• 0

Online thee verkopen, waar te beginnen?

Hallo,

Ik wil een webshop gaan beginnen voor thee en koffie. Marketing en design heb ik helemaal uitgedacht, maar producttechnisch weet ik niet waar te beginnen. De dingen die ik me afvraag zijn o.a.:

Geldt er online een warenwet of aparte warenregelgeving?

Waar moet je je producten kopen indien je zelf de verpakking wilt ontwerpen?

Moet je dan een brand worden?

Zijn er regels verbonden aan de verzending van gedroogde voedingsmiddelen?

Valt het wel onder voedingsmiddelen?

Genoeg vragen dus die ik niet zelf kan beantwoorden. Mijn vraag aan dit forum is dan ook niet om ze allemaal te proberen te beantwoorden, maar waar ik met ál deze vragen bij elkaar terecht kan. Ik heb al geprobeerd ondernemers te benaderen, die zijn echter niet happig op een gesprek over de inzichten in hun bedrijf. Weten jullie waar ik terecht kan voor dit?

Bij voorbaat dank

ps excuus als het bij de verkeerde topic staat, ik heb geprobeerd zo logisch mogelijk te plaatsen.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/28903-online-thee-verkopen-waar-te-beginnen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ben online marketeer en webdesigner van beroep. Die zin is dus om aan te geven dat ik daar echt geen vragen over heb. Hoe het product in de markt gezet moet worden en het imago daarvan, is voor mij duidelijk. Tevens wat de verpakking moet uitstralen.

Het gaat mij dus puur om aanschaf en regelgeving. Ik hoop dat het nu duidelijk is.

• 0

Zoek een product(ie)techneut als partner, of ga zelf bijwerken in de koffiewereld als basis. Waarom zou je die vragen trouwens niet zelf kunnen beantwoorden? Koffie en thee zijn daarnaast toch geen homogene goederen?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Ik probeer met aantal vragen mee te denken:

...

Waar moet je je producten kopen indien je zelf de verpakking wilt ontwerpen?

Moet je dan een brand worden?

...

Tja zoeken zoeken zoeken, ongeacht of je eigen verpakking wil of niet, leveranciers moet je vooral zelf vinden. Als je voor een eigen verpakking zorgt heb je sowieso al een eigen 'brand', het is maar net hoe uitgebreid je het het beste kan aanpakken (geregistreerde logo/merknaam, etc).

...

Zijn er regels verbonden aan de verzending van gedroogde voedingsmiddelen?

Valt het wel onder voedingsmiddelen?

...

Ik zou contact opnemen met http://www.vwa.nl/ . Ik weet niet of het eronder valt maar zij weten het vast wel en kunnen je anders wel doorverwijzen. Het kan soms aardig wat uitzoekwerk/tijd kosten, maar het is sowieso al beter zelf bij goede instanties uit te zoeken dan alles klakkeloos te geloven wat je bij 'n forum leest. Ik bedoel, tips/adviezen zijn hier hartstikke goed en moet je zeker hier oppikken, maar als het op regels aankomt zou ik het wel opzoeken bij officiele kanalen.

• 0

Eerst maar eens een enorme passie voor thee en koffie ontwikkelen. Mik op thee, want koffie is al vol. Je moet gewoon precies weten waar thee vandaan komt, hoe die geteeld en geoogst wordt. Hoe de handel in mekaar zit. Of je naar de bron moet of tappunten in de keten kan vinden. Als het een pure design-excercitie is, ga dan op zoek naar een partner die die passie (en kennis) al heeft.

Bestaat zoiets niet al?

Hoeveel fanatieke theedrinkers kent Nederland, Europa, de wereld?

Waar kopen die nou in en hoe?

Doe je huiswerk!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Toevallig ben ik mijn toetreding tot de verkoop via Internet ooit begonnen met de verkoop van Thee. was toen vooral bedoeld voor mij als test om te zien wat er allemaal bij kwam kijken als je via internet wilde gaan verkopen.

Wat ik me daarvan nog kan herinneren (is 12/13 jaar terug) had ik daarvoor toen geen vergunningen nodig, zowel niet kwa verstiging als voor levensmiddelen.

Kocht de thee in per zakken van 2,5 tot 10 kilo en bij een verkoop schepte ik dat dan weer in de gewenste hoeveelheden in plastick zakjes (van die speciale zakjes) en verzond dat naar de klant.

Zijn een paar grote spelers op de thee markt zoals simonlevelt.nl maar is vast nog wel wat mogelijk als je het goed aanpakt en de juiste partner sites kiest voor promotie.

• 0

Begin eens op http://www.koffiethee.nl of http://www.thee.info (bezoek de diverse startpagina dochters) voorzover je dat nog niet gedaan hebt en bezoek winkels van diverse ketens en vooral ook de diverse belevingsevenementen of vakbeurzen op dit gebied. Spreek zoveel mogelijk mensen, zowel ondernemers, als medewerkers en klanten. Waarom zou je geen bijdrage willen leveren aan een bestaande formule?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Hoi,

Ik wil een webshop gaan beginnen voor thee en koffie.

Wellicht kan deze pagina je daarbij van dienst zijn: Stappenplan webwinkel starten

Sandra verwijst je terecht naar de VWA. Hierbij een paar links om je al wat te verdiepen in de materie:

In artikel 2 van de volgende verordening staat de Definitie van "levensmiddel" (of "voedingsmiddel")

Etikettering food

Warenwetbesluit Koffie- en cichorei-extracten

Informeer ook even bij het Productschap Akkerbouw in hoeverre

de Verordening PA financieringsheffing koffie, thee en vlas jaar 2008 op jou van toepassing is.

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

Wat ik mij altijd afvraag bij dit product is de marge. Thee is namelijk een goedkoop product, waarom zou ik als klant 1 doosje thee van €2,- bij jou kopen aangezien er 5,- (bijvoorbeeld) verzendkosten bij zal komen?

In feite moet je hierbij ook geen thee verkopen maar de belevingswereld van het drinken van die thee.

en ook moet je uiteraard niet de thee verkopen die je ook in de supermarkt kan krijgen maar de byzondere thee soorten.

Zo verkocht ik in die tijd voornamelijk luxe vruchte thee soorten of andere byzondere soorten thee zoals gun powder (ziet eruit als kleine kogeltjes/buskruit en heeft een sterke brand achtige lucht).

zo had ik een stuk of 40 sorte byzondere thee die vrijwel allemaal los verkocht werd (dus geen zakjes maar losse schep thee).

Daarnaast verkocht ik diverse toebehoorden zoals de hangers waarin je de thee kon doen voor in het kopje (in tal van vormen zoals hartjes, kerstboompjes enz.) en daarnaast nog speciale soorten suiker en kandij enz..

Alles wat de smaak en beleving kan verhogen van het drinken van thee moet je in je assortiment hebben.

Dan komen vanzelf de klanten die hier geld aan willen uitgeven en zal je zien dat een gemiddelde bestelling geen 2 euro is maar tussen de 15 en 25 euro.

• 0

Dank voor de paar handige antwoorden die er tussen stonden, vooral de VWA!

Ik heb zelf al 10 jaar thee en koffie met heel veel passie VERkocht, maar nooit INgekocht. Blijkbaar moet ik daar eerst een pleidooi over houden passie en ervaring vóór ik om een tip mag vragen.

Er zit nogal een verschil tussen een zakje simon en levelt verkopen of een zelf samengestelde melange in een zelf ontworpen product verpakking. En mijn passie voor thee en koffie zit hem niet in het openen van de 432e? coffee company of starbucks.

• 0

uit je vraag was ook niet op te maken dat je geen kant en klare theesoorten zoekt maar dat je echt de melanges helemaal wil gaan samenstellen.

Waar je dan moet inkopen hangt natuurlijk helemaal af van de melanges die je wil gaan samenstellen.

Diverse soorten thee, vruchten, kruiden enz... komt allemaal weer van verschillende plekken.

En wil je bij groothandels inkopen of direct bij de bron...

dat is uiteraard dan heel anders als dat je thee wil verkopen die gewoon in diverse smaken bijd e groothandel vandaan komt

• -1

Klopt en daarom ben ik op zoek naar een instantie of persoon die daar meer over kan vertellen. Ik wil juist geen antwoord hier op mijn specifieke vragen evenals een veroordeling door mensen over een verhaal wat ze niet kennen.

Ik ben op zoek naar een instantie, zoals de warenwet en kvk, die zich richt op ondernemen met voedingsmiddelen. Dus wat de regels zijn over een merknaam ergens op plakken. Of je alleen bij fabrikanten in mag kopen of zelfs naar de boeren zelf moet. Of er bepaalde verpakkingsregels zijn voor thee en koffie (gedroogde voedingsmiddelen). Of de ruimte waar je het bewaard aan bepaalde eisen moet voldoen. Voor al die vragen en nog veel meer zoek ik 1 contactpunt die daar meer over weet.

