• 0

Waardering tegen fifo/lifo, datum?

Hallo,

 

Ik zit met een vraagstuk over de voorraadwaardering m.b.t. de fifo/lifo methode. Om mijn vraag duidelijk te maken, zal ik situatie schetsen waarbij ik de fifo methode gebruik.

 

Ik ontvang op 10 januari een factuur voor 10 euro in, de partij wordt geleverd op 20 januari. Ik koop daarnaast op 15 januari een partij in voor 9,50 euro, ontvang hiervoor de factuur, en dezelfde dag wordt de partij geleverd. Op 30 januari verkoop ik een partij. Welke inkoopwaarde moet ik nu hanteren om de brutowinst te berekenen?

 

Bij waardering tegen fifo, moet je uitgaan van de eerst ingekochte partij. Maar nergens op internet wordt mij verteld of je hierbij van de factuurdatum of van de leveringsdatum uit moet gaan. Snappen jullie mijn probleem?

 

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

 

Groeten,

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok Martijn, ik geef je het voordeel van de twijfel.

 

Lifo en fifo zijn voorraadwaardering en kostprijs methodes. Bij beide maak je meerdere boekingen, te weten

 

Inkoop

Te ontvangen goederen

Aan crediteuren

 

Ontvangst goederen

Voorraad

Aan te ontvangen goederen

 

Verkoop

debiteur

Aan omzet

 

Kostprijs verkopen

Kostprijs

Aan voorraad

 

Bij fifo boek je bij de laatste boeking de oudste voorraad tegen inkoopprijs door en bij lifo de jongste voorraad. De goederen moeten dus al wel in je voorraad zitten en nog niet in te ontvangen goederen.

 

Ik heb de BTW even buiten beschouwing gelaten, maar die verandert het proces niet.

 

 

 

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Een tijdsverschil tussen moment van ontvangst van de factuur en van de goederen (zoals overigens wordt gesuggereerd door de vraagstelling) heeft geen enkel verband met de vraagstelling voor toepassing van lifo of fifo. M.a.w. het gebruik van de (tussen)rekening Te ontvangen goederen doet hier minder ter zake.

 

De methoden lifo (last in first out) of fifo (first in first out) zijn louter methoden om te komen tot waardering van de voorraad en derhalve ook waardering van de kostprijs van de verkopen. Leidend in beide methoden zijn de hoeveelheden met de daaraan verbonden prijzen bij inkoop. Een voorbeeld

 

10/01 aankoop 10.000 stuks á € 1,20

12-01 aankoop 12.000 stuks á € 1,22

14/01 verkoop 18.000 stuks

 

De vraag is nu welke waarde kent men toe aan de boeking van de kostprijs verkopen en daaraan gekoppeld de vraag en wat is dan de waarde van de nog aanwezige voorraad.

 

methode fifo

10.000 x 1.20 + 8.000 x 1.22 boeken als kostprijs; 4.000 x 1.22 waarde voorraad

 

methode lifo

12.000 x 1.22 + 6.000 x 1.20 boeken als kostprijs; 4.000 x 1.20 waarde voorraad

 

 

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Studievraag of studieopdracht: onze regels zijn duidelijk: beide zijn niet welkom op HL. Voor je het weet staat het forum vol met semi-studievragen vermomd als opdracht omdat het interessant is om over te discussiëren. Dan is het einde zoek en om die reden zijn we hier gewoon zeer streng op.

 

Dus een slotje.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.