• 0

Verband tussen ADWords en gewone zoekresultaten

Ik heb een sterk gevoel dat er een verband zit tussen Google ADWords en de gewone zoekresultaten.

 

Is het zo dat als je mee doet aan ADWords je ook hoger komt in de gewone zoekresultaten of is dit toeval?

Ik zie bij veel klanten dat als ze mee doen aan ADWords hun Google “organic” bezoeken veel zijn (cira 1/3 van de ADWords bezoeken) en zodra ze ermee stoppen na 1 of 2 maanden deze drastisch verminderen.

 

MKBedrijven.nl - De websitegids van Midden- Klein Bedrijven

Gratis je bedrijfswebsite aanmelden op MKBedrijven.nl

http://www.mkbedrijven.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hebben jullie het dan over de positionering van jouw site in de zoekmachines of over de bron van de bezoekers? Organisch en gesponsorde resultaten staan los van elkaar, maar als je bijvoorbeeld adverteert op de exacte naam van je shop dan zullen de mensen die op de gesponsorde resultaten geklikt hebben waarschijnlijk niet meer via de organische resultaten nogmaals klikken. Zo kan het lijken dat je organische resultaten zakken.

 

Als een bedrijf veel investeert in AdWords zal hij logischerwijs ook in zijn organische resultaten investeren. Doorgaans investeer je over de gehele breedte in plaats van op maar 1 vlak. Bedrijven die goed gevonden worden in de organische resultaten zullen dus waarschijnlijk ook goed scoren op de adwords.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat er 2 redenen zijn:

 

- Als ik b.v. adverteer met het keyword badbrug, dan staat mijn advertentie meestal boven aan de resultaat pagina. Als daar op geklikt is, dan zal de klant niet zo snel meer op een van mijn organische links klikken. Je kannibaliseert dus op je gratis organische resultaten - volgens mij een wezenlijk probleem met het gebruik van Adwords.

 

- Tweede reden is dat ik, doordat ik nogal intensief met Adwords aan de gang was, mijn organische resultaten een beetje heb verwaarloosd. Dat probeer ik nu weer een beetje bij te werken, maar dat is dus mijn eigen schuld,

Link naar reactie
  • 0

Officieel is er geen verband. Mijn ervaring is wel dat als je een site lanceert hij sneller geïndexeerd wordt door Google (organisch).

Met adwords heb je meteen veel verkeer op je site. Laten we het zo zeggen "er zit meteen beweging in" ik denk dat dat wel helpt die "beweging" voor de organische ranking.

 

Adwords heeft wel invloed op het klik gedrag op de organische resultaten. Als je 2 keer op de eerste pagina staat klikt men eerder op 1 van de 2. Het verhoogd de CTR van beide.

 

Het kan zijn als je stopt met Adwords dat de CTR in de organische ranking zo sterk verminderd dat je ranking zakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook wel het idee dat een site sneller in de organische resultaten terugkomt als ervoor wordt geadverteerd middels adwords. Vermoeddelijk indexeert met zo'n site gewoon met prioriteit om meteen met adwords aan de slag te kunnen, terwijl hij anders on de hoop 'te indexeren' terecht komt.

 

Of het een verschil maakt in het organische resultaat (dwz de positie voor gegeven keywords) betwijfel ik.

Link naar reactie
  • 0

Vermoeddelijk indexeert met zo'n site gewoon met prioriteit om meteen met adwords aan de slag te kunnen, terwijl hij anders on de hoop 'te indexeren' terecht komt.

 

 

Adwords leest (indexeert) de site meteen als je gaat adverteren. Dit staat los van de indexatie voor de organische resultaten. (zegt Google)

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, zegt google ;)

 

Volgens mij is er toch wel een relatie tussen de organische index en die met adwords sites. In ieder geval wordt je adwords positie medebepaald door je organische score... het lijkt me sterk dat ze wel de organische score voor je pagina berekenen zodra je gaat adverteren, maar vervolgens de pagina niet in de index opnemen.

 

Maar goed, het blijft speculatie... bij google onder de motorkap kijken gaat zo gemakkelijk niet, al doen mensen er nog zoveel moeite voor :)

Link naar reactie
  • 0

Dit is toch een onderwerp waar ik ook voorzichtig ben... Ik heb al in het verleden vaker geroepen dat er een verband bestaat. Toen kreeg ik de hele SEO/SEA wereld over me heen.

 

Zelfs op dit forum wordt er maar door enkele gereageerd. Mijn dank daarvoor.

 

Er is hier veel ervaring wat dat betreft. Maar ze vertellen het niet. Bv Frans en kabeltje...com weten wat er gaande is. Ze vertellen over andere zaken alles maar als het over Google gaat is het stil...

 

Ieder zijn keuze.

 

Er zal wel een reden zijn waarom? Dat is ook de marktwerking van Google. Ze creëren die sfeer. Eerder mijn voorstel om met de concurrent om de tafel te gaan zitten wat betreft de online marketing. Niemand doet het. Wij weten het beter en Google is de winnaar.

