Ga naar inhoud
Geplaatst:

Blokkie

Hi, ik ben bijna 8 jaar aktief als ZZP-er. Nu heb ik sinds kort een VOF opgezet samen met een compagnon die er met zijn bv in zit.

De branche waarbinnen wij met de VOF zullen werken is voor ons beiden een onbekende branche: een uit de hand gelopen hobby. We hebben ons vorige maand ingeschreven bij de KvK en ik ben nu nu vooral bezig met alle belastingpapieren, douane, etc.(import vanuit Italie, verkoop via onze eigen op te zetten webshop).

Vraag me het volgende nu af: is het slim om de opzet van de VOF te laten zoals hij nu is? Of moet ik hem aanpassen? Nu kan het nog.

Alvast bedankt!

Blokkie

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Blokkie

Een VOF tussen een BV en een natuurlijk persoon kan prima werken. Er zijn wel wat kanttekeningen:

1. elke vennoot in een VOF is volledig aansprakelijk voor de schulden van de VOF. Zou de VOF in de problemen komen en de BV van je mede-vennoot geen verhaal bieden, dan komen de schuldeisers dus bij jou privé terecht voor alle schulden van de VOF.

2. Leg alle afspraken schriftelijk vast in een VOF akte.

3. Naast punt 1 kan, afhankelijk van de winstverwachting, voor jou een BV ook een betere oplossing zijn. De vergelijking valt dan vaak uiteen tussen de fiscale voordelen die je geniet als ondernemer versus de optie om een lager salaris uit jouw BV te halen en de rest te reserveren voor later dividend of de oude dag.

In een aantal columns heb ik de problematiek hiervan uiteen gezet. Column 1 over de keuze BV of eenmanszaak (vennoot in een VOF) en column 2 over de fiscale zaken van IB ondernemers.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Blokkie

• Auteur

Hi Joost,

Bedankt voor je reactie.

We hebben al een VOF contract laten opstellen op ons beiden als zijnde allebei privepersonen. De Belastingdienst die een copie heeft ontvangen, heeft hier nog geen commentaar op gegeven. Benieuwd of dit wat uitmaakt of dat het VOF contract geen waarde meer heeft aangezien de KvK gegevens leidend zijn (BV en EMZ).

Behalve de voordelen van bescherming en de lagere belastingdruk (moeten nog van start gaan dus die staat voorlopig op 0) ben ik nog niet overtuigd dat ik die stap van een BV NU al moet zetten. De kosten binnen de VOF lopen toch al behoorlijk (en snel) op en de tijddruk is aanwezig. November moeten we LIFE!

Ik heb vertrouwen in waar we mee bezig zijn en wat mij betreft starten we maar wel (gevoelsmatig) vanaf dezelfde startplaats.

Is het zinvol om met mijn compagnon het gesprek aan te gaan om de BV om te laten zetten naar een privepersoon bij de KvK? Dit om de balans tussen ons qua ondernemersrisico voor de korte termijn te herstellen.

Thnx,

Blokkie

Geplaatst:

ronaldinho

Jij wil je medevennoot gaan dwingen om extra risico te gaan lopen, omdat jij dat ook doet? Dat lijkt me niet helemaal de juiste manier om met elkaar om te gaan. Je bedoelt het ongetwijfeld beter dan het er staat, maar toch. Juist omdat de kosten al behoorlijk en snel oplopen, heeft hij er wellicht verstandig aan gedaan om vanuit een BV te ondernemen en ben jij daar misschien wel te laat mee.

Wat voor reactie verwacht je overigens van de Belastingdienst? Tenzij je specifieke vragen hebt gesteld over de overeenkomst, zal daar weinig commentaar op komen. Je mag immers afspreken wat je wilt, en die afspraken ook weer wijzigen (al dan niet met fiscale gevolgen). Ik zou in de vofovereenkomst wel opnemen dat, vanaf het begin af aan, de BV heeft deelgenomen en niet de aandeelhouder in privé, zoals ook blijkt uit het kvk-register. Dan weet je later ook nog hoe het zit en wat er allemaal afgesproken is, zodat je ook wat makkelijker kunt zeggen dat er geen afspraken ontbreken (als er 1 ontbreekt (BV ipv privé), waarom zouden er dan niet ook nog andere afspraken ontbreken?).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Het huidige VOF contract heeft inderdaad geen waarde meer als hij privé geen vennoot is.

Voor het overige sluit ik me aan bij Ronaldinho..

groet

joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Blokkie

• Auteur

Het leest idd wat rot :-[ - niet mijn bedoeling. Wat bedoel je met je opmerking: ben jij daar mss wel te laat mee???

Geplaatst:

Blokkie

• Auteur

Hi Joost en Ronaldinho,

Jullie bevestigen beiden mijn vermoeden, mijn eerste actie is dus ons VOF contract aan te passen. Bedankt! Net de belastingdienst gesproken, denken er hetzelfde over als jullie.

De BV had ik al beslist, nog even in de koelkast maar wel alert blijven.

Thnx & groet,

Blokkie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.