Jump to content
Dave1
Verberg

Google Adwords | Stoppen of toch doorgaan?

vraag

Wij zijn al enige tijd bezig met Adwords maar sinds een aantal maanden meten we ook of dit daadwerkelijk iets oplevert. Nu blijkt echter dat het eigenlijk alleen maar geld kost. Hieronder enkele cijfers:

 

Periode 22-7-2010 / 27-9-2010

Aantal klikken: 2202

Vertoningen: 70894

CTR: 3,11 %

Kosten: € 194,97

 

Opbrengt volgens Analytics: € 76,20

ROI volgens Analytics: -59,68%

Aantal unieke bezoekers: 505

 

Als je dus puur de cijfers bekijkt is het weggegooid geld maar is dat ook zo? Heeft het zin om door te gaan met Adwords om toch meer naamsbekendheid te genereren? De kosten zijn niet dramatisch hoog maar toch zonde als het niks oplevert.

Link to post
Share on other sites

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoe heb je analytics ingesteld?

 

Heb je in analytics doelen ingesteld? En hoe heb je die doelen gewaardeerd?

Komt de analytics opbrengst overeen met wat je zelf becijfert als omzet uit die 2200 bezoekers

 

Als je 2200 bezoekers hebt die weinig bestellen, ligt dat dan aan adwords of aan je site?

 

Kun je zien welke zoekwoorden wel genoeg opleveren?

 

Zoals je ziet heb ik bij dit soort kale cijfers altijd meer vragen dan dat ik je antwoorden kan geven.

Wellicht kun je iets meer uit de doeken doen wat je meer, hoe je meet en hoe je dat waardeert.

 

Frans

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik heb nog even verder gekeken en volgens Analytics komen die 2200 klikken van 505 unieke bezoekers. Hierbij wordt door de bezoeker ongeveer 10 pagina's op de website bekeken. Met een gemiddelde tijd van ongeveer 4 minuten.

 

Als ik kijk naar de organische zoekresultaten dan lijkt het dat analytics de waarde van adwords veel te laag weergeeft. De gemiddelde waarde per bezoeker (organisch) is namelijk € 1,54.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op onze webwinkel is de conversie code voor e-commerce geïnstalleerd. Als ik dan bij verkeersbronnen kijk en dan alle verkeersbronnen staat op het tabblad e-commerce wat een bezoeker organisch, referral, cpc etc oplevert. Bedoel je dat?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Op onze webwinkel is de conversie code voor e-commerce geïnstalleerd. Als ik dan bij verkeersbronnen kijk en dan alle verkeersbronnen staat op het tabblad e-commerce wat een bezoeker organisch, referral, cpc etc oplevert. Bedoel je dat?

 

Helder

 

Komt de gerealiseerde omzet volgens analytics e-commerce overeen met wat je zelf in de boeken hebt staan?

 

Frans

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De omzet in de boeken welke uit de webwinkel voortvloeit klopt exact met wat er bij Analytics vermeldt wordt. Daarom vind ik het ook vreemd dat de organische bezoeker gemiddeld ongeveer € 1,50 oplevert en de cpc adwords bezoeker maar € 0,15.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat zou, kort door de bocht gezegd, betekenen dat de kwaliteit van je adwords bezoekers een stuk lager is dan de kwaliteit van je organische bezoekers

 

Heb je de zoektermen van beiden al eens naast elkaar gelegd? Hoe zijn de resultaten bij vergelijkbare zoekwoorden bijvoorbeeld?

 

Frans

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Organische zoekwoorden vergelijken met cpc zoekwoorden is een beetje lastig omdat deze in grote lijnen niet overeenkomen. Er zijn wel een aantal zoekwoorden die op elkaar lijken maar daar houdt het wel een beetje bij op.

 

Maar als ik even logisch redeneer dan zijn de cpc zoekwoorden kwalitatief slechte zoekwoorden. Of althans ze leveren een negatief ROI op. Kan ik dit zo stellen? Of is dat te kort door de bocht. Er zitten namelijk een aantal zoekwoorden bij die niet meetbaar zijn via de webshop. Dit zijn orders buiten de webshop om, maatwerk.

 

Daarom is het ook zo lastig om te bepalen of we door moeten gaan met adwords.

 

Een van de campagnes wordt nu beperkt door de budgetinstellingen en ik vraag me dus af of het zin heeft het budget te verhoren. Of wellicht proberen?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ken het 'probleem' dat mensen bestellen via mail of telefonisch ipv via de shop maar al te goed :P

Gebeurt bij mij in ca. 40% van de gevallen.

 

Als alternatief heb ik wat andere doelen ingesteld in analytics: aantal bekeken pagina's, gemiddelde tijd op de site en een aantal andere doelen, zoals het contact zoeken via het contactformulier.

 

Die gegevens kan ik dan vergelijken met de gegevens van degenen die wel via de website bestellen en daar in ieder geval wat conclusies aan verbinden over het succes van bepaalde zoekwoorden en het redement

 

Heb je naast de harde verkoop ook nog andere doelen ingesteld?