• 0

Beste Jveerden, welkom op het forum. De laatste reactie verbaast me enigzins want iedereen probeert uitgebreid mee te denken en daarbij denken we ook graag mee buiten de specifieke lijnen van de vraag omdat daarmee vaak juist net extra diepgang verkregen wordt. Volgens staat alle nuttige info hier inmiddels boven dus ik wens je veel succes en hoop dat je blijft bijdragen aan het forum.

• 0

Oei, marketing en design had je al uitgedacht of uitgewerkt, maar dat blijkt zelfs niet uit alle openstaande vragen... waarom zoek je die partner niet, zoals aangeraden? Anders zou je jezelf hier voorlopig eerst in moeten verdiepen (bijvoorbeeld in Wageningen). Heb je al iets gedaan met de diverse verwijzingen?

Meer dan hier word je door instanties ook niet opweg geholpen, vrees ik. Nou vooruit dan: http://koffie.info/content/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=22&Itemid=220

Een webshop starten betekent voor alles een fysieke voortbrengingsketen en specifieke branche kennen. Met thee én koffie willen verkopen, maak je het jezelf ook nog eens dubbel zo moeilijk.

Groet,

Highio

• 1

Ik heb zelf al 10 jaar thee en koffie met heel veel passie VERkocht, maar nooit INgekocht. Blijkbaar moet ik daar eerst een pleidooi over houden passie en ervaring vóór ik om een tip mag vragen.

Die tien jaar ervaring werd in je vraag niet vermeld. Maar als je tien jaar thee hebt verkocht, dan was de passie blijkbaar niet zo groot dat je je in de aanvoerlijnen verdiept hebt. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je nu ineens eigen melanges wil bedenken, terwijl je je tien jaar niet in productie en distributie verdiept hebt. Dat je zelfs niet eens de contacten meer hebt om te vragen naar leveranciers. Dat je nog nooit van de VWA hebt gehoord.

Gemiste kans, zullen we maar zeggen. Vooral omdat het standaard advies aan iemand die een ondernemink wil beginnen is: leer de business van binnenuit kennen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

• 0

Die tien jaar ervaring werd in je vraag niet vermeld. Maar als je tien jaar thee hebt verkocht, dan was de passie blijkbaar niet zo groot dat je je in de aanvoerlijnen verdiept hebt. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je nu ineens eigen melanges wil bedenken, terwijl je je tien jaar niet in productie en distributie verdiept hebt. Dat je zelfs niet eens de contacten meer hebt om te vragen naar leveranciers. Dat je nog nooit van de VWA hebt gehoord.

Gemiste kans, zullen we maar zeggen. Vooral omdat het standaard advies aan iemand die een ondernemink wil beginnen is: leer de business van binnenuit kennen.

Dat verbaasde mij eveneens en anderzijds helaas ook niet meer : maak zeer regelmatig mee dat als ik bijv aan een werknemer van een willekeurig bedrijf iets vraag die iets verder gaat dan waar ze rechtstreeks voor verantwoordelijk zijn, dat het standaard antwoord dan is "dat hoef ik niet te weten!"

Kennelijk zijn werknemers in het algemeen niet de mensen waar je dat nog van mag verwachten, maar van aanstaande ondernemers wel.

Indien je een onderneming start is het mijns inziens toch vooral de passie voor datgene wat je verkoopt (of de dienst die je verleent), die je moet drijven, Kennis over randzaken zoals marketing , administratie en financiën zijn ook zeer belangrijk, maar doe je gaandeweg (met vallen en opstaan) op, oa. op dit forum.

Mbt koffie & thee zou ik in navolging van wat de anderen schreven samenwerking met anderen zoeken, zeker als je eigen kracht in marketing en ontwerp ligt, want zoals ik net al schreef is dat juist hetgene wat de onderwerp-gerichte ondernemer vaak ontbeert.

Hier lokaal (in Wageningen) zit bijv Columbus Koffie (http://www.columbuskoffie.nl/ ) , die ook wat liefhebbert in thee en daarnaast een bloeiende webwinkel in espresso-apparaten en dies meer zij heeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar