• 0

e-mail of contactformulier?

Nu is onze site bijna af op enkele details na. Één van de dingen waar ik nog tegenaan hik is de vraag wat de beste oplossing is om gebruikers van onze site contact op te laten nemen. Er zijn twee oplossingen mogelijk. Rechtstreeks via e-mail of via een contactformulier.

Bij e-mail is het grote voordeel dat de gebruiker alle vrijheid heeft om zijn/haar bericht naar eigen inzicht in te vullen. Het grote nadeel is dat we daarna een gerede kans lopen om allerlei ongewenste zaken ontvangen. Deze ellende is te ondervangen middels contactformulieren, maar heeft weer als nadelen dat een gebruiker in een keurslijf wordt gedwongen en het meer inspanning vraagt. Zelf heb ik er nooit zoveel moeite mee om een dergelijk formulier in te vullen, maar hoe de gemiddelde gebruiker daarover denkt is mij niet bekend. Kortom, wat zijn de ervaringen en wat is de beste oplossing?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/3000-e-mail-of-contactformulier/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

• 0

Hier heb ik ook weleens over zitten nadenken. Ik denk dat een klein contactformulier het beste is.

Alleen een link naar een e-mailadres vind ik net iets te kort door de bocht.

Een contactformulier zou ik kort en bondig houden, dus niet vragen om onnodige adresgegevens, enz. Volgens mij werkt dit alleen maar negatief (privacy en zo).

Ik gebruik een contactformulier met

* naam (verplicht)

* bedrijf

* adres

* postcode

* plaats

* telefoonnummer (verplicht)

* e-mailadres (verplicht)

* vraag/opmerking/enz (verplicht)

that's all. weinig moeite voor de verzender en jij weet waar het over gaat en wie het formulier heeft verstuurd.

het is trouwens ook onverstandig om een e-mailadres op een website te gooien ivm spam.

bij mij wordt het formulier via asp naar een e-mailadres verstuurt. Nou ben ik geen ervaren programmeur, maar volgens mij is het e-mailadres dan niet zomaar te achterhalen.

• 0
Nu is onze site bijna af op enkele details na. Één van de dingen waar ik nog tegenaan hik is de vraag wat de beste oplossing is om gebruikers van onze site contact op te laten nemen. Er zijn twee oplossingen mogelijk. Rechtstreeks via e-mail of via een contactformulier.

Wil je niet eerst gebeld worden? Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om mensen zo snel mogelijk te laten bellen. Heb je ze eenmaal aan de lijn, dan kan je een beetje sturen. Naar binnen of naar buiten ;D

Zelf hebben we emailadressen en contactformulieren op de site staan. Ik heb de indruk dat contactformulieren beter werken en ze geven minder spam. Je kan ook meerdere "soorten" contactformulieren gebruiken. Bijvoorbeeld: aanmelden voor de nieuwsbrief, vragen/opmerkingen over bepaalde zaken en natuurlijk: meer informatie.

Als je je prospects aan de lijn wil hebben kan een "call me now" toepassing overwegen. Als je veel gebeld wordt voor korte adviezen, kan je een 0900 nummer overwegen. Lekker makkelijk. Anyway, gok niet op één contactmogelijkheid. Bouw die functionaliteit door je hele site in.

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Ik zou het inderdaad niet bij 1 contactmogelijkheid houden. Een 0900-nummer is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.

Een telefoonnummer kun je natuurlijk altijd vermelden op je website. Kennen jullie trouwens ook van die online helpdesk applicaties?

Daarmee kan een (potentiele) klant gelijk zijn vragen en opmerkingen kwijt. Kleeft natuurlijk wel het nadeel aan vast dat er altijd iemand aanwezig moet zijn.

• 0

Duidelijk contactformulieren. Zoals eerder gezegd brengt een mail adres de nodige spam mee (althans, die kans is groot, om nog maar niet te spreken over virussen).

Voordeel van contactformulieren is dat van te voren al een selectie gemaakt wordt van het soort contact, of beter gezegd de informatie waar men op zoek naar is.

Stel dat ik iets wil weten over product X en ik geef dit aan op het contactformulier, dan is het mogelijk om je formulier zodanig te programmeren dat het automatisch bij de persoon terecht komt die over product X gaat. Zo voorkom je dat een mail/aanvraag eerst voorbij 10 mensen gaat voordat het bij de juiste persoon is.