 

Het is vervelend als er nieuwe spelers komen en die zullen blijven komen. Creëer ook hier een netwerk om de kosten te drukken als je afhankelijk bent van Google.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Het hoogste belang van Google is in eerste instantie de beste zoekmachine te blijven. Zij beogen daarom de organische resultaten zo te ranken dat dit tot de beste 'user experience' leidt van de zoeker. M.a.w dat zij zo snel mogelijk (zo min mogelijk clicks) antwoord krijgen op hun vraag (want dat is een zoekopdracht in essentie).

 

Vanuit die optiek verwacht je niet dat een adwords adverteerder voordeel behaalt in de organische resultaten omdat de keuze om te adverteren geen enkele manier de kwaliteit van de website verhoogd. Die specifieke keuze kan dan ook geen onderdeel vormen van het organische Google algoritme. Indien Google dit wel als een variabele zou meenemen ontstaat er voor concurrerende zoekmachines een kans de zoeker beter te bedienen.

 

Wel zoekt Google de grenzen op tussen enerzijds pure winst en de gebruikerservaring. Dit blijkt uit de steeds dominantere rol van de gesponsorde links binnen de Search engine result Pages. tegelijkertijd zorgt G. er wel voor de kwaliteit van de gesponsorde links steeds beter wordt. precies om die reden is de 'qualityscore' een belangrijke factor voor het verkrijgen van een positie binnen het gesponsorde deel. Het hoogste beiden volstaat niet meer. Organische zoekmachine optimalisatie wordt dan ook steeds belangrijker voor een adwords positie. uiteindelijk wordt de top (lees meest prominente positie) van google SERP's bezet door betalende en tevens 'beste' websites. Zo behoudt G. kwaliteit en maximaliseren zij hun winst.

 

Ik heb dit antwoord uitgewerkt in een blogpost:

http://www.kojaki.nl/blog/zoekmachine-optimalisatie-posts/wordt-de-organische-positie-in-google-benvloed-door-adverteren-met-adwords

 

Groet Freddie Compier

 

 

Internetstrateeg voor opdrachtgevers en startup developer.

 

 

 

************************^^^^^^^^^******************************

Link naar reactie
  • 0

Volgen mij is er geen verband. Je hebt meesteal seo en sea (adword) sites. Je zal dan ook een adwords site bijna niet in de gewone zoekresultaten zien.

 

Klein voorbeeldje?

 

kentekenzoeker.com (deze site adverteerdt al bijna 2 jaar lang met adwords) staat ook niet met de keywords "kenteken check" of "kenteken zoeken" op de natuurlijke zoekresultaten, maar wel met deze woorden rechtsboven met adwords.

 

Alleen als ze beide zou doen dus seo en sea, dan durf ik het niet met 100% te zeggen?

Wil jij ook een glooge top 10 positie? Ja? Wacht dan niet langer...er zijn maar 10 plekken te vergeven!

Link naar reactie
  • 0

kentekenzoeker.com (deze site adverteerdt al bijna 2 jaar lang met adwords) staat ook niet met de keywords "kenteken check" of "kenteken zoeken" op de natuurlijke zoekresultaten, maar wel met deze woorden rechtsboven met adwords.

 

Ik vind dit niet zo'n goed voorbeeld, want het woord "check" komt niet eens voor op kentekenzoeker.com; lijkt me dan ook logisch dat "kenteken check" in de organische resultaten niets oplevert. Volgens mij is het goed mogelijk om seo en sea voor een pagina te combineren.

 

Blijft de vraag of het gebruiken van Adwords gevolgen heeft voor je organische resultaten. Naar mijn (zeer beperkte) ervaring is dit niet zo.

Link naar reactie
  • 0

Volgen mij is er geen verband. Je hebt meesteal seo en sea (adword) sites. Je zal dan ook een adwords site bijna niet in de gewone zoekresultaten zien.

???

 

Het is juist het hele idee dat je op beide vlakken flink investeert. Het is geen keuze om of SEO of SEA te gaan doen, je doet juist beide.

Link naar reactie
  • 0

opvallende waarneming vandaag

 

Sinds vorige week een nieuwe shop (laten we die site B noemen) in de lucht

 

Heb de adwordscampagne die voor een andere informatieve site A draaide stopgezet en omgezet naar een exact gelijke campagne voor site B.

 

Sinds begin deze week kelderen de organische resultaten van Site A (met de stopgezette campagne) met 10-20 posities per dag waar die de afgelopen 2 jaar stabiel tussen 1 en 20 stonden voor diverse zoekwoorden

 

Verder niets veranderd aan de site, de enige verandering is het stopzetten van de campagne

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

@ Frans

 

Is website A soms even uit de lucht geweest?

 

Wij hebben tijdje geleden ook gehad dat bepaalde zoekwoorden naar de 2e, 3e of 4e pagina verdwenen. Zaten zoekwoorden bij die al sinds het begin op 1 stonden. Zomaar gewoon verdwenen.

 

Nu bleek dat er wat server problemen zijn geweest waardoor de site niet 24/7 zichtbaar is geweest voor Google. Hierdoor "verdwenen" er diverse zoekwoorden uit de index.

 

Deze zijn later gewoon weer netjes terug gekomen. Binnen een dag waren ze weer terug.

 

Wij zien in ieder geval geen verband tussen Adwords en de organische resultaten.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.