• 0

aantonen dat je inkoop via Marktplaats hebt gedaan

Beste lezers,

 

Binnenkort openen wij een modezaak, waar we ook 2e hands merkkleding gaan verkopen. Nu vraag ik me af, hoe moet ik administratief gezien aan de Belastingdienst aantonen dat deze inkoop ook werkelijk van MP afkomt. Dwz, als ik bij verkoop de margeregeling toepas, dus alleen btw over de winst van zo`n artikel, moet men wel kunnen zien dat het op deze manier is ingekocht en echt 2e hands is. Welke dokumenten moet ik hiervoor bewaren,

groetjes, Flair

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Flair,

 

Als je via Marktplaats koopt, dan koop je toch van particulieren? Als je die online betaald, dus via telebankieren, dan kan je dat toch in je boekhouding aangeven? Dan vermeld je de naam van deze persoon, de datum van de betaling en het bedrag.

 

Of zie ik dit te eenvoudig? Het is het eerste wat in mij opkomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij volstaat het om bijv. de mailcorrespondentie te bewaren waarin staat wat je ervoor betaalt.

Ik ben daar niet 100% zeker van, dus voor alle zekerheid even afwachten of hier nog wat reacties komen van de fiscalisten of anders de fiscus zelf vragen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hallo Flair,

 

Het mailverkeer alleen is niet (altijd) voldoende. Deze toont niet aan wat je werkelijk voor de goederen hebt betaald. En dat is het punt waar de belastingdienst moeilijk over kan doen. Hier ontstaat namelijk een “manipulatiemogelijkheid”, welke de belastingdienst graag wil voorkomen. Er zou alles mogelijke in de Email kunnen worden afgesproken, maar heeft dit ook werkelijk zo plaats gevonden? Daar heeft de belastingdienst geen controle over…

 

Volgende scenario’s zijn er mogelijk:

1)   Betaald via telebankieren & de kleding is verstuurd

2)   Betaald contant bij het ophalen van de kleding

 

In het eerste geval is inderdaad de mogelijkheid om het mailverkeer + bankafschrift als bewijsstuk in de boekhouding op te nemen. (Altijd uitprinten en bewaren).

 

In het tweede geval daarentegen kun je de verkoper een kwijting laten tekenen, waarop vermeldt staat:

•   transactiedatum en plaats,

•   bedrag,

•   naam van de verkoper en naam van de inkoper

•   handtekening van de ontvanger

 

Voor dit soort zaken is het handig om een kwitantieboek aan te schaffen. Deze zijn niet duur en zijn de moeite waard.

Nog een tip: Voor het geval dat je de kleding met de auto ophaalt, kun je met deze kwitantie ook aantonen dat je deze rit werkelijk voor je onderneming hebt uitgevoerd. (Aantal km x 0,19 Euro) worden als kosten geboekt.

 

 

MVG

Nadja Elferink

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.