, zeker thuis niet opgevoed", maar dan sla je - als ik dat van mezelf mag zeggen - de plank mis. Als je vervolgens door je manier van reageren of je (onbewuste) lichaamstaal je mening over mij ook nog eens uitstraalt, dan krijg ik misschien wel weer een heel verkeerd beeld van jou.

 

En als iemand staat te bellen in je winkel, terwijl dat gesprek voor jou ook nog eens nergens over gaat, is het misschien wel iemand die belt met een kind dat gerustgesteld moet worden of met een schoonmoeder waar je grote ruzie mee krijgt als je die niet ter plekke te woord staat. In de meeste gevallen is dat natuurlijk niet zo en gaat het inderdaad helemaal nergens over, maar het kan wel helpen om vanuit die optiek te denken.

 

Sommige mensen gooien inderdaad een envelop op de toonbank en nemen dan maar aan dat jij begrijpt dat daar een postzegel op moet. Net zoals ze thuis heftig in hun kop koffie gaan roeren en dan verwachten dat hun partner de suikerpot wel aan zal geven. Maar voor hetzelfde geld is het iemand die stottert en dat probeert te vermijden door zo min mogelijk te praten. Of iemand met autisme die jou niet durft aan te kijken. Probeer eens of het aantal ergernissen minder wordt als je in eerste instantie denkt vanuit die "uitzonderingen".

 

Met collega's is het een ander verhaal. Daar verwacht je bepaald gedrag van dat bij jou en jouw winkel hoort. Daar neem je medewerkers op aan, daar maak je afspraken over en daar spreek je ze ook op aan als ze die afspraken niet nakomen. Dat geldt zowel voor hun gedrag naar klanten als naar jou toe.

 

Misschien kun je een ondernemer/winkelier in je omgeving vinden waar je regelmatig bepaalde voorvallen mee kunt bespreken. Dat kan helpen om te relativeren.

 

En blijf vooral zelf enthousiast "goedemorgen" roepen ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie

Hoi John,

 

Zo kan ik het ook allemaal inderdaad bekijken. Ik ga het zeker proberen.

 

En inderdaad ik verwacht van een ander dat ze hetzelfde doen (of zouden moeten doen) als ik. Terwijl ikzelf ook niet de alwetende ben. Ik zal mezelf dwingen wat bewuster naar alle gedachtes te kijken.

 

Bedankt voor je reactie, was goed om te lezen.

 

Laura

Link naar reactie

Hoi Laura,

 

Grappig he? Om te lezen dat een ander de wereld heel anders kan zien dan jij.

 

Ik vind het mooi om te lezen dat je er anders naar wilt gaan kijken. Je noemt het zelf in eerste instantie dwingen, maar hoe meer je je daarmee bezig houdt hoe meer je zult zien dat het steeds makkelijker wordt. Uiteindelijk gaat het ineens vanzelf, en wordt je er zelf meestal ook gelukkiger van.

 

Wat heel goed helpt is beginnen met genereus te zijn naar anderen. Dat kan ook prive heel goed.

 

Heel simpele voorbeelden zijn, fietsers of voetgangers voor laten gaan als je in de auto zit en ook nog even vriendelijk glimlachen, de reactie van mensen kan dan ineens helemaal veranderen.

In de winkel als mensen bellen bij het afrekenen, wat ik ook altijd irritant vond, ook altijd even glimlachen als ze je aankijken. Je zult vaak verstelt staan van de reactie, mensen bieden soms zelfs hun verontschuldigingen aan, omdat jij zo vriendelijk blijft.

Vaak zul je zelfs zien dat je daar zelf ook vrolijker van kunt worden en dat je er zelf veel meer zin in krijgt.

 

Succes, het gaat je vast lukken!

 

 

Julischka

Link naar reactie

Inleiding in de filosofie? Of zelfs Filosofie? Kan raar klinken, het is een omweg maar ik heb er veel van geleerd. Veel management cursussen hebben dit als basis. In het begin denk je waar gaat het over maar als je op weg bent begin je het te snappen. Dit zal je probleem niet oplossen maar je begint het te begrijpen. Dat is het begin.

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie

Waar gaat dit over? Een normale gezonde opvoeding moet voldoende zijn om op een fatsoenlijke en eerlijke manier door het leven te gaan. Ga niet aan jezelf laten sleutelen, want je weet niet waar je uitkomt.... Gewoon een vrolijke kijk houden en lijven praktiseren wat ze je vroeger hebben geleerd. Ver weg blijven van zieleknijperij en flessentrekkerij. Een dagje in de week gaan vissen helpt ook wel als je ergens last van hebt. De kunst van die helpers is om je te laten denken dat je last van jezelf hebt. Trap er niet in. Ga dan naar een dame als Annedien, die je meer over jezelf leert, zonder eraan te tornen.

Link naar reactie

volgens mij is gebruiker Hardop of Michiel Peters ook wel eens op dit forum te vinden.

 

Mwoah, Hij mag wel wat actiever worden hoor :)

 

Waarom beveel je hem aan hiervoor? Kon dat uit zijn website niet helemaal opmaken namelijk.

 

het zal niet alleen zijn omdat jullie allebei uit Tilburg komen toch?

 

Frans

Link naar reactie

John heeft helemaal gelijk. Jaren geleden kon ik mij ook opwinden wanneer ik op zaterdagmorgen om 8 uur met mijn dochters naar zwemles ging. Op een enkeling na kon er geen "goede morgen" er vanaf. Misschien dat het aan het vroege tijdstip van zwemles lag, maar je verwacht gewoon dat iemand de toverwoorden uitspreekt.

Stoor jezelf er niet aan, je kunt het toch niet veranderen, en doe wat je zelf wilt doen. 8)

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie

Als je wilt weten hoe de mens in elkaar zit, is psychologie het gebied waarin je je zou kunnen verdiepen.

 

Iedere persoon heeft een andere persoonlijkheid, oftewel: iedere klant is verschillend. De één zegt wel gedag, de ander niet. Het is onmogelijk om persoonlijkheid te veranderen (mits er hersenletsel optreedt) dus daar zal ik niet aan beginnen :)

 

Anderzijds is het een soort van eigenschap van de mens om alles pessimistisch of negatief op te vatten (kan verklaard worden vanuit de evolutietheorie). Zoals John ook al aangaf in z'n voorbeeld m.b.t. groeten: wanneer iemand 'iets' doet (of juist niet) wat ambigu is en open staat voor interpretatie, dan zal dit vaak op een negatieve manier geïnterpreteerd worden (wat bij jou misschien ook het geval is).

 

Hetgeen wat jij aan jezelf zou kunnen veranderen, is je perceptie of cognitie wat positiever stemmen. Oftewel: ga ervan uit dat de klant het niet negatief bedoelt, maar dat hij/zij zich er niet van bewust is dat het negatief over kan komen op andere mensen. Iedereen, en dus ook je klant, is altijd meer met zichzelf bezig dan met anderen. Blijf (een soort van) objectief en trek het je niet persoonlijk aan, aangezien dat (vaak) ook niet de intentie is van de klant.

 

Succes!

 

Gr Quinten

 

Fantasma Media | LinkedIn | Twitter

Web & Usability

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.