Ga naar inhoud

Hoe kan je het beste participeren in een nieuwe BV

Geplaatst:

maandag

Er is mij gevraagd om het commerciële gedeelte van een nieuwe BV te gaan doen. De ideeën van deze zijn niet door mijzelf bedacht. Het idee is bedacht door twee andere dames, beide dames hebben echter niet veel tijd.

Ik wil nu een voorstel gaan doen voor het verkrijgen van aandelen door veel tijd te investeren, de opties heb ik als volgt uitgedacht:

Optie 1: Salaris €45000, Aandelen: 4,9%, Opties: huidige waarde aandelen 20%, Bruto Winstdeling 25%

Optie 2: Salaris €60000,- Aandelen: - , Opties: huidige waarde aandelen 20%, Bruto Winstdeling 10%

Optie 3: Salaris €35000,- Aandelen: 10% na 6 maanden, mits behaalde targets, 33,3% na 12 maanden, mits behaalde targets, Opties: - , Bruto winstdeling: -

Optie 4: Salaris €13000,- Aandelen: 33,3% (mits vastgesteld dividend als mogelijk eindejaar), Opties: - , Bruto Winstdeling: -

Welke optie zouden jullie doen en vooral, waarom?

En weten jullie nog meer opties?

Ik hoop van jullie te horen

Elise

Featured Replies

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Dag Elise

Dat valt zo niet te beantwoorden. Zonder cijfers van de onderneming te kennen, kun je zelf ook die keuze niet maken. Optie 1 lijkt evenwel aantrekkelijk doordat de aandelen in box 3 vallen, maar als de onderneming hard groeit vis je achter het net.

Je zult dus een helder beeld moeten hebben van de winstprognoses en wat jij daarin betekent. De andere (zittende?) vennoten zullen het je immers ook moeten gunnen! Heb je jouw voorstellen al besproken met ze?

Besef je ook terdege de positie van aanzienlijke minderheidsaandeelhouder. Je hebt gewoon geen doorslaggevende stem (valt mee te leven), doch kun je ook geen besluit tegenhouden. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat jouw wens tot een vast dividend genegeerd kan worden door de anderen.

Participeren in een BV is geen kinderspel en is echt goed onderzoek waard. Lees maar eens een forse stapel waarschuwingen: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/217.

En weet je welke verplichtingen je hebt als aandeelhouder in (fiscale) salaris zin? https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261

Oftewel: pak dit zeer serieus op. Zoals een wijs iemand mij vertelde: "dit (vennoot worden) gebeurt waarschijnlijk maar een keer in je leven. Pak het dan ook goed aan".

groet en succes

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

maandag

• Auteur

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie, daar heb ik zeker wat aan. Van de verantwoordelijkheden die komen bij een BV ben ik mij inderdaad bewust. Ik had al flink gelezen op het forum :-)

Maar wat ik mij afvraag, jij zegt dat optie1 nadelig is bij sterke groei (en die verwacht ik). Maar je casht toch bij hoge winst en je casht op het moment dat de onderneming zou worden overgenomen. Wat is dan het nadeel?

Bedankt alvast weer!

Groeten,

Elise

Geplaatst:

Joost Rietveld

• Moderator

Hoi Elise

Als je maar 4,9% van de aandelen bezit, dan is jouw recht op dividend en de waardegroei van de onderneming ook maar 4,9%. Als het hard gaat dan pluk je weinig, ook al is het vrijwel belastingvrij.

Leidraad?

Bij 4,9% zit je goed in een stabiele onderneming.

Groeit de onderneming gestaag, dan liever 7 of 8%

Gaat het hard, dan zoveel mogelijk ;)

groet

Joost

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Ties [r.i.p.]

Hoi Elise,

Als voormailig investeerder wil nog de volgende potentiële knelpunten benoemen..

Hoe, wanneer, tegen welke prijs en aan wie verkoop je je aandelen? Je hebt een minderheidsbelang en dus geen enkele controle. Een aandeelhoudersovereenkomst met bijvoorbeeld de volgende clausules "take me along" en "drag me along" verbetert de situatie enigszins maar dekt nooit alles wat mis kan gaan in een onderneming. Als er ruzie aan de top is is kun je je aandelen direct afwaarderen. En wat als er geen koper van het bedrijf is. Slechts weinig bedrijven kunnen naar de beurs.

Ik denk dat alleen een substantieel aandelenpakket (meer dan 30%) in combinatie met een aandeelhoudersovereenkomst zin heeft. Voor een belangrijke werknemer is een (jaarlijkse) bonus een beter beloningsinstrument.

Met vriendelijke groet,

Ties

Geplaatst:

maandag

• Auteur

Dank voor de reacties :-)

Hier heb ik alvast een hoop aan, wat een goede site dit! Echt heel handig!

Groet

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.