Na een overname van de inventaris, voorraad en goodwill in prive en daarmee de start van een nieuwe besloten vennootschap, zit ik met een aantal vragen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Door goede onderhandeling heb ik in prive de inventaris, voorraad en goodwill voor lagere bedragen gekocht dan de werkelijke waarde. Zeg alles voor de helft. Ik ben geattendeerd dat ik deze posten kan verkopen aan de bv voor een hoger bedrag, mits ik er een holding boven zet. Er zou dan wel of geen accountantsverklaring voor de waarde nodig zijn. Gezien de aanwezige taxatierapporten kan ik aantonen dat de waarde werkelijk hoger is dan de aankoopprijs.
- Klopt het dat wanneer ik een WMA en een Holding opricht als DGA de posten kan verkopen voor bijvoorbeeld het dubbele?
- Klopt het dat wanneer ik alleen een WMA opricht dit niet mogelijk is. De belastingdienst gaat hier niet mee akkoord?
- Voordeel 1: Ik krijg een hogere afschrijving per jaar, waardoor er minder belasting betaald moet worden.
- Voordeel 2: Bij verkoop wordt alleen de aankoopprijs betaald. De rest kan als achtergestelde lening op de balans van de WMA (telt dan ook mee als EV volgens bancaire normen) en betaal ik rente aan mezelf als dga. Deze rente is dan belast in box 1, omdat deze onder de tbs-regeling valt.
- Hoe bepaal ik dan de goodwill die ik als vraagprijs kan stellen aan de werkmaatschappij. Ik heb verschillende andere biedingen gehoord en daarmee een soort uitleg kan geven van het doorbelaste bedrag aan de WM. Is dit voldoende? Dient er een taxatie plaats te vinden.
- Wanneer moet je bewijsstukken overleggen. Alleen bij faillisement of ook bij iedere jaarrekening aan de belastingdienst?
Tevens heb ik nog de volgende vragen:
- Is het handiger om de managementfee van de werkmaatschappij aan de holding uit te betalen of aan prive? Wat zijn daar de fiscale voordelen/nadelen van?
Om aan een goedkopere lening te komen, had ik in gedachte om leningen van een bepaald bedrag uit te geven. Familie en vrienden of geinteresseerde bedrijven kunnen dan de rente op komen eten. Het betreft hier een restaurant. Het rentepercentage is dan marktconform bijvoorbeeld 6%-7%, maar doordat ik alleen de inkoop werkelijk kwijt ben, betaal ik eigenlijk een lager rentepercentage. Hoe gaat de belastingdienst hier mee om.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen? Ik zou erg blij zijn met een reactie. Wanneer iemand nog tips op opmerkingen heeft, verneem ik dat graag. Een voorbeeld van een leningconstructie als hierboven omschreven zou ook fijn zijn.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ivansmulders
ivansmulders
Na een overname van de inventaris, voorraad en goodwill in prive en daarmee de start van een nieuwe besloten vennootschap, zit ik met een aantal vragen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Door goede onderhandeling heb ik in prive de inventaris, voorraad en goodwill voor lagere bedragen gekocht dan de werkelijke waarde. Zeg alles voor de helft. Ik ben geattendeerd dat ik deze posten kan verkopen aan de bv voor een hoger bedrag, mits ik er een holding boven zet. Er zou dan wel of geen accountantsverklaring voor de waarde nodig zijn. Gezien de aanwezige taxatierapporten kan ik aantonen dat de waarde werkelijk hoger is dan de aankoopprijs.
- Klopt het dat wanneer ik een WMA en een Holding opricht als DGA de posten kan verkopen voor bijvoorbeeld het dubbele?
- Klopt het dat wanneer ik alleen een WMA opricht dit niet mogelijk is. De belastingdienst gaat hier niet mee akkoord?
- Voordeel 1: Ik krijg een hogere afschrijving per jaar, waardoor er minder belasting betaald moet worden.
- Voordeel 2: Bij verkoop wordt alleen de aankoopprijs betaald. De rest kan als achtergestelde lening op de balans van de WMA (telt dan ook mee als EV volgens bancaire normen) en betaal ik rente aan mezelf als dga. Deze rente is dan belast in box 1, omdat deze onder de tbs-regeling valt.
- Hoe bepaal ik dan de goodwill die ik als vraagprijs kan stellen aan de werkmaatschappij. Ik heb verschillende andere biedingen gehoord en daarmee een soort uitleg kan geven van het doorbelaste bedrag aan de WM. Is dit voldoende? Dient er een taxatie plaats te vinden.
- Wanneer moet je bewijsstukken overleggen. Alleen bij faillisement of ook bij iedere jaarrekening aan de belastingdienst?
Tevens heb ik nog de volgende vragen:
- Is het handiger om de managementfee van de werkmaatschappij aan de holding uit te betalen of aan prive? Wat zijn daar de fiscale voordelen/nadelen van?
Om aan een goedkopere lening te komen, had ik in gedachte om leningen van een bepaald bedrag uit te geven. Familie en vrienden of geinteresseerde bedrijven kunnen dan de rente op komen eten. Het betreft hier een restaurant. Het rentepercentage is dan marktconform bijvoorbeeld 6%-7%, maar doordat ik alleen de inkoop werkelijk kwijt ben, betaal ik eigenlijk een lager rentepercentage. Hoe gaat de belastingdienst hier mee om.
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen? Ik zou erg blij zijn met een reactie. Wanneer iemand nog tips op opmerkingen heeft, verneem ik dat graag. Een voorbeeld van een leningconstructie als hierboven omschreven zou ook fijn zijn.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29998-verkoop-priveinventaris-aan-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag