Ga naar inhoud
Geplaatst:

Blokkie

Hi, ik ben bijna 8 jaar aktief als ZZP-er. Nu heb ik sinds kort een VOF opgezet samen met een compagnon die er met zijn bv in zit.

De branche waarbinnen wij met de VOF zullen werken is voor ons beiden een onbekende branche: een uit de hand gelopen hobby. We hebben ons vorige maand ingeschreven bij de KvK en ik ben nu nu vooral bezig met alle belastingpapieren, douane, etc.(import vanuit Italie, verkoop via onze eigen op te zetten webshop).

Vraag me het volgende nu af: is het slim om de opzet van de VOF te laten zoals hij nu is? Of moet ik hem aanpassen? Nu kan het nog.

Alvast bedankt!

Blokkie

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Blokkie

Een VOF tussen een BV en een natuurlijk persoon kan prima werken. Er zijn wel wat kanttekeningen:

1. elke vennoot in een VOF is volledig aansprakelijk voor de schulden van de VOF. Zou de VOF in de problemen komen en de BV van je mede-vennoot geen verhaal bieden, dan komen de schuldeisers dus bij jou privé terecht voor alle schulden van de VOF.

2. Leg alle afspraken schriftelijk vast in een VOF akte.

3. Naast punt 1 kan, afhankelijk van de winstverwachting, voor jou een BV ook een betere oplossing zijn. De vergelijking valt dan vaak uiteen tussen de fiscale voordelen die je geniet als ondernemer versus de optie om een lager salaris uit jouw BV te halen en de rest te reserveren voor later dividend of de oude dag.

In een aantal columns heb ik de problematiek hiervan uiteen gezet. Column 1 over de keuze BV of eenmanszaak (vennoot in een VOF) en column 2 over de fiscale zaken van IB ondernemers.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Blokkie

• Auteur

Hi Joost,

Bedankt voor je reactie.