• 0

Urencriterium, eenmanszaak+loondienst en VOF (of CV)

Hallo,

 

Ik drijf nu ruim 4 jaar een eenmanszaak (A), hierin werk ik ca 1400 uur per jaar.

Echter, naast deze eenmanszaak heb ik nog een vaste baan (B) van 34 uur per week, dat is ca 1750 uur/jaar

Ik voldoe dus na 5 jaar niet meer aan het urencriterium aangezien ik dan niet minimaal 50% van de gewerkte tijd in mijn onderneming steek.

 

Daarnaast ben ik ook nog werkzaam in de zaak van een oom ©. hier werk ik ca 500 uur per jaar

De mogelijkheid doet zich nu voor met hem een samenwerking (VOF of CV) aan te gaan.

Gezien ik reeds een eenmanszaak heb lijkt mij dit geen probleem

 

Mijn vragen:

 

1) Ben ik, voor wat betreft mijn baan (B) van 34 uur, gerechtigd om vakantiedagen/ziektedagen NIET als gewerkte uren te rekenen? Hiermee zou de verhouding gewerkte tijd in eigen onderneming al veel gunstiger komen te liggen.

 

2) Als ik met mijn oom © een samenwerkingsverband (VOF of CV) aanga, kan ik dan de 500 uur die ik voor/bij hem werk laten meetellen voor het urencriterium ?

 

3) Stel, dit laatste is mogelijk. Moet ik fiscaal gezien dan perse winst genieten uit dit samenwerkingsverband om de uren mee te mogen tellen ?

 

4) En waar moet ik dan eventueel op letten gezien de nieuwe wetgeving mbt persoonlijke vennootschappen? (aansprakelijkheid cq fiscale pijnpunten)

 

 

Kortom, een hoop vragen, maar de strekking is hopelijk duidelijk.

Ik moet boven de 50% verhouding uit komen.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1: nee, dat kan niet.

2+3: Ja als je een VOF begint met je oom dan kan dat ook mogen meetellen voor je uren criterium. MAAR gezien je vraag 3 over winstgevendheid. Je hoeft niet in het eerst jaar winst te maken en het uren criteruim is in principe niet afhankelijk van wel of gen winst maken in een bepaald jaar, maar het moet wel om een zakelijke afspraak/overeenkomst gaan die ook gesloten zou kunnen worden tussen 2 personen die elkaar niet kennen. Het mag dus geen ongebruikelijk samenwerkingsverband zijn. (voorbeeld, als jij alleen maar de boekhouding doet of alleen maar het pand schoonmaakt dan is dat een ongebruikelijk samenwerkingsverband, als het je oom niet was zou iemand anders je voor dat werk geen mede eigenaar maken)

 

4. Van de nieuwe wet personen vennootschappen zal je weinig last hebben, het zal ten eerste nog wel tot 2012 duren voor hij in werking treed en als hij in werking treed dan zal de VOF met je oom alleen worden omgezet in een Openbare vennootschap (OV) zonder rechtspersoonlijkheid. Maar dat zal zoals het er nu uit ziet, niet veel meer zijn als een naamswijziging van de rechtsvorm.

Op je andere eenmanszaak heeft deze wet helemaal geen invloed.

 

Meer algemeen, je maakt wel erg veel uren, tenzij je vooral graag hard werkt en er gruwelijk veel geld mee verdient zou je ook kunnen ook kijken of het nu allemaal wel zo effectief is wat je allemaal doet.

 

Zou je als je je bedrijf wat efficienter opzet of er iets meer tijd in stopt zou het dan veel beter kunnen draaien omdat je nu dingen uit tijdgebrek half doet. Als jij ipv 34 uur maar 30 uur voor je baas gaat werken en die uren in je eigen bedrijf stopt los je misschien wel 2 problemen op. Want het aantal uren van je baas daalt met 200 uur (50 weken x 4 uur) en komt dus op 1550 uit en de uren in je eigen bedrijf stijgt met 200 uur dus 1600 uur, daarmee is je probleem qua urencriterium zo goed als opgelost. (wel een beetje kleine foutmarge maar rekenkundig klopt het..)

 

Anderzijds lost een VOF met je oom het probleem ook al op maar als hierboven gezegd dit moet dus wel op zakelijke gronden gebeuren en niet alleen om je aan voldoende uren te helpen, dus goede VOF overeenkomst opstellen en vooraf desnoods laten toetsen door de belastingdienst.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ad 1: naar mijn mening moet dat kunnen. Alleen moet je wel de overuren meetellen. Althans dat leid ik af uit de parlementaire geschiedenis:

'Dan ben ik de heer Van der Ploeg nog een antwoord schuldig op de vraag over de vier dagen loondienst. Hij heeft gelijk, je moet toetsen aan het totale aantal loonuren op jaarbasis, je kunt niet volstaan met het bekijken van de week. Zo moet je inderdaad tewerk gaan bij toetsing aan het grotendeelscriterium.'

Kamerstukken II 1997/98, 25 690, Handelingen II, p. 2275 en 2276 (Staatssecretaris van Financiën).

Dit is ook bevestigd in de jurisprudentie.

 

Daarnaast is het de vraag wat je met reistijd (woonwerkverkeer) moet doen. De staatssecretaris is van mening dat dit bij de dienstbetrekking hoort (redelijke wetstoepassing, immers de reistijd tbv de onderneming behoort ook tot de ondernemingsuren). Per saldo is het dus maar de vraag of de werkelijke uren voordeliger is of niet.

 

Een en ander betekent wel dat je óók de uren tbv je dienstbetrekking moet administreren.

 

Voor de rest ben ik het met Roel eens.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.