• 0

Emigratie VS en eigen bedrijf in Nederland

Medio 2011 zal ik naar de VS verhuizen. Los Angeles om precies te zijn. Echter, ik heb een eigen bedrijf in Nederland (B.V.) dat gewoon door zal gaan. Ik ben enig aandeelhouder, maar de leiding zal worden overgenomen door een nog reeds onbekend persoon (ben ik nu naarstig naar op zoek).

 

Hoe verhuis ik m'n BV en holding? Moet ik de holding uitschrijven in NL en deze opnieuw opstarten in Amerika? En hoe zit het dan met de Nederlandse werk-BV? Ik heb een fiscale eenheid, dus ik neem aan dat dit moet worden opgezegd, en dat ik afzonderlijk aangifte moet doen, in Amerika en NL.

 

Een ander iets waar ik me op dit moment zorgen maak is de Btw aangifte. Voor het vierde kwartaal heb ik deze zelf ingevuld, en als voorbelasting hoor ik bijna 142.000 euro terug te krijgen minus omzetbelasting van omstreeks 23.000. Als ik straks niet meer als bestuurslid functioneer voor de werk-BV, maar slechts als aandeelhouder, zal dit dan een knelpunt zijn voor de belastingdienst. Ik heb geen personeel in dienst, en ik verdien ook aardig wat. Zal de Belastingdienst moeilijk gaan doen als ik aftreed als bestuurslid nadien het vierde kwartaal een dergelijk bedrag als voorbelasting is aangegeven?

 

En voordat men zich afvraagt hoe ik zoveel voorbelasting terug hoor te krijgen. Mijn bedrijfje functioneert als luchtvaartbedrijfje en ik heb een drietal single engine vliegtuigen gekocht.

 

Originele facturen heb ik allemaal, en administratie is ook allemaal in orde. Ik zit alleen niet te wachten op een Belastinginspecteur op de stoep ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

@ Pj Odems: Want? Als je de kennis hebt, deel je die toch hier???

 

@Nafets

 

Maak je over de BTW geen zorgen, ook niet als je daags na de teruggave geen bestuurder meer bent. Als je kunt staven waar de teruggave op gebaseerd is, dan is er niets aan de hand. Kans is groot dat de fiscus die nota's nog opvraagt bij de BV.

 

De emigratie: ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij erkent de VS de NL BV niet als rechtsvorm. Dat betekent dat je de BV's beide moet liquideren en in de VS nieuwe Inc's zult moeten oprichten. Reken erop dat de NL fiscus zal willen heffen over de aanwezige stille reserves, goodwill en fiscale reserves wegens zetelverplaatsing buiten de EU. Dat betekent dus ook dat het niet nodig is om een andere bestuurder aan te stellen. Betekent wel dat je de liquidatieprocedure van BV's in acht moet nemen: http://www.kvk.nl/wetten_en_regels/rechtsvormen/ontbinding_van_rechtspersonen/

 

groeten

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Pj Odems: Want? Als je de kennis hebt, deel je die toch hier???

Dat zal een sollicitatie zijn? ;D

(...) De emigratie: ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij erkent de VS de NL BV niet als rechtsvorm. (...)

Uit de goede, oude tijd herinner ik me nog het 'check-the-box-regime' in de VS. Bij bepaalde, buitenlandse entiteiten, waaronder de Nederlandse BV, mocht je zelf aangeven of deze fiscaal transparant waren of niet. Ik zit daar echter niet meer zo in en een bijkomende vraag is of je met een BV ook in de VS mag ondernemen of dat vereist is dat een lokale entiteit wordt gebruikt. Wellicht verschilt dat ook nog per staat.

 

Als de feitelijke leiding van de werkmaatschappij in Nederland blijft (dmv de nieuwe, Nederlandse bestuurder), dan gebeurt daar verder niets mee. Als de Holding wel emigreert, dan verbreekt de fiscale eenheid en moet er wellicht afgerekend worden indien er in het verleden met stille reserves is geschoven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.