• 0

Een nieuwe innovatie bedacht

Hallo allemaal,

 

ik heb nu sinds 2 weken een idee voor een nieuwe innovatie. Ik denk dat het idee toepasbaar is op zeer veel producten en het is erg handig voor de consument. Ik zit nu in de ontwerpfase waarbij ik een prototype wil maken. Punt is; ik heb natuurlijk als eerst heel het internet + databanken afgezocht of het idee niet al is bedacht. Ik heb niet echt iets gevonden, maar wel soortgelijke producten gemaakt door particulieren. Er is i.i.g geen octrooi voor aangevraagd voor zover ik weet, maakt dat de kans kleiner voor mij om octrooi aan te kunnen vragen? Ik bedoel; mochten er soortgelijke producten zijn maar er is geen octrooi voor aangevraagd en het ontwerp is duidelijk anders dan de mijne, heb ik nog goede kans?

Escape to paradise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is een verschil tussen vormgeving en technische functionaliteit.

Neem een blikopener, de techniek ligt vast, de vormgeving kun je nog wel wat kanten mee op.

Vormgeving (mits zonder technische functionaliteit) kun je vastleggen middels een modeldepot (zoekfunctie HL).

 

Als er vergelijkbare technische oplossingen op het web staan dan heet dat in jargon 'stand der techniek'. Praktisch, de techniek is al bekend/openbaar en kan niet meer vastgelegd worden middels een octrooi. Of dat ook opgaat voor jouw idee kan alleen beoordeeld worden door iemand die verstand heeft van octrooien.

 

Lees voor het idee even de FAQ van dit subforum over intellectueel eigendom, dan heb je een klein beetje een idee wat er bij komt kijken.

Link naar reactie
  • 0

Er is een verschil tussen vormgeving en technische functionaliteit.

Neem een blikopener, de techniek ligt vast, de vormgeving kun je nog wel wat kanten mee op.

Vormgeving (mits zonder technische functionaliteit) kun je vastleggen middels een modeldepot (zoekfunctie HL).

 

Als er vergelijkbare technische oplossingen op het web staan dan heet dat in jargon 'stand der techniek'. Praktisch, de techniek is al bekend/openbaar en kan niet meer vastgelegd worden middels een octrooi. Of dat ook opgaat voor jouw idee kan alleen beoordeeld worden door iemand die verstand heeft van octrooien.

 

Lees voor het idee even de FAQ van dit subforum over intellectueel eigendom, dan heb je een klein beetje een idee wat er bij komt kijken.

 

Bedankt voor je antwoord Nico, ik ben idd. bang dat de functionaliteit van het idee al is bedacht en misschien zelfs al toegepast op producten. Dan is er denk ik zoals je zegt alleen nog een verschil in vormgeving

van de innovatie. Mits de vormgeving ervoor zorgt dat het effectiever en simpeler is dan de bestaande ideeën. Ik zal de faq later even doornemen, bedankt!

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Heel veel uitvindingen zijn al gedaan maar evenzoveel ideeën die patentwaardig waren niet gepatenteerd. Dus inderdaad “onderzoek” is hier het toverwoord.

 

Dat iets qua functionaliteit al bestaat maar door een inventieve en nieuwe vormgeving zijn taak beter kan doen levert mogelijk een nieuw patent en bescherming via model en of auteursrecht. Vormgeving is dan voorwaarde voor functionaliteit.

 

De blikopener is niet zo’n best voorbeeld. Er zijn talloze op zich zelf staande technieken om een blik te openen. Van een zakmes tot een laser. Ik heb hier in de la al diverse niet op elkaar lijkende openers.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dat iets qua functionaliteit al bestaat maar door een inventieve en nieuwe vormgeving zijn taak beter kan doen levert mogelijk een nieuw patent en bescherming via model en of auteursrecht. Vormgeving is dan voorwaarde voor functionaliteit.

 

 

 

Dat klopt helemaal Hans. De tillende steekwagen die ik in 1992 wilde maken omdat hij nog niet op de markt was bleek niet nieuw te zijn. Er waren al 30 octrooien van dergelijke steekwagens geregistreerd (oudste 1962) maar op de markt was het ding niet. Toen heb ik besloten er een te maken om te kijken wat het probleem dan was waarom hij niet gemaakt werd. Het bleek dat als de last omhoog ging, de steekwagen niet meer te hanteren was. De last komt namelijk bij het omhoog gaan steeds meer op je handen te liggen en de wielen schieten daardoor onderuit. Het geheel is dan zeer gevaarlijk en slecht voor je rug. Door een rem aan te brengen en deze rem aan te drijven (caravanmover) als de last omhoog gaat hebben we dit probleem geheel getackeld. Je hoeft nu totaal geen kracht meer uit te oefenen en hoeft slechts het evenwicht te bewaren van het geheel. Hier bleek wel een nieuw octrooi in te zitten, en dit hebben we dan ook verkregen.

 

Link naar reactie
  • 0

Heel veel uitvindingen zijn al gedaan maar evenzoveel ideeën die patentwaardig waren niet gepatenteerd. Dus inderdaad “onderzoek” is hier het toverwoord.

 

Dat iets qua functionaliteit al bestaat maar door een inventieve en nieuwe vormgeving zijn taak beter kan doen levert mogelijk een nieuw patent en bescherming via model en of auteursrecht. Vormgeving is dan voorwaarde voor functionaliteit.

 

De blikopener is niet zo’n best voorbeeld. Er zijn talloze op zich zelf staande technieken om een blik te openen. Van een zakmes tot een laser. Ik heb hier in de la al diverse niet op elkaar lijkende openers.

 

 

 

Ik heb de databanken afgezocht en heb niet echt iets kunnen vinden gelukkig. Ik moet zelf nog aan het ontwerp werken, want het lijkt me sterk dat ik alleen het idee kan vastleggen zonder prototype of bouwtekeningen toch?

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk kun je het vastleggen zonder werkend prototype of model. Voor jezelf zou ik zeggen: maak een prototype of model om je idee te testen of te proberen, want de octrooidatabank staat vol met niet werkende ideeen.

 

Oke dat wist ik niet, ik dacht dat je pas octrooi kon aanvragen als je het idee echt uitgewerkt hebt met een werkend prototype. Ik zal eens even bellen met het octrooicentrum en in de tussentijd werken aan een ontwerp.

Escape to paradise

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 53 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.