Regelmatig zie je ze op HL voorbij komen: enthousiaste plannen van wannabee ondernemers. Ik wil een webshop beginnen, ik begin een reisbureau, ik wil miljonair worden…
Keurig worden deze, veelal, jongelingen door ervaren HL leden op het juiste pad gewezen: ken je de markt? Weet je hoeveel je moet investeren? Hoe ga je verkopen? Heb je een Businessplan?
Allemaal terechte opmerkingen natuurlijk. Ze dwingen de beginnende ondernemer eerst goed na te denken voor zij onnodig tijd en geld steken in een (eventueel) doodlopend pad.
Maar helaas leidt het er maar al te vaak toe dat een eens enthousiaste ondernemer in spé een gefrustreerde werknemer met een rotbaan wordt. Maar het kan ook anders.
De noodzaak van een Businessplan
Het grote nut van een Businessplan ligt hem erin dat de beginnende ondernemer goed nadenkt over zijn financiën. Het Businessplan vormt een financiële planning:
[*]Welke middelen heb ik allemaal nodig?
[*]Hoeveel geld moet ik investeren?
[*]Wanneer kan ik gaan produceren?
[*]Hoe ga ik verkopen?
[*]Welk marketing budget heb ik dan nodig?
[*]Wanneer is mijn investering dan terugverdiend?
Bottom line: wanneer maak ik genoeg winst om in mijn levensonderhoud te voorzien?
Zonder Businessplan gaat het al mis bij het investeren. Een bank zal nooit geld in de onderneming stoppen als niet duidelijk is wanneer er geld verdiend gaat worden. En dat is maar goed ook. Want als er wel geïnvesteerd kan worden, loopt het vaak later fout: na het produceren, bij de verkoop.
Toch gaat het nog erg vaak fout. Vooral als de beginnende ondernemer eigen vermogen inzet om, bijvoorbeeld, een, webshop op te zetten.
De webwinkel is opgezet, voorraad is binnen, maar waar blijven nou die bezoekers en klanten? Die hele marketing en verkoop is nog niet zo eenvoudig als het leek, en het Internet is alweer een niet bezochte webwinkel rijker.
Draai het eens om
Heb je je neus al eens op deze manier gestoten? Of weerhoudt het benodigde Businessplan je daarvan? Probeer het dan eens op een geheel andere manier: door low-profile te beginnen.
Een low-profile ondernemer springt niet in het diepe met hoge investeringen en dure productie. In plaats daarvan draait hij het om: we beginnen bij de marketing.
Marketing in de 21ste eeuw bestaat voor een belangrijk deel uit het Internet. En de laagdrempeligheid daarvan zorgt ervoor dat iedereen een website kan beginnen.
Een low-profile ondernemer begint dus met die website, en leert in de praktijk hoe je een groot publiek kan bereiken, nog voordat hij iets verkoopt.
Onderzoek is nog wel nodig
Uiteraard leidt niet iedere website tot succes. Ook hier geldt dat goed onderzoek vooraf loont. Onderzoek naar de juiste tools, maar vooral de juiste methodiek. Met het besef dat een website bezoekers trekt door nuttige informatie te bieden ben je al een heel eind.
Dus: start met een succesvolle, informatieve website. Promoot deze en trek bezoekers. Doe ervaring op met het adverteren en verkopen van producten van anderen. En tenslotte ben je klaar voor je eigen producten.
En nee, het zal niet vanzelf gaan, even snel rijk worden bestaat niet. Welkom, nieuwe ondernemer!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
pjvdmeer
pjvdmeer
Regelmatig zie je ze op HL voorbij komen: enthousiaste plannen van wannabee ondernemers. Ik wil een webshop beginnen, ik begin een reisbureau, ik wil miljonair worden…
Keurig worden deze, veelal, jongelingen door ervaren HL leden op het juiste pad gewezen: ken je de markt? Weet je hoeveel je moet investeren? Hoe ga je verkopen? Heb je een Businessplan?
Allemaal terechte opmerkingen natuurlijk. Ze dwingen de beginnende ondernemer eerst goed na te denken voor zij onnodig tijd en geld steken in een (eventueel) doodlopend pad.
Maar helaas leidt het er maar al te vaak toe dat een eens enthousiaste ondernemer in spé een gefrustreerde werknemer met een rotbaan wordt. Maar het kan ook anders.
De noodzaak van een Businessplan
Het grote nut van een Businessplan ligt hem erin dat de beginnende ondernemer goed nadenkt over zijn financiën. Het Businessplan vormt een financiële planning:
[*]Welke middelen heb ik allemaal nodig?
[*]Hoeveel geld moet ik investeren?
[*]Wanneer kan ik gaan produceren?
[*]Hoe ga ik verkopen?
[*]Welk marketing budget heb ik dan nodig?
[*]Wanneer is mijn investering dan terugverdiend?
Bottom line: wanneer maak ik genoeg winst om in mijn levensonderhoud te voorzien?
Zonder Businessplan gaat het al mis bij het investeren. Een bank zal nooit geld in de onderneming stoppen als niet duidelijk is wanneer er geld verdiend gaat worden. En dat is maar goed ook. Want als er wel geïnvesteerd kan worden, loopt het vaak later fout: na het produceren, bij de verkoop.
Toch gaat het nog erg vaak fout. Vooral als de beginnende ondernemer eigen vermogen inzet om, bijvoorbeeld, een, webshop op te zetten.
De webwinkel is opgezet, voorraad is binnen, maar waar blijven nou die bezoekers en klanten? Die hele marketing en verkoop is nog niet zo eenvoudig als het leek, en het Internet is alweer een niet bezochte webwinkel rijker.
Draai het eens om
Heb je je neus al eens op deze manier gestoten? Of weerhoudt het benodigde Businessplan je daarvan? Probeer het dan eens op een geheel andere manier: door low-profile te beginnen.
Een low-profile ondernemer springt niet in het diepe met hoge investeringen en dure productie. In plaats daarvan draait hij het om: we beginnen bij de marketing.
Marketing in de 21ste eeuw bestaat voor een belangrijk deel uit het Internet. En de laagdrempeligheid daarvan zorgt ervoor dat iedereen een website kan beginnen.
Een low-profile ondernemer begint dus met die website, en leert in de praktijk hoe je een groot publiek kan bereiken, nog voordat hij iets verkoopt.
Onderzoek is nog wel nodig
Uiteraard leidt niet iedere website tot succes. Ook hier geldt dat goed onderzoek vooraf loont. Onderzoek naar de juiste tools, maar vooral de juiste methodiek. Met het besef dat een website bezoekers trekt door nuttige informatie te bieden ben je al een heel eind.
Dus: start met een succesvolle, informatieve website. Promoot deze en trek bezoekers. Doe ervaring op met het adverteren en verkopen van producten van anderen. En tenslotte ben je klaar voor je eigen producten.
En nee, het zal niet vanzelf gaan, even snel rijk worden bestaat niet. Welkom, nieuwe ondernemer!
Helpt een website startende ondernemers aan klanten? Meestal niet!
Zonder Vleugels - helpt starters wel aan klanten
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29050-de-low-profile-startende-ondernemer/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
47 antwoorden op deze vraag