Ga naar inhoud

Verkoop website (low $xxx.xxx), maar heb geen KVK

Geplaatst:

Ezo

Hallo,

Ik ga binnenkort een website verkopen, maar heb geen KVK.

Was dus van plan het gewoon onder mijn "Inkomsten uit overig werk" te laten vallen (en dan wellicht te middelen over 3 jaar), maar hoorde dan dat ik bij dit soort bedragen 50% moet inleveren.

Maar aangezien ik het geld niet direct nodig heb, zocht ik naar mogelijkheden om de belasting wat te verlichten.

Als ik mezelf ervan wil uitbetalen, moet ik per se een BV hebben, wat wat overdreven is aangezien ik fulltime wil blijven werken, en verder geen overige inkomsten genereer nadat ik de site verkoop.

De verkoop via een andere BV te laten gaan leek me ook wel een optie, maar verwacht dat er dan ook weer problemen komen met uitbetaling.

Zijn er nog andere opties of kan ik problemen verwachten als ik het onder overige inkomsten opgeef?

Alvast bedankt voor jullie ervaring,

Wietse.

Featured Replies

Geplaatst:

chielsen

Waar haal je vandaan dat dit niet bij zulke bedragen kan? De regeling om te middelen is juist om uitschieters als deze wat eerlijker te belasten.

Geplaatst:

Ezo

• Auteur

Waar haal je vandaan dat dit niet bij zulke bedragen kan? De regeling om te middelen is juist om uitschieters als deze wat eerlijker te belasten.

Bedankt voor je reactie.

Met 'dit' bedoel je het middelen over 3 opeenvolgende jaren?

Ik ga er vanuit dat dit wel kan, maar aangezien dit mijn eerste uitschieter zal zijn, weet ik niet van mogelijke consequenties.

Heb overigens ook berekend dat middeling niet zoveel zal helpen, aangezien ik vanaf 54.368 euro in de hoogste schijf zit, en met het bedrag gedeeld over 3 kom ik hier alsnog aan (mits ik investeer, de komende 2 jaar).

Sorry, vergiste me even in de werking van de schijven.

Kan ik bij het middelen in jaar 2 ook in de min staan, door bijvoorbeeld een grote investering?

Geplaatst:

chielsen

Een investering is wat anders dan kosten. Je kan normaal gesproken alleen kosten aftrekken van de winst. Kleinere investeringen (kantoorartikelen, muis ed) kan je wel in 1x als kosten zien. Anders moet je gaan afschrijven (=kosten) over meerdere jaren.

Maar zelfs als je een negatief inkomen had, dan wordt dat op nul gezet als je gaat middelen.

Als jij voorgaande jaren nauwelijks wat hebt verdiend, kan je dit bedrag dus uitsmeren over 3 jaar, en zul je dus maar over een klein gedeelte 52% betalen.

Geplaatst:

Raoul K

Trek nu maar paar 1000 euro uit voor een fiscalist. Alles meenemen, alles uitleggen.

Misschien kun je het als prive belegging/ winst uit prive vermogen doen (aangezien je geen kvk hebt)

Je hebt/drijft misschien geen onderneming.

Ik geloof dat je dan uitkomt op een 2% netto.

Te weinig info om dit te adviseren, maar wellicht mogelijk

Geplaatst:

Ezo

• Auteur

Een investering is wat anders dan kosten. Je kan normaal gesproken alleen kosten aftrekken van de winst. Kleinere investeringen (kantoorartikelen, muis ed) kan je wel in 1x als kosten zien. Anders moet je gaan afschrijven (=kosten) over meerdere jaren.

Maar zelfs als je een negatief inkomen had, dan wordt dat op nul gezet als je gaat middelen.

Als jij voorgaande jaren nauwelijks wat hebt verdiend, kan je dit bedrag dus uitsmeren over 3 jaar, en zul je dus maar over een klein gedeelte 52% betalen.

Bedankt, maakt een middeling weer wat minder aantrekkelijk.

Trek nu maar paar 1000 euro uit voor een fiscalist. Alles meenemen, alles uitleggen.

Misschien kun je het als prive belegging/ winst uit prive vermogen doen (aangezien je geen kvk hebt)

Je hebt/drijft misschien geen onderneming.

Ik geloof dat je dan uitkomt op een 2% netto.

Te weinig info om dit te adviseren, maar wellicht mogelijk

Een fiscalist, klinkt verstandig.

Heb alleen 0 verstand van fiscalisten/accountants.

Zijn er bureaus die op de ict brance gericht zijn, of kan ik gewoon de eerste de beste benaderen.

Geplaatst:

ronaldinho

Je wil nu verkopen, aan een derde partij. Een fiscalist zal je dan vertellen dat je een jaar of drie te laat bent met het opzetten van een structuur gericht op bedrijfsoverdracht. Bovendien, gelet op de gemiddelde, gecombineerde belastingdruk bij een BV zal je dat niet heel veel opleveren t.o.v. de middeling zoals je hebt aangegeven. Bij middeling moet je wel zorgen dat je een periode van drie jaar hebt waarin je verder niet al te veel inkomsten hebt, anders kom je immers niet zo ver.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.