Ga naar inhoud

bij hoeveel % aandelen vervallen er rechten bij een BV

Geplaatst:

mdingenouts

Hoi,

Ik heb op het moment 15% van de aandelen van een BV.

Het is echter zo dat dmv emissie er meerdere aandelen uitgegeven gaan worden waardoor mijn aandeel vermindert naar 12 % en over 1,5 jaar nog eens naar 9 %.

Nu heb ik gehoord van een een collega, dat er onder de 10% aandelen een aantal rechten vervallen bij mij?

Weet iemand welke dat zijn en of dat wel het geval is?

Ook heb ik gehoord dat bij 5% aandelen mij verplicht kan worden om de aandelen te verkopen, kan iemand mij vertellen of dit echt het geval en hoe het wel zit?

Alvast bedankt.

Mvg Michael

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Michael,

Door verwatering van aandelen vervallen in beginsel geen rechten, anders dan dat je stem minder zwaar weegt in de aandeelhoudersvergadering en dat je dividendrecht procentueel daalt.

Twee dingen die ik me kan bedenken:

<10% ben je geen DGA meer voor de pensioenwet. Pensioen in eigen beheer is dan niet meer mogelijk.

<5% heb je geen aanmerkelijk belang meer en valt het aandelenbezit in box 3 en niet in box 2.

Indien er een eigen holding tussen zit, verlies je de deelnemingsvrijstelling tussen de BV's bij < 5%.

Andere bepalingen zullen wellicht opgenomen zijn in de statuten en/of de aandeelhoudersovereenkomst, maar die ken ik niet, dus geen advies daarover mogelijk hier.

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Richard B.

Joost heeft gelijk dat je met name de statuten of de aandeelhoudersovereenkomst moet raadplegen om te zien of je rechten verliest door de verwatering.

Wettelijk is verder alleen de 5% grens van belang. Onder de 5% zou je theoretisch kunnen worden uitgekocht door een aandeelhouder die tenminste 95% van de aandelen bezit.

Maar dan moet die 95% wel van 1 eigenaar zijn en die eigenaar moet daarvoor naar de rechter. De rechter kan die vordering afwijzen als de uitkoop voor de kleine aandeelhouder erg nadelig is, bijvoorbeeld door de fiscale gevolgen.

In de praktijk wordt van deze regeling nauwelijks gebruik gemaakt.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.