• 0

van VOF naar eenmanszaak

Ik heb al op diverse topics gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar ik kan hem nog niet vinden. Ik verzorg de administratie van een VOF (bestaat sinds 2005). Nu is halverwege juli één vennoot ermee gestopt en de andere vennoot gaat door als eenmanszaak. Mijn vraag is nu hoe dit te boeken. Ik maak in ieder geval een jaarrekening op t/m halverwege juli en bepaal de winst tot deze periode. Deze gaat 50/50 naar het kapitaal van de beide vennoten en dan? Het kapitaal van de uittredende vennoot is hoger dan de vergoeding die zij van de vennoot heeft gekregen die doorgaat met de EMZ. Neemt de uittredende vennoot het verschil tussen haar kapitaal en de vergoeding als verlies op in de IB-aangifte? En waar wordt dit verlies dan geboekt? In de EMZ?

 

Boeking eindbalans VOF:

 

winst

a/kapitaal vennoot A

 

winst

a/kapitaal vennoot B (uittreder)

 

vervolgens:

 

kapitaal vennoot B

a/kapitaal vennoot A (betaalde vergoeding)

 

kapitaal vennoot B

a/opbrengst verschil kap. B

 

o.i.d.? Ik ben even de kluts kwijt. Zou iemand mij even kunnen helpen?

 

Veel dank en groet. Irene

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Irene,

 

Op het gevaar af erg onaardig te zijn even een vraag: je werkt als administratiekantoor voor bedrijven en dan moet je dit soort vragen stellen op een (relatief algemeen) forum? Poe, poe, geen verantwoorde situatie lijkt me voor je cliënten.

 

Nu op het gevaar af voor mijn beurt te spreken: HL is hier volgens mij ook helemaal niet voor bedoeld.

 

Groet,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Beste Louis,

 

Ik begrijp je reactie. Zoals ik al zei, ik heb er te hard over nagedacht en nu even de kluts kwijt. Voor dit soort zaken of twijfelgevallen schakel ik ook, ter ondersteuning, altijd even een bevriende accountant in, dus mijn cliënten zijn veilig hoor! Excuses voor mijn, niet op dit forum thuishorende, vraag.

 

Groet, Irene

Link naar reactie
  • 0

Hoewel Daphne wel een punt heeft dat dit soort vragen potentieel interessant zouden kunnen zijn gaat hij toch op slot.

Er zijn ook studievragen of enquettevragen die best interessant kunnen zijn en we moeten de lijn nu eenmaal ergens trekken.

 

Als gesteld is het niet de bedoeling hier antwoorden te zoeken op vragen die je klanten stellen en die gegeven je professie tot je kennis zouden moeten behoren.

Overleg met je bevriende accountant waarbij sprake is van geven en nemen lijkt me dan inderdaad een betere oplossing

 

Frans

HL-admin

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.