• 0

Klant vult verkeerde postcode in (webwinkel)

beste ondernemers,

 

Ik heb even een vraagje, waarvan ik het antwoord zo niet weet. Een klant doet een bestelling, een week geleden, en mailt net op hoge poten dat het er nog niet is. Ik reageer met de vraag of het adres correct was. Ze zegt van wel, maar na een check door mijzelf op postcode.nl zie ik dat de postcode niet klopt, en dat de combinatie postcode/ huisnummer niet bestaat.

 

Ik heb haar geadviseert om even op haar huisnummer te checken in de straat waar de postcode dan wel bijhoort, maar dat zal niet veel opleveren denk ik. De mevrouw is nu erg boos... maar ja... ik vind het lastig wat te doen. We hebben vaak dat een pakketje met juist adres niet aankomt, 'verdwenen' in de post, en die krijgen dan een nieuwe toegestuurd. Meestal komt de tweede wel gewoon aan. Maar wat te doen met deze klant? Ik vind niet dat ik een nieuw pakketje hoef op te sturen, mevrouw heeft zelf de fout gemaakt, en we sturen zoals gewoonlijk ook een bevestiging uit van de bestelling met het adres nogmaals erin.

 

Maar.. wat ben ik wettelijk verplicht als winkelier? Ik ben verplicht te leveren, als webwinkel. Levering is onze zaak, als dat misgaat. Maar hoe zit dat als de klant zelf een fout maakt in het afleveradres? Ben ik verplicht alsnog het pakket naar het juiste adres te sturen, en te hopen dat de post het verkeerde pakje naar me terugstuurt? Geen idee hoe dit zit.

 

iemand?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

@ sippy: Het wordt wel gewaardeerd als je die service biedt, maar als je iemand hebt die op zulke hoge poten van jou gaat eisen dat je het nog een keer stuurt, terwijl het haar fout was.. dan is dat mogelijk iemand die ook bij het minste of geringste ergens anders gaat shoppen. Klanten verlies je tegenwoordig maar al te gemakkelijk, maar dat is weer een reden om toch service te verlenen. Gekke Henkie moet je ook weer niet worden.. er zijn tegenwoordig ook een aantal profiteurs bezig.

 

 

Tja, dat is het precies, gewoon rucksichtloss opnieuw sturen vind ik geen optie. Als het niet aankomt, en adres klopt: natuurlijk, je krijgt een nieuwe. Als het pakketje dan alsnog tweemaal komt, sturen ze braaf eentje terug. Maar door een eigen fout... dan moeten ze gewoon even wachten tot de post het weer snapt en het ofwel hier of bij haar aankomt. Tenminste, dat is mijn standpunt, maar ik weet nog steeds niet wat mijn wettelijke plicht is, aangezien je als webwinkelier wel verantwoordelijk bent tot op het moment van levering.

Link naar reactie
  • 0

Ik merk de laatste tijd toch een aardige trend dat er iets verandert in de bezorgingsprocedure van pakketten door webwinkels. Enerzijds door het gerommel bij de bezorgbedrijven (en dat is niet alleen bij tnt), anderzijds door de (toenemende?) oncontroleerbare fraude bij de ontvanger.

 

Zo bestelde ik vorige week een geheugenuitbreiding voor mijn netbook bij een online computerwinkel. Kost 30 euro, maar er komt 9 euro verzendkosten bij. Ik vroeg dus waarom dat zo was, aangezien het per envelop hooguit een euro of 2 kost. Ik kreeg als antwoord terug dat ze ongeacht wat er wordt besteld het alleen nog maar wordt bezorgd per pakket en dan ook nog verzekerd. Pakket wordt niet bij de buren afgeleverd. Het kon niet worden afgeleverd, omdat ik niet thuis was, dus kon ik het ophalen bij het postkantoor. Op zich kan ik het me wel voorstellen van de webwinkel dat ze hun bezorg procedure aanpassen als er te veel 'zoek raakt'.

 

Ik bestel geregeld wat via webwinkels en ik maak ook als ontvanger het een en ander mee. Paar weken terug kocht ik nog een spellenpakket bij een webwinkel. Ik kon de bezorging volgen op de site van ups. Ik zag dat het pakket was bezorgd, terwijl ik niet eens thuis was. Dus was het bij 1 van mijn buren bezorgd. Alleen de bezorger had ik geen briefje in mijn brievenbus gedaan, dus ik had geen flauw idee welke buren. En ik heb er nogal wat, aangezien ik in een flat woon. De naaste buren hadden het pakket in ieder geval niet. Uiteindelijk is het pakket na een paar dagen wel bij mij terecht gekomen, maar het gaat even om het idee.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Onder 100 euro versturen we niet aangetekend. Veel klanten vinden het niet fijn, want dan moeten ze er voor thuis blijven. Aangetekend doen wij via UPS namelijk, die hebben tenminste een fatsoenlijke regeling als je aangetekende zending kwijtraakt of 'leeg' aankomt. Serieus? Ja, serieus, we hebben het allemaal al meegemaakt met TNT.

 

Veel kettingen zijn slechts 20 euro, de gewone verzilverde zwangerschapsbelletjes. Als we die aangetekent a 7 euro moeten verzenden, is dat niet reeel. Duurdere bestellingen (boven 100 euro) gaan wel aangetekend, en soms extra verzekerd afhankelijk van de waarde.

 

Aha, ja, dat geeft een beter beeld van de waarde van de zending. Desondanks is het voor ons ook vanwege de aard van de spullen die we versturen, ook voor een bestelling van slechts 5 euro (vrijwel) onmogelijk deze niet als pakketpost te versturen, dus de klant zit sowieso vast aan tenminste 4,50 euro verzendkosten.

Handtekening voor ontvangst kost extra.. eveneens het direct laten doorsturen naar een TNT servicepunt.

In het zeldzame geval dat we wel iets per briefpost versturen , bijv een boek kiezen we voor onscheurbare plastic enveloppen, die alleen opengeknipt kunnen worden.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer TNT iets niet kan bezorgen sturen ze dit altijd terug wanneer er een juiste postcode en huisnummer op het poststuk staat vermeld. Veel poststukken hebben alleen een logo en bedrijfsnaam en dan is de kans heeeeeel erg groot dat je niets terugkrijgt.

 

Groeten,

 

Roy Blous

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer TNT iets niet kan bezorgen sturen ze dit altijd terug wanneer er een juiste postcode en huisnummer op het poststuk staat vermeld. Veel poststukken hebben alleen een logo en bedrijfsnaam en dan is de kans heeeeeel erg groot dat je niets terugkrijgt.

 

Groeten,

 

Roy Blous

 

ja als ze de stickers met dat het niet te ebzorgen is niet over de afzender gegevens heen geplakt hebben.

 

heb dat al meerdere keren gehad, plakken ze tal van stickers over de afzender gegevens en dan weten ze niet meer waar het naar retour moet en gaat het naar een speciale afdeling.

 

Die gaat het vervolgens openmaken en kijken of er binnenin nog adres gegevens staan en als je geluk hebt krijg je het dan een paar maanden later terug met een brief erbij dat het moeilijk was om retour te sturen omdat je geen afzender op de doos gezet hebt >;(

Link naar reactie
  • 1

Ik wil weer even terug naar het probleem van de TS...

 

Want ondanks alle goedbedoelde adviezen over imago en mond-tot-mond reclame heb je ook wet- en regelgeving.

 

Een bevriende webwinkelier van me heeft laatst eenzelfde akkefietje gehad en heeft door Thuiswinkel Waarborg laten uitzoeken wat zijn rechten en plichten zijn. Hieronder het antwoord:

 

 

Conform de wettelijke vereisten dient de consument zelf de gegevens te checken die hij of zij heeft opgegeven. Je dient die mogelijkheid wel te geven. Als je dat ook doet conform de wettelijke vereisten– zie de uitleg hieronder – dan ligt de verantwoordelijkheid voor de juiste gegevens bij de consument. En niet bij jou als verkoper.

 

...de wijze waarop de consument voor het sluiten van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken, alsmede de wijze waarop hij deze kan herstellen voordat de overeenkomst tot stand komt;

 

De consument dient voordat hij definitief tot aankoop overgaat de mogelijkheid te hebben om in te zien wat hij besteld heeft en welke gegevens hij heeft ingegeven tijdens het bestelproces. In het algemeen vindt dat plaats door de consument een overzicht te verschaffen van zijn ingevulde gegevens en hem te vragen deze ingevulde gegevens op juistheid te controleren alvorens hij definitief een bindende overeenkomst sluit. Bij online verkoop is dat makkelijk in te richten. Bij postorderverkoop door boven de plaats waar de handtekening wordt gezet te vragen om de ingevulde gegevens op het bestelformulier nog eens te controleren alvorens te tekenen.

 

Het is dus heel belangrijk dat je de klant op de laatste pagina (!) de mogelijkheid geeft om al zijn/haar gegevens te controleren.

 

Dit is bij Mamakado perfect geregeld (sorry voor de fake-bestelling!)

www.TijdvoorChampagne.nl/relatiegeschenken | www.TijdvoorAlcoholvrij.nl | www.uglyxmas.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.