• 0

Versoepeling urencriterium

Vanwege de crisis heeft de fiscus het urencriterium versoepeld. Maar wat betekent dit? Is het aantal uren verlaagd of mag je meer activiteiten aan je uren toevoegen wat voorheen niet kon? Zag in een voorbeeld urenadministratie (van Lancelots geloof ik) dat zelfs het schoonmaken van je werkplek als uren werd opgevoerd. Telt dit ook mee?

 

Ik ben sinds 2010 begonnen met fulltime illustreren. Nu heb ik ondervonden dat dit best een lastig vakgebied is om klanten te vinden. Ik voldoe niet aan de 1225 urencriterium. Wel loop ik ondernemersrisico, als mn klanten mij niet of niet op tijd betalen dan heb ik geen inkomen. Ik investeer in computerapparatuur, vakliteratuur, webhosting etc.

Moet ik bij mijn aangifte dan winst uit onderneming of inkomen uit overige werkzaamheden aanvinken. Zelf denk ik winst uit ondernemein want ik heb hiernaast ook geen andere inkomen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze zogenoemde "steunmaatregel" is een lege dop.

 

Hier staat namelijk niks in waar een ondernemer al lang en breed recht op heeft. De enige nieuwe kreet die er in staat is de term "soepelheid".

 

Bijvoorbeeld:

500 uur flyers bezorgen was voor de crisis al een ondernemersactiviteit en nu nog steeds.

5x per week een OpenCoffee ontbijt bezoeken om contacten te leggen met nieuwe klanten was al een ondernemersactiviteit en is dat nog steeds.

 

Het positieve eraan is dat er aandacht gevestigd wordt op het gegeven dat niet alleen de declarabele uren ondernemersuren zijn, maar ook de niet-declarabele. De stelling van TS dat hij niet voldoet aan het criterium zou weleens onjuist kunnen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze zogenoemde "steunmaatregel" is een lege dop.

 

Hier staat namelijk niks in waar een ondernemer al lang en breed recht op heeft.

 

Maar dat staat er ook letterlijk: "In dit besluit wordt naar aanleiding van de gevolgen van de kredietcrisis de toepassing van het urencriterium verduidelijkt." (ik heb het laatste woord dikgedrukt).

 

Ofwel: wat het betekent is dat bij ernstige twijfelgevallen, dat men dan iets 'soepeler' er mee omgaat. Maar aan wat voor soorten ik dan moet denken weet ik ook niet, want volgens mij was het altijd vrij eenvoudig wat wel en wat gewoon simpelweg niet bij ondernemingsgerelateerde werkzaamheden past. Het is dus vooral een verduidelijking van de regeling, geen versoepeling die er niet al was.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitleg.

Die versoepeling stelt dus niks voor. Ik zal toch even kijken of ik aan mijn uren kom als ik zelfstudie en andere niet betaalde projecten erbij reken. Heb namelijk ook diensten verricht in ruil voor een website

 

Nu zie ik dat ik voor 2010 een VAR resultaat uit overige werkzaamheden heb aangevraagd ipv winst uit onderneming. Heel stom van mij dat ik daar niet goed naar heb gekeken. Kan ik dit nog terugdraaien? Maakt het wat uit als ik bij mijn belastingaangifte winst uit onderneming aangeef?

Link naar reactie
  • 0

Heb je het aangevraagd, of heeft de Belastingdienst jouw aanvraag al beoordeeld en op basis daarvan een VAR-row toegekend?

 

Je hebt gewoon verschillende klanten neem ik aan? Je maakt reclame? Je hebt geïnvesteerd in je bedrijf dus je loopt risico. Ik zie niet in waarom je niet als ondernemer (zowel voor IB als BTW) zou worden aangemerkt.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb aan het begin van het jaar een VAR aangevraagd en heb misschien in onwetendheid resultaat uit overige werkzaamheden aangevinkt. Verder niet meer naar gekeken totdat ik voorlopige aanslag wilde invullen. Niet echt slim van mij geweest. De belastingdienst heeft de VAR niet zelf aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Ik heb verschillende klanten en maak kosten voor mn bedrijf, domeinnaam, webhosting, visitekaartjes etc.

Moet ik hier nog iets aan doen om problemen te voorkomen?

Link naar reactie
  • 0

Ik zag dat nog niemand je laatste vraag beantwoord heeft.

 

Als je nu tot de conclusie komt dat je ook voor de IB volledig als ondernemer beschouwd kan worden dan lijkt mij niet zoveel aan de hand. De VAR is bedoeld om je opdrachtgever duidelijkheid te geven of je resultaatgenieter bent of winst uit onderneming geniet en staat los van wat jij in je aangifte zet. Aangezien je waarschijnlijk allang een sputterende opdrachtgever gesproken zou hebben als hij je huidige VAR onder ogen had gekregen neem ik aan dat je die nog niet aan opdrachtgevers hebt uitgedeeld. Heb je dat wel gedaan dan zou ik proberen z.s.m. nog een nieuwe VAR aanvraag te doen voor 2010 (met als doel uiteraard eentje met WUO te krijgen) en je opdrachtgevers ondertussen meteen even melden dat er een nieuwe VAR aankomt en ze de oude moeten verscheuren...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Fred :)

Ik heb de VAR niet naar mijn klanten gestuurd. Ze hebben er nooit om gevraagd, ik heb zelf een VAR aangevraagd om problemen te voorkomen/mocht er een klant naar vragen dan heb ik het.

Ik zal dit jaar beter opletten en bij aanvraag WUO aanvinken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.