• 0

Ondernemingsplan overgenomen BV

Beste mensen,

 

Een vriend van mij heeft de aandelen van een BV gekocht voor € 3.000 en de naam van de BV gewijzigd. De overgenomen BV was opgericht in 12-03-1997.

Op de Kvk uittreksel staat nu:

Akte van oprichting 12-03-1997

Maatschappelijk kapitaal: 90756,04

Geplaatst kapitaal: €45.378,04

Gestort kapitaal: €45.378,04

 

Ik ben nu een ondernemingsplan voor hem aan het schrijven, maar er zijn een paar dingen die voor mij onduidelijk zijn.

 

1)Wat is zijn EV nou? is het €45.378,04? of is het € 3000 wat hij voor de aandelen heeft betaald?

 

2) Wat moet mijn uitgangspunt zijn met betrekking tot zijn oprichtingsdatum?

Zal ik gewoon zeggen dat hij de bv heeft overgenomen en de activiteiten en de naam heeft veranderd omdat het hem beter uitkwam?

 

Alvast bedankt voor uw reacties.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
1)Wat is zijn EV nou? is het €45.378,04? of is het € 3000 wat hij voor de aandelen heeft betaald?

Hij heeft geen EV, hij heeft aandelen in een BV, waarvan zijn verkrijgingsprijs € 3.000 is. De BV heeft een geplaatst kapitaal en een eigen vermogen.

2) Wat moet mijn uitgangspunt zijn met betrekking tot zijn oprichtingsdatum?

Hij heeft geen oprichtingsdatum, de BV heeft een oprichtingsdatum, namelijk 12.-03-1997.

 

Als ik deze vragen zo lees, dan vraag ik mij -met alle respect- af of je geen professionele hulp moet zoeken voor het ondernemingsplan, want blijkbaar is het verschil tussen een BV en een eenmanszaak je niet helemaal duidelijk. Realiseer je ook, dat er een bepaalde balans is overgenomen. Tegenover het geplaatste/gestorte kapitaal staat bijvoorbeeld een vordering op de aandeelhouder als bezitting op de balans en heeft jouw vriend die schuld aan de BV overgenomen van de vorige aandeelhouder.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

De €3 k die je vriend heeft betaald, betreft een privé transactie en heeft dus niets met het eigen vermogen van de BV te maken.

 

Het eigen vermogen staat aan de credit zijde van de balans onder het kopje eigen vermogen en bestaat uit het geplaatst en gestort aandelenkapitaal +/- de algemene of winstreserve. Het eigen vermogen zal vast een stuk lager liggen dan € 45.378,04. Het lijkt me namelijk stug dat je vriend slechts € 3k hoeft te betalen voor een BV met een eigen vermogen van € 45.378,04. Heb je wel een slotbalans en/of publicatiebalans opgevraagd?

 

(NB Je vraag over eigen vermogen is vrij basic. Als jij niet weet wat het eigen vermogen van de BV is, vraag ik me sterk af of je wel over de kennis en kunde beschikt om een ondernemingsplan op te stellen.)

 

De oprichtingsdatum van de BV blijft 12 maart 1997. Daarnaast is er een datum waarop de Statuten (naam en doelomschrijving) zijn gewijzigd.

 

Persoonlijk ben ik geen fan van het overnemen van bestaande BV's, omdat het meestal louche handel betreft. Waarom heeft je vriend niet gewoon een BV opgericht? Veel goedkoper en je begint direct met een schone lei.

 

(Edit: En weer was Louis me voor :))

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

 

Ik ben tot nu toe alleen maar met eenmanszaken en vof`s bezig geweest. Vandaar dat ik het EV van mijn vriend noemde. Zover ik weet, heeft een nieuwe BV 18.000 gestort kapitaal daartegenover staat 18000 op de bank, en ik weet natuurlijk ook dat het aan de CREDIT zijde van de balans staat:). Aan het eind van het boekjaar wordt het resultaat toegevoegd aan de algemene reserve. Om welke reden zou je meer dan 18000 storten? waarom staat op de kvk uitreksel € 45. 378,04? Normaalgesproken zou het toch 18.000 gemoeten?

Ik heb niet veel ervaring met BV`s. Dat klopt. Daarom vraag ik jullie om hulp.

 

Groeten,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.