En zoals gezegd door de Witte...gelijk bellen! Op die manier kan men er achterkomen welke info men wil hebben of waar men naar op zoek is. Tegelijk een verkooppraatje houden en de orderbevestiging sturen ;D

( (><) )

• 0

Er zijn twee oplossingen mogelijk. Rechtstreeks via e-mail of via een contactformulier.

Zeer zeker een contact formulier. Werkt helder en snel.

Als extra contact mogelijkheid kan je ook bijvoorbeeld een button maken dat een bedrijf z'n telefoonnummer achterlaat en je ze direct terugbelt.

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

• 0
Als extra contact mogelijkheid kan je ook bijvoorbeeld een button maken dat een bedrijf z'n telefoonnummer achterlaat en je ze direct terugbelt.

Dat is een "call me now" functie

Voorbeeld:

http://www.gphone.com/CallMeNow.asp

http://www.callmenow.nl/index.html

http://www.4tele.com/freecall.html

http://www.webdial.nl/

Groeten,

Veel plezier

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Klopt, ik gebruik ook zoiets dergelijks op mijn site.

Naar mijn idee is het toch anders. De 'call me now' functie belt direct op naar het opgegeven telefoonnummer. Je vult het formulier in, drukt op 'call me now' en... whalla... de telefoon gaat! Je neemt op en hoort de telefoon aan de andere kant ook overgaan. Je krijgt dan een receptioniste of zoiets aan de lijn (per organisatie verschillend). Een mooie toegevoegde waarde voor je site, maar zal niet goedkoop zijn.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

• 0

Naar mijn idee is het toch anders. De 'call me now' functie belt direct op naar het opgegeven telefoonnummer.

Is ook zo, bij mij werkt dat niet zo. Ik ontvang een e-mail dat een bezoeker teruggebeld wil worden. Dat gebeurd altijd binnen het uur. Inderdaad niet meteen, maar het scheelt wel een duur abonnement. ;)

Groet, Victor. 8)

• 0

Tha, binnen een uur ??? Je zal maar zitten te wachten naast de telefoon :'(

Meestal wel eerder hoor, maar je moet ergens een marge hebben. In ieder geval wordt er eerlijk gezegd dat het een uurtje kan duren. Dus kunnen ze best ondertussen even koffie gaan drinken. ;)

Victor. 8)

• 0

Het grote bezwaar tegen contactformulieren is dat de klant geen afschrift bewaart van de correspondentie, in tegenstelling tot wanneer hij het verzendt via zijn eigen mailprogramma. Met name wanneer je je op B2B richt, moet je er daarom rekening mee houden dat klanten niet altijd dol zijn op zo'n formulier.

Mijn suggestie is om bij een contactformulier altijd ook het e-mailadres zelf te vermelden (als je geen goed spamfilter hebt, desnoods als plaatje zodat e-mailgrabbers het niet van je site kunnen plukken).

Een alternatief is om expliciet te vermelden dat de afzender een ontvangstbevestiging zal krijgen van de mail.

Een "Call me now"-optie lijkt een toegevoegde waarde, maar ik heb het principe nooit begrepen. Iemand die iets wil weten en direct telefonisch contact wil, zal toch gewoon zelf de hoorn pakken? Een Call-me-later vind ik interessanter. Als ik 's avonds om 23:00 op een site terechtkom kan ik de telefoon niet pakken en een Call-me-now is dan ook niet echt zinvol. Als je kunt aangeven "bel me morgen rond 10:00" is dat natuurlijk wel handig. Zorg alleen dat de berichtgeving binnen je bedrijf van zo'n terugbel-melding 100% waterdicht is. Ik heb meegemaakt dat je dan niet wordt teruggebeld, en dan kan zo'n bedrijf de zaken vrijwel zeker op zijn buik schrijven.

Wat betreft het ontvangen van ongewenste zaken, ik ben in de afgelopen jaren nog niet tegengekomen dat dat gebeurde. Wat er misschien eens zal gebeuren is dat een klant nietsvermoedend een PowerPoint van 17 MB meestuurt, maar dat kan net zo goed bij je bestaande relaties gebeuren. Ik zou om deze reden niet besluiten om geen e-mailadres te vermelden.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

• 0

Ben je nooit buiten de deur, ziek of bij een klant? Dan wordt een uur toch krap...

