Ik heb al op diverse topics gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar ik kan hem nog niet vinden. Ik verzorg de administratie van een VOF (bestaat sinds 2005). Nu is halverwege juli één vennoot ermee gestopt en de andere vennoot gaat door als eenmanszaak. Mijn vraag is nu hoe dit te boeken. Ik maak in ieder geval een jaarrekening op t/m halverwege juli en bepaal de winst tot deze periode. Deze gaat 50/50 naar het kapitaal van de beide vennoten en dan? Het kapitaal van de uittredende vennoot is hoger dan de vergoeding die zij van de vennoot heeft gekregen die doorgaat met de EMZ. Neemt de uittredende vennoot het verschil tussen haar kapitaal en de vergoeding als verlies op in de IB-aangifte? En waar wordt dit verlies dan geboekt? In de EMZ?
Boeking eindbalans VOF:
winst
a/kapitaal vennoot A
winst
a/kapitaal vennoot B (uittreder)
vervolgens:
kapitaal vennoot B
a/kapitaal vennoot A (betaalde vergoeding)
kapitaal vennoot B
a/opbrengst verschil kap. B
o.i.d.? Ik ben even de kluts kwijt. Zou iemand mij even kunnen helpen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ChristaV
ChristaV
Ik heb al op diverse topics gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar ik kan hem nog niet vinden. Ik verzorg de administratie van een VOF (bestaat sinds 2005). Nu is halverwege juli één vennoot ermee gestopt en de andere vennoot gaat door als eenmanszaak. Mijn vraag is nu hoe dit te boeken. Ik maak in ieder geval een jaarrekening op t/m halverwege juli en bepaal de winst tot deze periode. Deze gaat 50/50 naar het kapitaal van de beide vennoten en dan? Het kapitaal van de uittredende vennoot is hoger dan de vergoeding die zij van de vennoot heeft gekregen die doorgaat met de EMZ. Neemt de uittredende vennoot het verschil tussen haar kapitaal en de vergoeding als verlies op in de IB-aangifte? En waar wordt dit verlies dan geboekt? In de EMZ?
Boeking eindbalans VOF:
winst
a/kapitaal vennoot A
winst
a/kapitaal vennoot B (uittreder)
vervolgens:
kapitaal vennoot B
a/kapitaal vennoot A (betaalde vergoeding)
kapitaal vennoot B
a/opbrengst verschil kap. B
o.i.d.? Ik ben even de kluts kwijt. Zou iemand mij even kunnen helpen?
Veel dank en groet. Irene
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28485-van-vof-naar-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag