• 0

Fiscale winst uit onderneming (BV/Eenmanszaak) verschil en berekening

Hallo,

 

Ik heb redelijk wat gelezen over de fiscale winst uit onderneming en alles wat daarmee te maken heeft, maar zie toch door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij wegwijs maken hoe ik de fiscale winst bereken uit twee verschillende ondernemingsvormen? (Eenmanzaak en BV).

 

Het heeft betrekking op een ondernemingsplan dat ik aan het maken ben. Het betreft een rijschool met 2 medewerkers, waarvan 1 de ondernemer is. De balans en W/V rekening ligt er, dus die cijfers zijn bekend. Het is mij niet erg duidelijk waar ik allemaal rekening moet houden en waar de verschillen zitten.

 

Momenteel zit ik op een vermogensvergelijking van de eenmanszaak:

 

Fiscaal eindvermogen

-Fiscaal beginvermogen

--------------------------------------

Vermogensmutatie

 

af:

Zelfstandigenaftrek

Startaftrek

----------------

=Winst voor ondernemingsvrijstelling

 

Af:

mutatie FOR

------------------------

Winst voor MKB vrijstelling

 

af:

MKB vrijstelling

----------------------------------

=Fiscale winst?

 

En dan door het schijventarief heenhalen OF vennootschapsbelasting? Ik ben het spoor bijster. Kan iemand mij hier wat inzicht in geven?

 

ps. Moet ik voor de fiscale winst uit onderneming ook eventueel privé gebruik van de auto meenemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting, bij een vennootschap betaal je vennootschapsbelasting (en inkomstenbelasting over de inkomsten die je zelf uit de BV haalt). De opstelling die je geeft gaat uit van een eenmanszaak.

 

Wellicht kun je iets de spreadsheets in dit draadje?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.