Ja 'tuurlijk wel. Maar het wordt op het moment nog niet echt vaak gebruikt. Die keren dat het gebruikt werd was ik aan het werk achter de computer dus kon ik het snel beantwoorden.

Maar inderdaad, als je er niet bent dan wordt het moeilijker.

Victor. 8)

• 0

Een Call-me-later vind ik interessanter. Als ik 's avonds om 23:00 op een site terechtkom kan ik de telefoon niet pakken en een Call-me-now is dan ook niet echt zinvol. Als je kunt aangeven "bel me morgen rond 10:00" is dat natuurlijk wel handig. Zorg alleen dat de berichtgeving binnen je bedrijf van zo'n terugbel-melding 100% waterdicht is. Ik heb meegemaakt dat je dan niet wordt teruggebeld, en dan kan zo'n bedrijf de zaken vrijwel zeker op zijn buik schrijven.

Dát is een goed idee zeg! Dan kan de klant zelf bepalen wanneer hij teruggebeld wilt worden! slim en klantvriendelijk! Toch maar eens overwegen...

Groet, Victor. 8)

• 0

Buiten de deur zijn kun je wel oplossen door bijv een sms naar je gsm te laten sturen op het moment van zo'n aanvraag. Alleen is dat weer niet handig als je buiten de deur in bespreking bent.

• 0

Allen onzettend bedankt voor de reacties tot zover. Het is wel duidelijk dat een contactformulier voordelen heeft al is hetgeen anders opmerkt over het bewaren van een afschrift ook een punt van overweging. Wij richten ons vooral op B2B. Is hiervoor geen script beschikbaar? Ik bedoel, kan ik er niet voor zorgen dat gelijktijdig met de verzending een afschrift van het bericht aan de afzender wordt toegezonden?

The call met now or later optie is ook zeker interessant, alhoewel mijn ervaring is dat betrokkene dan zelf wel naar de telefoon grijpt. Desalniettemin iets om over na te denken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Buiten de deur zijn kun je wel oplossen door bijv een sms naar je gsm te laten sturen op het moment van zo'n aanvraag. Alleen is dat weer niet handig als je buiten de deur in bespreking bent.

Nee, maar zeker wel een optie om misschien eens in te bouwen. Als ik bijvoorbeeld gewoon onderweg ben, en niet in bespreking. Bedankt!

Victor. 8)

• 0

Is hiervoor geen script beschikbaar? Ik bedoel, kan ik er niet voor zorgen dat gelijktijdig met de verzending een afschrift van het bericht aan de afzender wordt toegezonden?

Jazeker zijn daar scripts voor. Ik heb zoiets wel eens gemaakt. Als je daar interesse in hebt, dan mag je me mailen, dan stuur ik het je op. :)

Het gaat hier dan om een PHP script hé, ik weet niet of je dat ook gebruikt?

The call met now or later optie is ook zeker interessant, alhoewel mijn ervaring is dat betrokkene dan zelf wel naar de telefoon grijpt in plaats. Desalniettemin iets om over na te denken.

Misschien is een call-me-later functie die Anders aanraadde een optie?

Groet, Victor. 8)

• 0

Jazeker zijn daar scripts voor. Ik heb zoiets wel eens gemaakt. Als je daar interesse in hebt, dan mag je me mailen, dan stuur ik het je op. :)

Het gaat hier dan om een PHP script hé, ik weet niet of je dat ook gebruikt?

Bedankt Victor, we overwegen zeker om van PHP gebruik te maken. Alsdan maak ik graag gebruik van je aanbod. Reusje erbij.

Misschien is een call-me-later functie die Anders aanraadde een optie?

Groet, Victor. 8)

In juridische dienstverlening werkt het toch iets anders vrees ik 8).

• 0

Bedankt Victor, we overwegen zeker om van PHP gebruik te maken. Alsdan maak ik graag gebruik van je aanbod. Reusje erbij.

In juridische dienstverlening werkt het toch iets anders vrees ik 8).

Bedankt voor het Reusje(?).

PHP werkt heel erg makkelijk, kan je op je site gebruiken voor tal van andere dingen, zoals dynamische pagina's etc.

Hoe dan ook, ik hoor het wel als je een contactformulier wilt in PHP.

Ben erg benieuwd naar het ontwerp van de site. :D

haha, ja dat zal wel. :)

Groet, Victor. 8)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar