Jump to content
Premium
Verberg

Eigen telefooncentrale of hosted?

vraag

Wij hebben voor ons nieuwe bedrijf telefonie nodig (15 toestellen) en hebben een zeer beperkt budget.

Nu kan ik voor niet al te veel geld op Marktplaats een KPN Novo business ISDN centrale kopen en die toestellen zijn er ook veel en goedkoop te vinden (ongeveer 1000 euro incl. toestellen).

Een andere optie is een hosted oplossing met gehuurde toestellen, dus geen eigen centrale maar een vast maandbedrag. Dit kost rond de 150 euro per maand.

 

Wat zou het beste zijn om nu te kiezen als je nog geen centrale hebt? Zijn hosted centrales de toekomst (is er daarom zo'n groot aanbod van isdn centrales op MP?)?

 

mod-edit:typo in titel aangepast

Link to post
Share on other sites

18 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Mocht je nog een goedkope oplossing willen, ik heb een Ascom centrale liggen, ook zo rond de 15 telefoontoestellen een paar draagbaar. Heeft altijd goed gewerkt, maar door het verkopen van het bedrijf, en zelf iets anders gaan doen met een kleinere groep mensen zijn wij gebruik gaan maken van Skype. De centrale heeft altijd op het lijstje gestaan om te verkopen via Marktplaats, maar door tijdgebrek en geen zin ;-) is het er niet van gekomen, voor een prijsje van 400 mag je alles ophalen.

 

Betreft je vraag, ik denk niet dat hosted centrales iets met de toekomst te maken heeft, het is meer een andere manier van financieren.


- www.Goulmy.com, mijn blog

- www.SchrijfOp.nl, de digitale pen en formulieren specialist

- www.SchrijfOpShop.nl

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

De reden dat hosted oplossing nu zo in zijn komt door de combinatie van VoIP & goedkoop over internet kun bellen.

 

Het "probleem" van VoIP is dat je ergens een link naar een vast nummer moet hebben. Dus ergens moet de koppeling van KPN en alle andere telefoniebedrijven naar "jouw" telefoon gemaakt worden (uiteraard gewoon op basis van je telefoonnummer).

Er zijn bedrijven die doen dat voor je (budgetphone.nl bijvoorbeeld), en doen dit via een telefooncentrale (meestal op Asterisk o.i.d. gebaseerd). Zij zetten dus een hele batch aan telefoonnummers op VoIP.

Nu hebben zij dus al een telefooncentrale draaien om dit te doen en kunnen zij (sommigen tenminste) vrij eenvoudig daar ook extra andere diensten op aanbieden (zoals intern bellen, doorschakelen, voicemail, ...., etc.). En daar komen dus al die hosted oplossingen vandaan. Het zijn eigenlijk VoIP leveranciers die wat extra diensten via hun centrale aanbieden. Maar hun hoofdtaak is het leveren van je telefoonnummer met belminuten en dat doen ze vaak een stuk scherper dan je normale ISDN/KPN lijn.

 

Het grote voordeel van VoIP is dan ook dat je eigenlijk heel snel en flexibel kunt uitbreiden, waarbij je bij een vaste (ISDN) lijn vast zit aan de capaciteit van je lijn en centrale is dat bij VoIP eigenlijk veel minder van belang.

 

Maar vooral belangrijk is om te kijken naar het totaal plaatje, vooral als je veel verwacht te gaan bellen, dan is VoIP al snel het goedkoopst. Kijk ook in hoeverre je een centrale nodig hebt. Als je 1 VoIP aansluiting hebt, maar daar wel gewoon 15 toestellen aanhangt om uit te kunnen bellen ben je misschien ook al klaar. Ik vraag me trouwens af of het verstandig is om toestellen te gaan huren.

 

FF 3 seconden in Google:

http://www.voipango.com/en/VoIP-Telephones/Grandstream/BudgeTone-Series/GRANDSTREAM-BT200.html

Ben je voor ~€600 klaar met je toestellen,

Wil je toch iets spannenders:

http://www.voipango.com/en/VoIP-Telephones/Grandstream/GXP-Series/

(ik ken het bedrijf niet, puur referentiemateriaal)

 

Het voordeel van niet huren van toestellen is dat je aanbieding veel flexibeler kan, er zijn zoveel partijen in NL die dit kunnen leveren dat er altijd wel iemand is die het voordelig kan. Kijk vooral goed naar belkosten en kosten per maand, want deze eenmalige kosten zijn waarschijnlijk niet de kosten. En kijk ook goed of je niet iedereen op dezelfde (of enkelen) SIP account kunt laten werken.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Heren bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik mijn situatie iets moet specificeren. Het betreft een telefooncentrale voor een (kleinschalig) hotel.

 

Uit serviceoogpunt en door de 3 sterren eisen is er telefoon op de kamer nodig. Vanuit hier moet intern gebeld kunnen worden en naar buiten toe, maar de toestellen hebben niet allemaal een direct telefoon nummer nodig (alleen het frontdesk systeem toestel).

De gesprekskosten worden doorberekend aan de gast (met een opslag), alleen onze eigen belkosten en de vaste lasten blijven dan over. Hoe goedkoper de tarieven zijn hoe lager de uiteindelijke prijs naar de gast, in dat opzicht wint hosted voip waarschijnlijk.

