• 0

Managementfee holding NL factureren naar Gmbh

Heb 2 gmbh’s in Duitsland (bouwbedrijf en detachering van duitse werknemers in NL) en ben in loondinst bij gmbh’s. Ik zit er nu over na te denken in NL een holding op te richten en van hieruit naar Gmbh’s te factureren (managementfee).

 

Kan iemand me vertellen wat de fiscale voor-en nadelen hiervan zijn/verbonden zitten?

 

Vervolgens zou ik graag willen weten wat maximale onbelaste kostenvergoeding per 1-1-2011 voor duitse werknemer in Nederland zijn?

 

Dien ik dan keuze maken tussen de huidige regelgeving inzake onbelaste kostenvergoeding -en verstrekkingen en de werkkostenregeling (max 1,4% loonsom bedrijf) die per 1-1-2011 wordt ingevoerd? Maw geen verschil of nu nederlandse werknemer betreft of duitse werknemer die in NL werkzaam is?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie

 

Deon

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deon

 

HL is geen 24-uursservice >:(. We zijn vrijwilligers en soms doen die in het weekend wat anders. Het is tevens ook niet alsof zowat elke bezoeker antwoord kan geven op jouw vragen. Er zijn op HL ook maar een handjevol mensen die de antwoorden kennen op jouw vragen en juist zij zijn dan meestal pas maandag weer online.

 

Ik trap wel vast af:

 

In welk land woon je zelf?

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Jammer dat er niemand is die op mijn vraag kan reageren.
.

Tuurlijk is die iemand er wel: je eigen adviseur! Ik mag er toch van uit gaan, dat als je over de grens heen werkzaam bent als detacheerder, dat je je dan wel laat begeleiden door een adviseur?

Het lijkt me meer voor de hand liggen dat je aldaar om raad vraagt voor een toch wel ingewikkelde situatie, dan dat je dat (op licht dwingende wijze nog wel) doet op een forum.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Jammer dat er niemand is die op mijn vraag kan reageren.
.

Tuurlijk is die iemand er wel: je eigen adviseur! Ik mag er toch van uit gaan, dat als je over de grens heen werkzaam bent als detacheerder, dat je je dan wel laat begeleiden door een adviseur?

Het lijkt me meer voor de hand liggen dat je aldaar om raad vraagt voor een toch wel ingewikkelde situatie, dan dat je dat (op licht dwingende wijze nog wel) doet op een forum.

 

Allereerst sorrie als mijn opmerking verkeerd is overgekomen hetgeen absoluut niet mijn bedoeling is geweest. Woon hier pas paar jaar dus mijn schriijven/taal nog niet helemaal goed.

 

Ben niet tevreden over huidige adviseur en ben in gesprek met aantal nieuwe. Maar het lijkt me ook slim om zelf ook antwoord op vragen proberen te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Deon

 

HL is geen 24-uursservice >:(. We zijn vrijwilligers en soms doen die in het weekend wat anders. Het is tevens ook niet alsof zowat elke bezoeker antwoord kan geven op jouw vragen. Er zijn op HL ook maar een handjevol mensen die de antwoorden kennen op jouw vragen en juist zij zijn dan meestal pas maandag weer online.

 

Ik trap wel vast af:

 

In welk land woon je zelf?

 

groet

Joost

 

 

 

 

Dank je Joost,

 

je hebt helemaal gelijk (zie ook mijn vorige opmerking)

 

Woon in Nederland. Vraag over werkkostenregeling is me inmiddels duidelijk.

 

groet

Deon

Link naar reactie
  • 0

Hoi Deon

 

Als je woont in NL dan kun je hier een Holding BV oprichten die de aandelen in de GMBH's overneemt. Daar zijn fiscale faciliteiten voor (denk aan een fiscale aandelenfusie). Of dat mogelijk is met een NL BV en Duitse GMBH's is mij onbekend.

 

Voordeel van je NL holding is dat je de risico's in de GMBH's houdt en in je holding vermogen kunt opbouwen dat buiten de risicosfeer ligt van de werkelijke ondernemingsactiviteiten. Daarbij wordt wel gewoon Duitse VPB geheven over het resultaat in de GMBH's en geen VPB in NL. In NL wordt alleen de managementfee onderworpen aan VPB voor zover deze uitgaat boven de kosten (salaris, auto, etc).

 

Of je dit op kunt zetten hangt vervolgens af van de mogelijkheid om ja te kunnen antwoorden op de vraag waar de feitelijke leiding van de holding ligt.

 

Veel verder dan dat kan ik je niet helpen. Wellicht morgen of dinsdag nog andere fiscalisten, maar door de samenhang tussen de wetgeving van DLD en NL lijkt me advies van een grensstreek fiscalist de betere weg.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Deon

 

Als je woont in NL dan kun je hier een Holding BV oprichten die de aandelen in de GMBH's overneemt. Daar zijn fiscale faciliteiten voor (denk aan een fiscale aandelenfusie). Of dat mogelijk is met een NL BV en Duitse GMBH's is mij onbekend.

 

Voordeel van je NL holding is dat je de risico's in de GMBH's houdt en in je holding vermogen kunt opbouwen dat buiten de risicosfeer ligt van de werkelijke ondernemingsactiviteiten. Daarbij wordt wel gewoon Duitse VPB geheven over het resultaat in de GMBH's en geen VPB in NL. In NL wordt alleen de managementfee onderworpen aan VPB voor zover deze uitgaat boven de kosten (salaris, auto, etc).

 

Of je dit op kunt zetten hangt vervolgens af van de mogelijkheid om ja te kunnen antwoorden op de vraag waar de feitelijke leiding van de holding ligt.

 

Veel verder dan dat kan ik je niet helpen. Wellicht morgen of dinsdag nog andere fiscalisten, maar door de samenhang tussen de wetgeving van DLD en NL lijkt me advies van een grensstreek fiscalist de betere weg.

 

groet

Joost

 

 

 

Hoi Joost,

 

Dankje voor antwoord. Geen vpb in NL over resultaat gmbh ivm belastingverdrag NL-Dtsl bedoel je denk ik?

Feitelijke leiding holding is in Nederland, dus dan zou constructie moeten kunnen.

 

De btw over de managementfee wordt denk ik in NL geheven, aangezien plaats van prestatie is of is dat te makkelijk gedacht?

 

En inderdaad dit is casus voor fiscalist die verstand van zaken heeft van belastingregels NLD-Dtsl, daarom ook op zoek naar nieuwe adviseur in NL die know how heeft op dat gebied.

 

groet

Deon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.