 

Frans

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Verder dan de standaard informatie in Analytics hebben we geen doelen ingesteld. Is ook lastig te bepalen want tijd op website, bouncepercentage etc. wordt al standaard bijgehouden.

 

Ik denk dat ik toch maar het budget van de beperkte campagne ga verhogen en de komende weken goed blijf monitoren. Als het niks extra's oplevert dan is het snel weer te verlagen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Oke, kleine bijdrage. Adwords in Analytics is in Beta. Is een voorlopige trend. Kijk erna maar kijk voorral naar je omzet.

 

Maak doelen (branding, conversie enz.)

 

Kijk ook naar als je 1 maand veel kosten hebt en de conversies zijn duur wat doet het op de langere termijn. (wat is je verkoopcycles) Wat zijn je eerste "lijnen" je waard. Adwords is niet even iets verkopen er zit veel meer achter.

 

 


Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)


Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)

 

Natuurlijk vaar ik niet blind op de gegevens die uit Analytics komen. Maar hoe wil ik zelf bijhouden hoeveel conversie adwords oplevert?

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zoals Goog ook al verteld, Analytics is nog in Béta. Ik zou sowieso nooit je volledige vertrouwen stoppen in een systeem

dat zulke belangrijke info bijhoudt. Ik zou zelf ook goed bijhouden waar je bezoekers vandaan komen en indien mogelijk

zelf gewoon bijhouden hoeveel conversies Adwords oplevert. Zo heb je je eigen meting, en de de meting van Analytics

en kun je een meer verantwoorde keuze maken of je wel of niet wil stoppen met adwords.

 

Just my 2 cents ;)

 

Natuurlijk vaar ik niet blind op de gegevens die uit Analytics komen. Maar hoe wil ik zelf bijhouden hoeveel conversie adwords oplevert?

Door bijvoorbeeld als iemand via AdWords komt een sessie variable op te slaan en bij het aanmaken van een winkelmandje of order te vermelden dat het via AdWords is. Mocht iemand bijvoorbeeld geen Javascript aan hebben staan dan zal Analytics al weinig meer doen, of mocht analytics even niet werken of bijvoorbeeld als iemand alle Google producten in een banlijst heeft staan etc. Dus daar zou je een beetje extra tracking op kunnen doen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Duidelijk, maar helaas kan ik dit zelf niet installeren aangezien we de webwinkel "huren".

 

Zoals reeds eerder aangegeven ga ik de komende maanden even spelen met de budgetten, advertenties en zoekwoorden. Dan kijken we daarna of het zinvol is veel te investeren in Adwords.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Mijn idee is dat jullie alleen naar statistieken kijken. Uiteraard zijn statistieken heel belangrijk.

Is er ook gekeken naar hoe is mijn campagne opgezet? Is dit wel de juiste insteek? Zijn de landingspages wel duidelijk? Kunnen bezoekers makkelijk iets bestellen, zonder teveel moeite? Zijn mijn advertentie teksten wel pakkend genoeg? Is de kwaliteitsscore goed? Toon ik mijn advertenties op relevante sites? Etc etc. Nadat je zeker weet dat dit allemaal goed is, kan je je af gaan vragen of het zin heb om verder te gaan met Google Adwords.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Natuurlijk begint het met een goede adwords campagne. Maar op zich zit deze volgens mij nu redelijk in elkaar. Kosten per klik zijn relatief laag en bezoekers blijven wel redelijk lang hangen op de website.

 

En ja....de omzet via Adwords is vandaag weer volledig omgedraaid. Een klant heeft gisteren een leuke order geplaatst waardoor ROI nu positief gestegen naar 108% ;D.

 

We blijven nu de komende maanden gewoon monitoren en bijsturen en als het niet rendabel blijkt moeten we een ander marketinginstrument gebruiken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Naast het goed in de gaten houden van ROi. Zou ik toch ook, net als een eerdere reactie, constant je keywords blijven bekijken. Zijn er keywords die het beter doen dan andere. Ik denk dan vooral aan de woorden waar je kopers mee trekt. Heb je deze woorden verder onderzocht en zijn er wellicht varianten op.

De woorden die alleen maar kijkers trekken lijken mij niet de woorden waar je veel aandacht aan moet geven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben er van overtuigd dat Google Adwords voor iedereen rendabel kan zijn mits je je campagne goed opzet en het nodig onderhoud verricht aan campagne indien dit nodig is.

 

Nu kan ik hier een opsomming doen van tips en trucjes maar het is handiger om even op google te zoeken en de wijze tips toe te passen:

 

Zie: http://lmgtfy.com/?q=google+adwords+tips ;)

 

Als je de verschillende tips even goed door lees en je neem een paar weken de tijd op je campagne te optimaliseren gaat het ook jou lukken om je Google Adwords campagne rendabel te maken.

 

Succes!

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 107 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept