• 0

milieuwetgeving gemeentelijk & Vrom

Hallo experts,

 

Ik wordt een beetje depressief van de milieuafdeling van onze gemeente en vrom, ::) heeft iemand tips over hetvolgende:

 

Ik heb een autoverhuurbedrijf, de auto's wassen wij maandag en vrijdag bij nabij gelegen wasboxen.

Tussendoor wassen we ook wel eens een auto voor de deur, niet meer dan gem. 3 per week.

 

Affin, wij willen graag het aantal wassingen bij ons bedrijf opvoeren ivm de tijd heen en weer rijden naar de wasboxen.

 

We hebben berekend wat een wasbox zou kosten en ook opleveren omdat ook derden die zouden kunnen gebruiken, werden toevallig geattendeerd op een voor Europe nieuwe methode nl het wassen met stoom.

 

Deze methode integreerde ons omdat het bijzonder milieuvriendelijk is, je gebruikt max. 3 liter water per auto (een waterbesparing van meer dan 100 liter per wasbeurt) en geen schoonmaakmiddelen, er is geen afvalwater en het vuil weekt prachtig los door de hoge druk van de stoom, het is wel iets meer werk omdat je elk deel afzonderlijk stoomt en direct afdroogt.

 

Wij hebben zo'n 50 auto's die gemiddeld 10x per maand worden gewassen x 100 liter, komt neer op een besparing van 50.000 liter verontreinigde waterlozing per maand.

 

Dus de milieudienst van de gemeente uitgenodigd voor een demonstratie op locatie, men vond het een mooi systeem dus wij hebben direct zo'n unit besteld.

Kort voor de levering kregen we een brief van de gemeente, men heeft het geval voorgelegd aan VROM en deze stelt dat stoom condenseert, er dus alsnog water vrijkomt en het wassen met stoom dus alsong een bodembedreigende activiteit is, kortom een vloeistofdichte vloer wordt verplicht gesteld, een slipvangput en olieafscheider is niet nodig aldus vrom.

 

De gemeente geeft aan het advies van vrom te volgen.

 

Wij hebben voorgesteld om een (nog enigsinds betaalbare) verplaatsbare lekbak van zeil te gebruiken, maar deze zijn niet gecertificeerd en aldus niet officieel goedgekeurd als "light" vervanging voor een vloeistofdichte vloer.

 

Wij hebben bezwaar bij de milieudienst van de gemeente gemaakt en aangegeven dat deze methode voorloopt op de nederlandse milieu wetgeving.

 

Ten eerste is er geen druppel water die op de bodem komt, ten tweede wordt in Engeland en Frankrijk het wassen met stoom gesubsidieerd vanwege de milieuvriendelijkheid en is het in landen met waterschaarste inmiddels uitgegroeid tot conventioneel wassen.

 

Bij ons bezwaar is aangegeven dat het reinigen met droogstoom te vergelijken is met het poetsen van een auto en dat het wat ons betreft onredelijk is een bijzonder kostbare voorziening verplicht te stellen die geen nut heeft.

 

Natuurlijk kan er incidenteel wel een druppel water van een auto afvallen, maar ja die druppel is inderdaad gecondenseerd stoom, schoner dan regenwater.

 

De behandeling van ons bewaar kan wel weer weken duren en ik verwacht er niet veel goeds van, ondertussen kunnen wij ons speeltje niet legaal gebruiken.

 

Wat is precies de definitie van autowassen ?, wij vinden het nl geen wassen en zouden liever spreken over wassen zonder water. Dit omdat het reinigen gebeurd met stoom, dus alvorens er sprake is van water.

 

Er zijn meerdere invalshoeken om dit te benaderen, heeft iemand toevallig nog een goede suggestie ?

 

:)

 

 

 

 

mod-edit: typo in titel aangepast

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ten eerste is er geen druppel water die op de bodem komt, ten tweede wordt in Engeland en Frankrijk het wassen met stoom gesubsidieerd vanwege de milieuvriendelijkheid en is het in landen met waterschaarste inmiddels uitgegroeid tot conventioneel wassen.

 

Bij ons bezwaar is aangegeven dat het reinigen met droogstoom te vergelijken is met het poetsen van een auto en dat het wat ons betreft onredelijk is een bijzonder kostbare voorziening verplicht te stellen die geen nut heeft.

 

Natuurlijk kan er incidenteel wel een druppel water van een auto afvallen, maar ja die druppel is inderdaad gecondenseerd stoom, schoner dan regenwater.

 

De vuile auto's hebben een laagje met roet, dieselresten en remstof. Dat prutje komt uiterst geconcentreerd op de bodem. Waar blijft het anders? Vraag me af wat ze je vanuit de stoomleverancier wijs hebben proberen te maken.

 

En ja dames, ik verkoop (caravan) shampoo dus ik zou een belang kunnen hebben om dit wondermiddel af te kraken. ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoi Hans,

 

Caravanshampoo, wat zul je blij zijn dat Kip een doorstart maakt haha. ;D

 

Je mag hier geloof ik geen reclame maken, als je googelt op auto wassen met stoom kom je wel ergens uit wat verklaart waarom dit inderdaad een ecologisch wondermiddel is.

 

Je stoomt een deel van een auto in, neemt dit direct af met een microvezeldoek werkt echt super geloof me maar anders waren we er nooit de strijd mee aangegaan.

 

Auto's zitten onder de prut zoals je zelf zegt, maar dit neem je dus op met de microvezeldoek.

 

Kijk als ze nou zouden zeggen, je moet die microvezeldoekjes wassen met een wasmachine gekoppeld aan een zuiveringssysteem voor het water. tja daar zou ik in kunnen komen.

 

Maar daar gaat het nu even niet om, de kwestie is gewoon dat alles kurkdroog blijft, er geen druppels vallen die van plan zijn de bodem te vervuilen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of er maatregelen moeten worden genomen voor bodembescherming wordt bepaald aan de hand van de vraag of er een 'verwaarloosbaar bodemrisico' wordt bereikt.

 

Verwaarloosbaar bodemrisico is één van de 4 gebruikte situaties in de Nederlandse Richtlijn Bodembescherming en uitgangspunt bij het werken met stoffen die een potentieel vervuilingsrisico hebben.

 

Om dat verwaarloosbare risico te kunnen beoordelen wordt de BodemRisicoCheckList (BRCL) gehanteerd waar je op een bepaalde score (1) moet uitkomen om accoord te krijgen.

 

Meer informatie en de checklist vind je als PDF hier

 

Ik zou contact opnemen met de gemeente en kijken of je samen met hun of met Vrom de BRCL kunt doorlopen om te kijken waar de meningsverschillen zitten, of in ieder geval de BRCL-beoordeling die denk ik ten grondslag ligt aan het besluit van VROM te mogen inzien.

 

Andere optie is contact opnemen met Senter Novem over dit onderwerp en van hun een uitspraak zien te krijgen waarmee je weer bij VROM langskunt.

 

Probeer je mening in ieder geval wat meer te onderbouwen met argumenten die voor een ambtenaar hout snijden. Gelijk hebben is 1, gelijk krijgen van de overheid vraagt wat meer inlevingsvermogen

 

Succes

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Heel interessante techniek maar ik vraag me toch af of er geen vervuiling op de grond komt.

 

 

Kijk eens naar dit filmpje. Met de stoom blaas je de vervuiling praktisch allemaal weg. Restanten haal je weg met een microvezeldoek.

 

Dat je weinig water op de grond krijgt is volgens mij omdat de hete waterdruppeltjes heel snel verdampen. Vaak nog voor ze de bodem raken. Maar de vervuiling verdampt uiteraard niet. Met een beetje wind gaat die de lucht in maar het kan ook zijn dat hij op de bodem terrecht komt.

Om het te testen zou je een groot wit stuk papier onder een (erg) vuile auto kunnen leggen en hem dan stoomcleanen. Hier een filmpje van maken en je hebt bewijs.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Leuk systeem he,

 

Dit is een duidelijker filmpje

 

Er komt niks in de lucht hoor, loszittende blaadjes in de gootjes blaas je weg maar dat is hetzelfde als je rijdt met snelheid.

De truck is juist het direct opnemen van vuil met een vezeldoek.

 

Dit is echt de toekomst, let maar op over 5 jaar wordt dit systeem de norm

Link naar reactie
  • 0

Ben nog niet overtuigd. Er kan niets zomaar verdwijnen. De vervuiling gaat in de doek, de lucht in of komt op de bodem. Hij gaat zeker niet allemaal in de doek want ook zonder doek zie je het oppervlak schoon worden. De doek is voor de vervuiling die je niet zomaar wegblaast.

 

De basisvraag is of er vervuiling ontstaat van de bodem. Die kan (plaatselijk) best meevallen als de vervuiling, naast in de doek, de lucht in gaat.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga even, heel basic denken, hoor.

 

Wanneer ik een stoomcleaner gebruik in huis dan komt daar ook gewoon "vuil" water bij vrij, Er wordt met een enorme druk stoom op de auto gebracht, dat condenseert en dat vang je toch niet allemaal op met de doek (overigens vraag ik me af hoeveel microvezeldoeken je voor één auto nodig zou hebben ;D)?

 

Je vrouw heeft vast wel een stoomreiniger of desnoods stoomstrijkijzer. Stoom er eens mee op een ruit of iets dergelijks. Dan zie je toch ook de druppels er vanaf lopen? Doe de hoeveelheid stoom en de druk maal tig en je hebt het idee van de auto.

 

Ik kan mij het standpunt van VROM en de gemeente dus wel enigszins voorstellen.

 

Edit: in het filmpje ziet het er geweldig uit, maar ik kreeg van de Abtronic Pro toch ook echt geen wasbordje al hadden alle mensen in het filmpje het wel ;)

Link naar reactie
  • 0

Hans bedankt, goeie informatie. Met die checklist kunnen we wel iets bereiken en anders zal ik CenterNovum gaan benaderen.

 

Christel, het is geen strijkbout, dit is perslucht - hoge druk lucht (6 bar) met een beetje stoom erin, dus de hoeveelheid water die je bv bij het strijken van een overhemd gebruikt is vele malen hoger dan dat je een hele auto zou strijken ;)

 

Als je deze spuit op een raam zet is het binnen een paar seconden droog, er is een hele kleine vochtconcentratie.

 

Zoals jij het in gedachte voor je ziet denkt Vrom dus ook maar dat is gewoon onbekendheid met de methode.

 

Ik had gewoon meer van de gemeente verwacht, toen ze de demo hebben bijgewoond hebben ze met eigen ogen kunnen zien hoe het werkte en waren werkelijk gemeend enthousiast.

 

De ambtenaar vond de reactie van vrom ook overdreven gaf hij toe, maar ja....toch maar even een vloertje eisen.

Ik had er respect voor gehad als de milieudienst dan in overleg zou treden, een beetje corresponderen met vrom, desnoods een demo aldaar. Dit komt zo makkelijk over terwijl het om serieuze bedragen gaat.

 

Je hebt per auto een stuk of 4 microvezeldoekjes nodig, dat is wel aardig veel maar je neemt natuurlijk tijdens het afnemen zand of scherpe deeltjes mee. Als je te lang met een doekje doorgaat zouden er krassen kunnen ontstaan tja dat is net zoals kreukels in het strijkwerk.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.