Ik speel in een band en deze band moet op een witte manier gaan fungeren.
De band bestaat uit zes leden.
Idee:
Wat een goede optie lijkt, is om alle 6 onafhankelijk van elkaar zzp'er te laten worden. Op die manier is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen administratie. Echter, om een 'potje' van de band op te bouwen voor bijvoorbeeld het kopen van merchandising lijkt een maatschap nodig. Een maatschap is ook makkelijk m.b.t. het factureren onder 1 naam naar de opdrachtgever.
Voorbeeld:
Er is een optreden geweest waarvoor 1200 euro wordt ontvangen.
De maatschap factureert deze 1200 euro aan de opdrachtgever.
De band besluit om ieder honderd euro in de pot te laten zitten en spreekt af dat er dus 100 p.p. wordt uitbetaald aan de leden.
Op die manier staat er op rekening van de maatschap €600,-
Toch is het voor de leden belangrijk om een lopende administratie te houden. Kunnen de leden dan ieder €100,- euro factureren aan de maatschap? Om zo hun in- en verkoopfacturen, btw aangifte etc. lopend te kunnen houden?
(als 1 lid van de maatschap, zzp'er, ziet het er dan als volgt uit:
1 maand 6 optredens en er wordt besloten dat de leden p.p. 1200 euro kunnen factureren aan de maatschap.
1200 + 6% btw. = 1272 factureren aan de maatschap)
Daarna koopt diegene (gitarist) een nieuwe gitaar voor 800 euro ex.
Dat maakt (19% btw) dan €952 euro voor de gitaar.
Btw: 72 - 152 = -€80,- voor de btw. aangifte )
Kan dit? of is er een andere manier om namens 6 zzp'ers een gezamelijke naam te gebruiken om te factureren?
Het lijkt op dit moment misschien erg onduidelijk, en ik moet bekennen dat ik het moeilijk uit te leggen vind op deze manier. Toch hoop ik dat iemand mij verder kan helpen met deze 'lastige' situatie. Ik kijk uit naar een reactie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ThomW
ThomW
Beste Allemaal,
Ik lig een beetje in de knoop qua maatschap.
Situatie:
Ik speel in een band en deze band moet op een witte manier gaan fungeren.
De band bestaat uit zes leden.
Idee:
Wat een goede optie lijkt, is om alle 6 onafhankelijk van elkaar zzp'er te laten worden. Op die manier is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen administratie. Echter, om een 'potje' van de band op te bouwen voor bijvoorbeeld het kopen van merchandising lijkt een maatschap nodig. Een maatschap is ook makkelijk m.b.t. het factureren onder 1 naam naar de opdrachtgever.
Voorbeeld:
Er is een optreden geweest waarvoor 1200 euro wordt ontvangen.
De maatschap factureert deze 1200 euro aan de opdrachtgever.
De band besluit om ieder honderd euro in de pot te laten zitten en spreekt af dat er dus 100 p.p. wordt uitbetaald aan de leden.
Op die manier staat er op rekening van de maatschap €600,-
Toch is het voor de leden belangrijk om een lopende administratie te houden. Kunnen de leden dan ieder €100,- euro factureren aan de maatschap? Om zo hun in- en verkoopfacturen, btw aangifte etc. lopend te kunnen houden?
(als 1 lid van de maatschap, zzp'er, ziet het er dan als volgt uit:
1 maand 6 optredens en er wordt besloten dat de leden p.p. 1200 euro kunnen factureren aan de maatschap.
1200 + 6% btw. = 1272 factureren aan de maatschap)
Daarna koopt diegene (gitarist) een nieuwe gitaar voor 800 euro ex.
Dat maakt (19% btw) dan €952 euro voor de gitaar.
Btw: 72 - 152 = -€80,- voor de btw. aangifte )
Kan dit? of is er een andere manier om namens 6 zzp'ers een gezamelijke naam te gebruiken om te factureren?
Het lijkt op dit moment misschien erg onduidelijk, en ik moet bekennen dat ik het moeilijk uit te leggen vind op deze manier. Toch hoop ik dat iemand mij verder kan helpen met deze 'lastige' situatie. Ik kijk uit naar een reactie.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29005-leden-factureren-aan-maatschap/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag