• 0

Onroerend goed en eenmanszaak

Ik heb een eenmanszaak en ga hiervoor een bedrijfspand kopen. Ik wil dit echter gescheiden houden van mijn eenmanszaak maar wil de fiscale voordelen van mijn eenmanszaak niet kwijt. Is het mogelijk om een vastgoed BV of beheer op te richten welke het bedrijfspand aankoopt en dit verhuurt aan de eenmanszaak. Mijn werkzaamheden liggen in de eenmanszaak en zal hieruit mijn maandelijkse vergoedingen blijven halen (Ik wil dus niet als DGA op de loonlijst van de op te richten BV of beheer komen!!). Welke mogelijkheden heb ik en/of adviseren jullie mij?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Jan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Ik begrijp dat ik hoofdelijk aansprakelijk ben voor mijn eenmanszaak. Het pand zou ik graag in een beheer of vastgoed BV (nog op te richten) onderbrengen. Deze beheer of vastgoed BV heeft dan een huurovereenkomst met mijn eenmanszaak. Indien ik hiervoor zou kiezen ben ik dan verplicht om als DGA van de beheer of vastgoed BV ook mijn salaris hieruit te ontvangen of kan ik deze blijven onttrekken uit mijn eenmanszaak. De beheer of vastgoed BV zal enkel de maandelijkse huur factureren aan mijn eenmanszaak. Wordt dit geaccepteerd door de fiscus wanneer ik mijn salaris uit de eenmanszaak blijf ontrekken? Een andere sugestie is uiteraard ook welkom!

 

Alvast bedankt, Jan

Link naar reactie
  • 0

Het gaat je dus puur om fiscaal voordeel en niet om risico begrijp ik.

 

In dat geval hoef je als je geen activiteiten cq. arbeid verricht geen of vrijwel geen DGA loon op te nemen. Joost heeft daar een goede column over geschreven, die is interessant: https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Goede column en helemaal onder nog bijna het antwoord op mijn vraag. Ik heb een eenmanszaak en ga een bedrijfspand aanschaffen. Ik wil dit onderbrengen in een vastgoed BV of beheer. Tussen deze vastgoed BV of beheer en mijn eenmanszaak zal een huurovereenkomst tot stand worden gebracht. Er zullen in de vastgoed BV of beheer dus behoudens het versturen van een huurfactuur, geen werkzaamheden worden verricht. Kan ik als DGA mijn salaris op 0 zetten en gewoon mijn ontrekkingen uit mijn eenmanszaak blijven doen?

 

Alvast bedankt, Jan

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Super dat jij de moeite neemt om te reageren. Mijn idee om het pand in een vastgoed BV of beheer te plaatsen is als volgt. Ik zie deze constructie voor de opbouw van mijn pensioen (zoals zo vele ondernemers met een eenmanszaak wordt dit nu niet gedaan) en ik kan een scheiding houden tussen mijn eenmanszaak en het bedrijfspand. Mocht ik ooit stoppen (leeftijd 70++) denk ik dat het gemakkelijker is om te eenmanszaak te verkopen of over te dragen aan bijvoorbeeld onze zoon. Het pand kan ik dan separaat verkopen of verhuren. Deel jij dit idee of heb jij mogelijk een beter voorstel?

 

Wederom ontzettend bedankt (ik wist niet dat dit forum zo goed werkte!!)

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Super dat jij de moeite neemt om te reageren. Mijn idee om het pand in een vastgoed BV of beheer te plaatsen is als volgt. Ik zie deze constructie voor de opbouw van mijn pensioen (zoals zo vele ondernemers met een eenmanszaak wordt dit nu niet gedaan) en ik kan een scheiding houden tussen mijn eenmanszaak en het bedrijfspand. Mocht ik ooit stoppen (leeftijd 70++) denk ik dat het gemakkelijker is om te eenmanszaak te verkopen of over te dragen aan bijvoorbeeld onze zoon. Het pand kan ik dan separaat verkopen of verhuren. Deel jij dit idee of heb jij mogelijk een beter voorstel?

 

Wederom ontzettend bedankt (ik wist niet dat dit forum zo goed werkte!!)

 

Jan

Het pand kan je überhaupt verkopen, ook al is het van privé, dat maakt niets uit. Een eenmanszaak overdragen of verkopen ligt soms wat lastiger, afhankelijk van je business. Daar kan een BV juist voordeel bieden. De redenatie lijkt dus een beetje omgekeerd. Het nadeel van de eenmanszaak of een pand in privé is dat je in veel gevallen per direct af mag rekenen. Dat kan je bij een BV beter oplossen.

 

Is een BV voor je werkzaamheden niet interessant? Heb je dat al eens gechecked?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 159 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.