• 0

Nu ja op alles en straks uitbesteden?

Je kent ze wel, van die ICT'ers die van alles een beetje kunnen en de meeste bekende pakketten wel eens hebben aangeraakt.

Ik wil mijn bedrijfje groot maken door een breed portfolio aan te gaan bieden van mobiele oplossingen voor zakelijke professionals. Of het nu managers zijn of artsen, maakt niet uit. Ik geloof heilig in de toekomst en de marktkansen.

Nu ben ik klein begonnen, en pak het werk wat ik krijg aangeboden zelf op. Dat betekent dus ook dat ik weer aan het programmeren ben geslagen. En dat bevalt me eigenlijk prima.Ik heb het zelf in de hand, en daarmee ook de kosten. Nadeel is dat ik weer erg op de materie zit, mezelf bezet houd en niet veel opdrachten tegelijk aan kan.

Maar dat zit de groeistrategie natuurlijk in de weg. Op middellange termijn wil ik met externe partijen het ontwikkel- en ontwerpwerk uitbesteden. Ik heb veel ervaring met uitbesteden toen ik nog als projectleider bij de ING bank werkte, en ken de valkuilen, maar ook de kansen.

Op dit moment moet ik gewoon aan de slag om brood op de plank te krijgen en is er voor mijn uitbestedingsmodel geen ruimte. Straks zal dat wel moeten. Hoe denken jullie daarover?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Norbert,

 

Over dit toekomstige probleem zit ik ook regelmatig na te denken. Eind vorig jaar kwam ik erachter dat ik een loonslaaf was geworden die voor verschillende bazen werkt.

 

Nu ben ik bezig om mezelf weer bijeen te rapen en weer de ondernemersdraad op te pakken. Desnoods ga ik meer zaken uitbesteden aan concullega's waardoor ik wat minder verdien maar meer kan ondernemen.

 

Mijn tip is: let goed op dat je je focus niet verliest op het ondernemerschap, de neiging om te vervallen in simpel 'uurtje factuurtje' werk is heel groot, vooral als je wat meer klanten krijgt.

 

Veel succes!

 

Groet,

Dirk

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Lijkt me niet echt zinvol om hierover te gaan nadenken.

 

Lijkt me veel verstandiger je complete focus op het goed op de rails krijgen van je huidige toko houdt. Steek daar al je aandacht en energie in ipv te gaan nadenken ALS je groter wordt...

 

In de huidige markten zou het al top zijn als je een stabiel inkomen kan gaan genereren en vandaar uit is gaan denken aan groei.

 

Danny

Link naar reactie
  • 1

Hey Norbert,

 

Nadeel van bij een grote organisatie als ING te hebben gewerkt als projectleider is dat je veel te grootschalig denkt en vooral te veel in het opheffen van blokkades en hindernissen die het realiseren van het project belagen of zelfs bedreigen. Al deze bedreigingen / blokkades moeten via de juiste kanalen aangekaart worden en zijn soms al bijna een deelproject.

 

Als zzp-er zul je zien dat dit veel meer organisch verloopt. Je eerste prioriteit is het vinden van genoeg klanten/omzet om van te leven, dan komt het moment dat je voldoende klanten hebt en ook al opdrachten op de plank hebt liggen voor volgend kwartaal.. dan word het tijd om ook keuzes te gaan maken, welke klanten / projecten leveren het meest op, welke zijn alleen maar "time wasters" voor jou compententies. Dan komt van nature het moment dat je een klant bij je komt en jij het project niet wilt maar de klant vraagt "kun je me niet helpen, ik zit omhoog en dit project moet voor datum X gerealiseerd zijn" en zo komt dan de uitbesteding in het vizier.

 

Als zzp-er moet je veel meer in kansen denken en minder in wegnemen blokkades wat je als projectleider gewend was.

Als jij als uitvoerende een project doet zul je met je ervaring als projectleider snel kunnen herkennen als een project niet goed word aangestuurd. Daar liggen je kansen, je bied zo'n klant aan om ook het projectmanagement te doen ofwel voor je eigen project of zelf misschien wel voor een hele reeks applicaties voor het bedrijf.

 

Als jij je ogen en oren openhoud op de projecten die je doet dan loop je vrijwel zeker tegen dit soort kansen aan. Het is goed om voor jezelf een toekomst visie te hebben als ondernemer, maar ga die toekomst visie niet proberen te "implementeren" als een projectleider met een deadline..

Link naar reactie
  • 0

De reacties van Danny en rk verbazen me enigzins want toekomstplannen of zelfs toekomstdromen hebben, lijken me essentieel voor een ondernemer die wil groeien. Met een doel en groeipad in je achterhoofd zal iedere actie die je doet daar steeds een beetje aan bijdragen.

 

Ik begrijp je concrete vraag alleen niet zo goed? Je schrijft:

'Op dit moment moet ik gewoon aan de slag om brood op de plank te krijgen en is er voor mijn uitbestedingsmodel geen ruimte. Straks zal dat wel moeten. Hoe denken jullie daarover?'

 

Waarover wil je onze mening weten?

Link naar reactie
  • 0

Helemaal met Manon eens. Je moet ervoor zorgen dat je niet zo erg wordt opgeslokt in je dagelijkse bezigheden en beslommeringen dat je de lange termijn visie vergeet!

 

Lees het boek "The E-Myth Revisited" eens. Op de volgende link kan je hoofdstuk 1 lezen, vond het zelf een erg inspirerend boek! http://www.e-myth.com/pub/htdocs/emr_ch1 en volgens mij zeker van toepassing hier!

 

Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

 

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het een idee om nu al contact met een aantal collega's op te nemen om te bezien of samenwerking niet tot een beter aanbod kan leiden.

 

Je weet dan snel wat er mogelijk is op het gebied van uitbesteding en wat de eventuele kosten daarvan zijn.

 

Daarnaast kan het ook zo zijn dat de collega's wellicht graag gebruik maken van jouw specifieke kennis / kunde.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

TS moet eerst nog hard aan de slag om brood op de plank te krijgen en dan zou hij nu moeten gaan onderzoeken wat uitbesteden gaat kosten?

 

Lijkt me dat zijn focus heel ergerns anders op moet liggen in dit stadium...

 

Zoals Manon zegt zit er er wel wat in..Bepaalde keuzes kan je zeker maken door na te denken over de toekomst. Maar lijkt me dat als er bijna geen omzet is het totaal niet aan de orde is om te gaan denken aan uitbesteden.

 

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

@Danny ik blijf je reacties niet begrijpen. Wat is er mis mee om plannen en dromen te hebben? En deze ook hier af en toe te plaatsen?

 

Het idee om alvast samenwerking te zoeken, je diensten aan te bieden bij anderen, te kijken wat zij kunnen doen voor jou, is een nuttige tip van Jan denk ik.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@manon

 

Ik begrijp mezelf ook vaak niet hoor..:)

 

Dromen en samenwerking zoeken vind ik zeker belangrijk. Ts heeft het in zijn topictitel over uitbesteden.

 

Tevens lees ik tussen de regels door dat hij niet genoeg omzet heeft om genoeg brood op de plank te krijgen. Naar mijn mening kan hij beter die tijd stoppen in het op poten zetten van zijn bedrijf. Zorgen voor brood en daarmee rust en regelmaat.

 

Uiteraard wel de juiste keuzes maken die belangrijk zijn voornde toekomst van het bedrijf.

 

 

Maar nu gaan denken hoe je moet uitbesteden is naar mijn mening de verkeerde weg als je nu moet knokken voor brood op de plank..

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.