• 0

management BV maar aandelen werk BV in prive

Op dit moment ben ik 35% aandeelhouder (prive) in een werk bv waar ik ook in dienst van ben (als DGA directeur, vrijgesteld van werkgeverspremies wegens 2/3 meerderheid nodig voor ontslag). Voor diverse rederen (o.a. opbouw pensioen in eigen beheer) wil ik nu zelf een manangement bv starten en tegen manfee gaan werken voor de werk bv. Het idee dat ik had was om de aandelen in de werk bv in prive te houden en niet te verkopen aan de man bv. Nu merkte mijn notaris op dat dit ongebruikelijk is en wellicht problemen oplevert. (welke problemen werd me niet helemaal duidelijk, iets dat het erop lijkt dat de man bv alleen gebruikt wordt om belasting te omzeilen)

 

Kan iemand mij vertellen wat voor/nadelen zijn van aandelen in werkmij in prive?

Ter indicatie: de aandelen zijn aangeschaft voor 4k en zijn nu ca 35k waard.

Ik verwacht niet dat de waarde van de werk bv in de toekomst veel zal toenemen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het grootste nadeel bij een verkoop is dat je meteen moet afrekenen. Als je het bedrijf echter waardeert op slechts 100k zal dat allemaal wel meevallen. Is dat een redelijke waarde en zijn er geen plannen tot verkoop?

 

Dan is er dus het verhaal dat je op dit moment in dienst bent bij de BV. Op dit moment heb je een dienstverband. Dat dienstverband verplaatst nu naar de holding. Of dat kan weet ik niet, het lijkt me niet onoverkomelijk. Zeker niet omdat je toch de belastingen uiteindelijk blijft betalen overal.

 

Overigens moet je wel kijken wat de overdracht kost naar de holding. Het lijkt me dat er wellicht afgerekend moet worden waardoor het niet meer voordelig is.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor het antwoord.

 

Uitgangspunt: de man BV een klant heeft, de werk BV. De werk BV heeft natuurlijk wel meerdere klanten.

 

Wat ik tot nu toe denk te begrijpen is:

 

Bij constructie man BV - werk BV met aandelen werk BV in man BV, is de man BV feitelijk DGA, maar hoeft geen VAR-DGA aan te vragen (waarom eigenlijk niet?).

 

Bij constructie man BV - werk BV met aandelen werk BV in prive, is de man BV geen DGA (geen aandelen in werk BV) en heeft wel te maken met VAR, net alsof er werk verricht zou worden door de man BV voor een willekeurige klant.

 

En dat het daarom belangrijk is dat de man BV de aandelen heeft in de werk BV, en niet ik in prive.

 

Heb ik dat zo goed begrepen?

 

De financiele voordelen/nadelen van aandlen al of niet overdoen aan de man BV snap ik nu in ieder geval, nu de juridisch/VAR consequenties nog....

Link naar reactie
  • 0

dag Zenden

 

Wat is de reden dat je twee BV's naast elkaar wilt houden in privé? De voordelen van een eigen holding die de aandelen in de werk BV houdt, staan al vele malen beschreven op HL: https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=holding+BV+voordelen&b=0&u=

 

Als je vanuit je nieuwe Man BV gaat werken voor de zuster BV dan heeft jouw Man. BV inderdaad maar 1 opdrachtgever en kun je IMHO fluiten naar de VAR-DGA. Alleen in de moeder-dochter relatie kan door de structuur heen gekeken worden vanwege het middellijk aandeelhouderschap (daarom dus ;)).

 

groet

Joost

 

 

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.