• 0

Casus BV-constructie / VAR

Graag zou ik jullie mijn eerste “post” voor willen leggen:

 

Feiten:

•   Momenteel werk ik als ZZP’er een jaar voor een opdrachtgever.

•   De opdrachtgever heeft aangegeven mijn contract voor een jaar te willen verlengen (in periodes van 4 x 3 maanden)

•   Het afgelopen jaar heb ik binnen een VOF-constructie voor de opdrachtgever gewerkt (telkens wist ik niet of er een verlenging van het contract zou volgen). Hier heb ik een VAR voor gekregen.

 

Aangezien ik af wil van de VOF-constructie voor 2011, heb ik samen met mijn partner (die werkzaam is in loondienst in een andere sector) het volgende plan bedacht:

 

1.)   We starten beide een Beheer B.V.

2.)   Vanuit de twee Beheer BV’s starten we een “Detacherings BV” (dus elke Beheer B.V. is voor 50% eigenaar)

3.)   Deze “Detacherings B.V.”, heeft een eigen kantoor, website etc. en verzorgd haar eigen salarisadministratie

4.)   Zelf kom ik op de payroll van onze “Detacherings B.V.” en zal dus keurig mijn lasten afdragen aan de belastingdienst. De BV zal vervolgens gaan factureren naar de opdrachtgever

5.)   In eerste instantie kom ik als enige op de payroll, mijn partner is verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de salarisadministratie en (toekomstig) het werven en uitzetten van mensen

 

Mijn vragen zijn:

•   Heb ik in dit geval überhaupt een VAR nodig? (aangezien ik mijn afdrachten al worden verzorgd door de eigen BV, maar er aan de andere kant slechts 1 opdrachtgever is)

•   Indien ik een VAR nodig heb, zal dit een VAR-DGA zijn, zou een eventuele aanvraag tot afwijzing kunnen leiden?

 

Indien er op dit forum mensen zijn, die deze vragen concreet kunnen beantwoorden, dan zou ik dat erg op prijs stellen.

 

Alvast vriendelijk bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de opdrachtgever een VAR wil zien, dan zul je deze moeten aanvragen. Of je een VAR-DGA krijgt, zal afhangen van de wijze waarop de het aanvraagformulier VAR invult, ofwel wat de feitelijke situatie is.

 

Kijk per vraag wat de mogelijkheden zijn. Zo is één van de vragen of je minder dan 3 opdrachtgevers hebt, 3 tot 7, of 7 of meer dan 7. Als je zorgt dat je 2 opdrachten per jaar erbij doet voor 2 opdrachtgevers extra (de duur van deze opdrachten is niet relevant!), dan kun je al gaan voor "3 tot 7 opdrachtgevers".

 

Mijn ervaring is dat de Belastingdienst niet zo heel moeilijk is bij een VAR-DGA, maar ik kan me voorstellen dat als je persoonlijke arbeid moet verrichten, je aanwijzingen moet opvolgen én maar 1 opdrachtgever hebt de Belastingdienst zich op het standpunt zou kunnen stellen dat er een dienstverband is met deze ene opdrachtgever. Het belang van de belastingdienst zit hem in de sociale lasten. Die betaal je als DGA niet, maar wel als "normale" werknemer.

 

Als je voor de BV-vorm gaat, zou ik overigens niet direct 2 holdings erboven plaatsen. Dit lijkt me niet nuttig en brengt wel weer kosten met zich mee.

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst vriendelijk bedankt voor de reacties. We willen de VOF-constructie verlaten, aangezien we meer bedrijfsactiviteiten willen gaan "aanbieden". Aanstaande donderdag hebben we een gesprek met een accountant/fiscalist. Uiteraard houd ik jullie van de uitkomsten op de hoogte.

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals dank voor het meedenken en meehelpen. Hierbij geef ik graag een toelichting op hetgeen wij de afgelopen week hebben ondernomen, daar is overigens ook weer een nieuwe vraag uit ontstaan. Maar eerst de feiten:

 

* We gaan inderdaad voor 1 B.V. en laten de holdingconstructie vooreerst achterwege

* De B.V. zal activiteiten gaan verrichten op het gebied van Detachering, Recruitment en Bemiddeling

* Zodra de B.V. is opgericht (vermoedelijk 1 januari 2011) vraag ik een VAR-DGA aan

 

* mijn business partner is voor 50% eigenaar van de B.V. en zal zijn full-time dienstverband aanhouden totdat hij zelf een opdracht heeft gevonden en via de B.V. kan gaan werken

 

Dit alles leidt tot een nieuwe volgende vraag, aangezien de vraag vrij voor de hand liggend is heb ik er eerst flink op ge-googled en ook de zoekfunctie van dit forum gebruikt, echter ik heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden.

 

Vraag: indien mijn business partner die eveneens voor 50% eigenaar is van de B.V., maar full-time blijft werken in loondienst (voor zover we nu kunnen overzien) bezwaar maakt tegen de gebruikelijkloonregeling en dit aantoonbaar kan maken met een arbeidscontract elders en eventueel salarisstroken kan overleggen, heeft hij dan kans van slagen dat zijn bezwaar gegrond wordt verklaard?

 

Wederom bij voorbaat dank voor jullie antwoord.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk! En dan te bedenken dat de accountant waar we een adviesgesprek mee hebben gehad hier een zeer gecompliceerd antwoord op gaf.

 

Aanstaande maandag gaan we richting de notaris. Dus... to be continued...

 

Nogmaals dank Joost, ik zal even op het "reus" knopje klikken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.