• 0

Boekhouding vernietigen

Hallo,

 

In 2000 ben ik een onderneming gestart, welk in 2008 gestaakt is dmv een minnelijk crediteurenakkoord.

 

Nu wil ik eindelijk wel eens gaan ruimen in alle dozen en ordners en heb daarbij de volgende vragen :

 

1) hoe ruimen jullie dit op ? Alles naar het oud papier, gooi je alles door de shredder (ik heb een handmatig ding wat 2 A4 per keer aan kan) of is een boekhouding van 10 jaar geleden nog zo belangrijk dat je hier een gespecialiseerd bedrijf voor laat komen ? (die bestaan, weet ik)

 

2) Ik heb in de "wandelgangen" gehoord (gerucht ?) dat je je boekhouding na een akkoord niet hoeft te bewaren en ontheffing hiervoor kunt aanvragen bij de BD ! (om te mogen vernietigen)

 

Natuurlijk waag ik hier morgen ook een belletje aan om de BD lastig te vallen, maar heb iets meer vertrouwen in de experts alhier !

 

Ook had ik een PM kunnen sturen naar de diverse experts, maar de vraag is zo specifiek, dat ik deze algemeen wilde stellen.

 

Marcel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat er een akkoord is aangeboden en aangenomen wil niet zeggen dat de boekhouding ook zo is gevoerd zoals de BD dat graag wil zien (edit: en alle aangiften uit die periode juist zijn!!!). Daarom blijft de bewaarplicht ook na het beëindigen van het bedrijf gewoon bestaan. Bij mijn weten is de bewaartermijn 7 jaar (correct me if I'm wrong).

 

Dus dat houdt in dat je nu alle boekhouding ouder dan 2003 kunt schredderen, in de open haard kunt mikken of kunt gebruiken als recycled toiletpapier. Met de boekhouding van 2008 kun je dat pas in 2015 doen...

Link naar reactie
  • 0

Wacht even.... ik begrijp het volgens mij even niet .... :-[

 

Alle aangiftes, BTW, loonbelasting en weet ik veel, zijn allemaal netjes voldaan. Volgens de crediteuren is er in principe geen boekhouding meer, want alles is kwijtgescholden en voldaan .... (Toch ??)

Wat heeft het nut dan om de papieren te bewaren ?

 

Wat voor nut zou nu een controle nog hebben ? Bedrijf bestaat niet meer, geen crediteuren meer.... geen BD lasten meer....

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een oude klant van mij heeft in 2006 of 2007 zijn bedrijf beëindigd na een sanering en heeft schriftelijk toestemming gevraagd om zijn boekhouding te mogen vernietigen. Hij heeft als reden opgegeven dat hij de opslag,een kleine ruimte vol, niet meer kon betalen.

 

Hij heeft hier toen goedkeuring voor gekregen. Zal is kijken of zijn nummer het nog doet en hem bellen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hierbij de toelichting van de Belastingdienst over het hoe en waarom van het bewaren van de administratie.

 

Hoe lang moet u uw administratie bewaren?:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_administratie/ondernemen_administratie-02.html#P21_2701

 

Groeten,

 

Lindy

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.