• 0

BV constructie intrekken

Ik heb een vraag:

 

Een vriend, genaamd B, van mij heeft een constructie bedacht voor een B.V. Ik zal de huidige situatie schetsen:

 

Hij heeft een BV, genaamd X opgericht en heeft 100% aandelen in bezit (18.000 euro).

 

Gegeven moment doet hij na goedkeuring van AVA een uitgifte van nieuwe aandelen van totaal waarde weer 18.000 euro en verkoopt dit aan meneer Y, dus totale aandelenkapitaal 36.000 euro. Vriend B en Meneer Y hebben nu beiden 50% van aandelen in bezit.

 

Na twee maanden en na goedkeuring AVA gaat vriend B zijn aandelen intrekken en bedrijf X betaald 18.000 terug aan vriend B. Dus meneer Y wordt dan met 18.000 euro 100% eigenaar van bedrijf X.

 

Mag dit? Heeft dit fiscaal gevolgen etc? Wie kan mij hiermee helpen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

ehhm, als de BV nieuwe aandelen uitgeeft aan vriend B dan zal vriend B daar toch gewoon voor moeten betalen! Doet hij dat niet, dan heeft hij op zijn minst een schuld aan de BV.

 

Als hij vlak daarna diezelfde aandelen door de BV laat inkopen, dan is het dus broekzak-vestzak, lood om oud ijzer en dus een onzinnig en duur idee, want de notaris werkt ook niet voor niets.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

B richt een BV op, Y participeert na twee maanden en de BV koopt de aandelen van B weer in waardoor Y volledig eigenaar is.

 

Open deur waarschijnlijk, maar de achterliggende gedachte is ws dat Y zelf om wat voor reden dan ook geen BV kan of wil oprichten en op deze manier er wel een in handen wil krijgen.

 

Is eea toevallig gerelateerd aan onderstaande?

 

Verklaring van geen bezwaar: Wil een BV rechtsgeldig zijn, dan moet de Minister van Justitie een “verklaring van geen bezwaar” afgeven. Daartoe onderzoekt het ministerie onder meer of de oprichter(s) en de directeur(en) van de BV niet betrokken zijn of zijn geweest bij faillissementen of vermogensdelicten. Bij de aanvraag van de verklaring van geen bezwaar is de notaris betrokken.
(bron:incotrust.nl)

 

2 maanden is dan volgens mij wat tekort meen ik me te herinneren

Link naar reactie
  • 0

probleem is dat vriend B al een BV had opgericht en de huisbaas wilt namelijk met vriend B zaken doen met een huurpand. Meneer Y wilt ook aandelen in bedrijf X, maar zonder vriend B geen huurcontract. Daarom is het hiervoor gekozen. Dat hij op een gegeven moment eruit stapt

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat hoeft toch niet perse. omdat men een huurovereenkomst sluit met de BV en niet met de persoon. Ik bedoel zolang je netjes je huur betaalt dan zal de huurbaas ook niet lastig toch?

In huurovereenkomsten zit vaak een change of ownership clausule.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.