• 0

Beginnend koeriersbedrijf: vragen over klanten werven én betalingstermijnen

Hallo allemaal,

 

Ik ben Robin, 20 jaar, en ben sinds augustus een koeriersbedrijf gestart. In het begin met een valse start ,gestart, maar inmiddels begint het een beetje te lopen.(dmv een samenwerking met een ander koeriersbedrijf). Alleen mijn eigen 'klantenkring' blijft uit.

In het begin heb ik een enveloppe met een brief ,met informatie over mijn diensten ,rond gebracht bij de bedrijventerreinen hier in de omgeving. Hier heb ik geen reactie op gekregen.

 

Nu wil ik het volgende gaan doen:

 

Klein doosje, sticker erop van mijn bedrijf (bijv. dit pakket is bezorgd door....) , in het doosje een folder over mijn diensten, tarievenlijst,korting voor nieuwe klanten, visitekaartje,etc. En dit dan persoonlijk afgeven bij het desbetreffende bedrijf.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik via de telefoon niet erg goed ben om zomaar even naar een bedrijf te bellen,en te vragen of ze interesse hebben in mijn diensten. Daarom wil ik het op deze manier proberen.

Wanneer ik het pakketje/doosje persoonlijk heb afgeleverd, kan ik altijd (bijv. 1 week erna) nog op bellen, en vragen of ze naar aanleiding van het pakketje/doosje interesse hebben in mijn diensten.

 

Het volgende punt, volgens mijn collega koerier is het vaak normaal (uit zijn ervaring) dat bedrijven pas na 8 weken een factuur betalen. Nu heb ik zelf een termijn van 2 weken gesteld. Dit staat ook in de algemene vervoersvoorwaarden die ik hanteer en waar de klant mee akkoord gaat.

 

Nu heb ik nog enkele facturen open staan die al 3 weken over de gestelde termijn van 2 weken zijn.

Zal ik nu een herinnering sturen mbt het openstaande bedrag,of nog even wachten?

Kan ik een herinnering sturen via de e-mail naar opdrachtgever?

 

En indien klant de betaling blijft uitstellen, en ik brieven op de post blijf doen, kan ik dan ook deze administratie kosten verhalen op de klant? Uiteraard na eerst een nette en vriendelijke herrinnering te hebben verstuurd.

 

Alvast hartelijk dank voor de reacties!

 

Antwoord op bovenstaande vragen zou een hoop ophelderen voor mij.

 

(Edit door moderator: titel verduidelijkt)

www.ZUIDkoerier.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
In het begin heb ik een enveloppe met een brief ,met informatie over mijn diensten ,rond gebracht bij de bedrijventerreinen hier in de omgeving. Hier heb ik geen reactie op gekregen.

 

"Koud" een aanbod doen werkt niet altijd inderdaad. Zeker als je een algemeen bericht hebt in de trant van "kijk, ik ben koerier!", daar zitten niet veel mensen op te wachten. Wil je opvallen, dan zul je werk van je positionering, uitstraling en uniekheid moeten maken. Zorg dat je opvalt, en vooral: zorg dat je potentiële klanten overtuigd worden van de voordelen* die je biedt!

 

*Weet je eigenlijk zelf wel goed welke voordelen je biedt t.o.v. anderen? Kun je dat kort en duidelijk voor het voetlicht brengen? Op een manier die je klant overtuigt van jouw waarde voor hem?

 

Nu wil ik het volgende gaan doen (...)

 

Ik vraag me persoonlijk af of dat wel zoden aan de dijk zet, maar heb eigenlijk maar één tip: test het gewoon uit!

 

Verder: ga netwerken. Juist met een service als deze is het belangrijk dat je potentiële klanten spreekt en een goede indruk op hen achterlaat. Men moet het je gunnen, en dat kun je vaak het beste doen door op een leuke manier in contact te komen. Zorg voor een goed verhaal, lees wat tips over netwerken, en meld je aan voor wat lokale ondernemersbijeenkomsten. Daar ga je zeker veel van leren en wie weet doe je daar je goede eerste contacten op.

 

Nu heb ik nog enkele facturen open staan die al 3 weken over de gestelde termijn van 2 weken zijn. Zal ik nu een herinnering sturen mbt het openstaande bedrag,of nog even wachten?

 

Vaak is een belletje naar "de crediteurenafdeling" het beste is mijn ervaring. Informeer vriendelijk of de factuur duidelijk was en of er misschien nog vragen zijn, en of de betaling aanstaande is. Het is mijn ervaring dat meestal redelijk snel daarna het geld op je rekening staat, zonder dat je allerlei formele stappen hebt hoeven ondernemen. Pas daarna kun je officieel gaan herinneren en nog later aanmanen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik ben Robin, 20 jaar, en ben sinds augustus een koeriersbedrijf gestart. In het begin met een valse start ,gestart, maar inmiddels begint het een beetje te lopen.(dmv een samenwerking met een ander koeriersbedrijf). Alleen mijn eigen 'klantenkring' blijft uit.

In het begin heb ik een enveloppe met een brief ,met informatie over mijn diensten ,rond gebracht bij de bedrijventerreinen hier in de omgeving. Hier heb ik geen reactie op gekregen.

Ben je er zelf wel actief achteraan geweest nadat je die brieven hebt bezorgd? Want opvolging is dan ook zeer belangrijk in deze.

 

Nu heb ik nog enkele facturen open staan die al 3 weken over de gestelde termijn van 2 weken zijn.

Zal ik nu een herinnering sturen mbt het openstaande bedrag,of nog even wachten?

Kan ik een herinnering sturen via de e-mail naar opdrachtgever?

Ik zou naast een herinnering per post nog een vriendelijk belletje of mailtje doen naar de administratie. Even laten weten dat je graag zou zien dat de factuur wordt betaald. 9 van de 10 keer wordt de factuur hierop snel voldaan.

 

En indien klant de betaling blijft uitstellen, en ik brieven op de post blijf doen, kan ik dan ook deze administratie kosten verhalen op de klant? Uiteraard na eerst een nette en vriendelijke herrinnering te hebben verstuurd.
Wat heb je hierover in je algemene voorwaarden staan? Ik zou niet "oneindig" brieven blijven sturen maar toch wel keer actie ondernemen bij dit soort klanten. Vriendelijke herinnering, nog een herinnering, een mailtje, telefoontje, aanmaning zou in de meeste gevallen toch wel voldoende moeten zijn.

 

Blijf niet te lang wachten, het is tenslotte jouw geld, maar stap ook niet te snel naar een incassobureau (ik weet wie het zegt ;) ).

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Hoeveel ondernemers maken nog gebuik van een koerier?

 

Ik denk dat je je anders moet presenteren. Voor gewoon een pakketje bel ik TNT/UPS/DHL , geen gezeur, direct te betalen en morgen niet geleverd = terug gestort op creditcard.

 

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik wel onder de indruk kan zijn van een (klein) koeriers bedrijf. Bijvoorbeeld een zonnebank gelverd gekregen, en die is ook gemonteerd door het koeriers bedrijf.

 

Ik denk dus dat je het niet moet zoeken in de massa, maar in een een of andere specialisatie.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Robin,

 

M.b.t. het op tijd betalen van je facturen raad ik je aan om van begin af aan vrij strikt te zijn. Wanneer je een klant eenmaal meer ruimte geeft dan hoef je niet te verwachten dat je dit daarna nog kunt inkorten. Ik zou het zeker op een vriendelijke en persoonlijke manier doen en niet meteen met aanmaningen en een incassobureau. Soms kun je niet anders maar mijn ervaring is dat dit weinig zin heeft bij zulke kleine bedragen. Een persoonlijk gesprek is dan beter.

 

Ik heb je website bekeken en ik vind dat deze er goed uitziet. Ik zou je wel willen adviseren om een duidelijke keuze te maken tussen charter of koerierbedrijf. Ook zou ik als ik jou was een vast nummer nemen. Of een 088-nummer. Dit komt richting bedrijven beter over dan alleen een 06-nummer. Maak ook je tarieven naar klanten toe niet te laag. Dit is niet alleen slecht voor de markt maar ook te goedkoop komt niet altijd goed over.

 

Laatste tip voor nu: zorg dat je alles goed voor mekaar hebt m.b.t. terugkeuring van je auto en NIWO. Hier gaan starters vaak de mist in. Als je meer vragen hebt kan je me een pm sturen natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb je website bekeken en ik vind dat deze er goed uitziet. Ik zou je wel willen adviseren om een duidelijke keuze te maken tussen charter of koerierbedrijf. Ook zou ik als ik jou was een vast nummer nemen. Of een 088-nummer. Dit komt richting bedrijven beter over dan alleen een 06-nummer. Maak ook je tarieven naar klanten toe niet te laag. Dit is niet alleen slecht voor de markt maar ook te goedkoop komt niet altijd goed over.

 

Ten eerste bedankt voor alle reacties!

 

Klopt, als koerierbedrijf (dus niet als charter) heb ik sinds ik gestart ben (Begin augustus) in totaal 2 ritten gehad. In principe loopt het dus (helemaal) niet zoals ik het graag zou zien, als ik mijn ritten als charter erbuiten laat dan.

Vandaar dat ik mijn tarieven zo laag heb om klanten proberen aan te trekken.

 

Want waarom zou een klant overstappen naar mij , terwijl hij dezelfde prijzen moet betalen als het koeriersbedrijf die hij nu gebruikt en waar hij tevreden over is?

 

In mijn geval dan, in tegenstelling tot sommige andere koeriersbedrijven hier in de omgeving: Draag ik nette bedrijfskleding, heb ik aantrekkelijke tarieven,zijn tarieven openbaar(geen rompslomp met eerst een offerte aanvragen),gemakkelijk een opdracht boeken via de website.

Nadelen: geen niwo vergunning, ik beschik alleen over bestelauto tot 500KG.

 

Uiteraard wil ik graag uitbreiden met bijv. een bestelbus tot 1500KG (+NIWO vergunning), ADR vervoer,etc. Maar daarvoor zal het eerst moeten gaan lopen met het klanten aantrekken ,met het huidige vervoersmiddel (bestelauto tot 500kg).

 

 

www.ZUIDkoerier.nl

Link naar reactie
  • 1

Als ik jouw was zou ik mee eerst als charter opstellen. Hiermee kan je best wel een boterham verdienen. Je zult merken dat je dan in de loop der jaren van zelf eigen klantjes krijgt en langzaam kunt uitbouwen. Totdat je op een dag je eerste chauffeur kunt aannemen. Zo heb ik het bijna 12 jaar geleden ook gedaan en dat kun jij uiteraard ook. Succes!

 

Tip: sluit je op Twitter aan bij de groep charters die zich leeg meld op bestemmingen. Als je onderweg een smartphone bij je hebt kan je dan steeds leeg melden en checken voor #vrachtaanbod.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.