De toestellen moeten wel 'traditionele' bedrade toestellen zijn vanwege diefstal gevoeligheid (veel voip toestellen zijn volgens mij draadloos)

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Er zijn meer dan genoeg VoIP toestellen die bedraad zijn, dus dat zou niet moeten uitmaken.

 

Voor de situatie die jij schetst zou ik kiezen voor een "klassieke" analoge centrale, eventueel kun je dan altijd nog je lijnen via ATA's (VoIP -> analoog/ISDN) omzetten om toch de voordelen van voordelig bellen te hebben. Alles boven analoog is denk ik vooral "lastig" voor de klant. Een analoge centrale kost werkelijk niks meer, maar kijk dan wel goed dat je hem zelf kunt programmeren!

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Er zijn ook VoIP oplossingen specifiek voor hotels, lijkt me handig om met een dienstverlener in zee te gaan die geen tijd in configuratie e.d. moet steken maar het gewoon kant-en-klaar heeft liggen. Zie o.a. dit artikel uit de VS: http://www.voip-news.com/feature/thing5-hosted-voip-hotels-030909/


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hosted voip centrales zijn de toekomst. Waarom?

De investeringskosten zijn laag en de terugverdientijd hoog.

 

Met voip bespaar je al snel 25 - 60% op je huidige telefoniekosten, ik zou dus niet kiezen om nu nog een ISDN centrale te nemen.

 

De spraakkwaliteit is verder ook ok, als je het bij een goede aanbieder afneemt. Daarnaast heb je ook nog meer mogelijkheden zoals thuiswerken, onderling gratis bellen.


Kijk eens Op: Systra.nl | Systeembeheer | VoIP |

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Hosted telefonie wordt de toekomst, zeker met de komst van glasvezel in

de kleinere dorpen zal dit alleen maar toenemen.

 

Echter zijn er erg veel aanbieders die je uiteraard ook de apparatuur willen laten leasen.

 

Het allerbeste kan je een kaal pakket nemen, je betaald gemiddeld 20 a 30 per maand voor de aansluiting.

Kan je je eigen toestellen kopen, deze kosten namelijk niks dus leasen is belachelijk.

 

Verder zijn er heel veel bedrijven die je een dure server laten aanschaffen om het zelf te doen (niet hosted),

daar komt erg veel onderhoud etc. bij kijken en heb je dus de kosten niet voor 100% in de hand.

Bij hosted heb je dat wel en bij problemen wordt er gelijk ingegrepen...wel zo makkelijk,

 

Mijn advies, ieder zijn vak , als je vak geen telefonie is doe dan maar lekker hosted :) ;D ;D

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Bedankt allemaal, ik heb inmiddels een offerte binnen voor een centrale, was behoorlijk schrikken. 8000 ex. Wat opviel is dat deze leverancier maar 25 eur p.s. voor de analoge toestelen rekende. De rest is dus allemaal installatie/centrale en uurloon.

 

Binnenkort komt de hosted offerte binnen. Ben benieuwd. Deze aanbieder gaf al aan dat toestellen 80 eur p.s. waren, dit kan waarschijnlijk nog wel goedkoper dan?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Wat voor bekabeling heb je nu? Analoge telefonie heeft 2 aders nodig. Voor een voip toestel heb je (cat5) netwerkkabel nodig en bij ieder toestel een netstroomadapter of gebruik je 'power over ethernet' (POE) Aanleg hiervan kan nog best in de papieren lopen.

 

Voordeel voor de klant van gebruik van een voip-toestel zie ik trouwens niet. Dus voip tot aan de kamer lijkt me niet interessant.

 

@vorige posters: het gaat om bezoekers van een hotel die moeten kunnen bellen. Wil je die mensen echt een usb-headsetje en cd met soft phone software in de hand duwen??

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad wat willem zegt usb telefoons en headsets set geen optie, het gaat hier om hotelkamers.

 

De bekabeling ligt er nog niet, maar wordt voor ons naar keuze aangelegd door de aannemer van de pand verhuurder. Wij moeten hem dus zsm aangeven wat ie moet neerleggen. UTP (cat5 ) of iets anders?

Voor hosted voip moet het geloof ik UTP zijn, maar we hebben vandaag ook Ziggo langsgehad en die gaven aan dat zij de ISDN lijnen konden leveren, maar dat we dan zelf op MP een centrale moeten scoren. Hij gaf aan dat er dan intern GEEN utp gelegd moet worden.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Wel of geen UTP hangt niet direct af van wel of niet hosted maar van het type toestel. Je telefonie ziet er zo uit:

 

[toestel hotel] ---(a)--- [centrale] ---(b)----[telefoonnetwerk]---©---[toestel degene die je belt]

 

Als je gaat voor hosted dan heb je bij toestel een voip telefoon met UTP kabel (a) wat naar de centrale op internet gaat.

 

Plaats je zelf een centrale dan heb je meer keuze. Kabel (a) is dan in principe afhankelijk van je type centrale en toestel. Maar systeemtoestellen (specifiek geschikt voor de centrale niet voor 'normale' telefoonlijnen) werken prima over UTP. Net als VOIP en ISDN. Analoog werkt ook over de kabel maar je moet een beetje friemelen met de stekkertjes.

 

Met een eigen centrale is het mooie dat je ook voor verbinding (b) meerdere keuzes hebt. Je kunt je centrale met ISDN aansluiten op het telefoonnetwerk. Maar ook VOIP, analoog of een combinatie. Je centrale bepaalt dan op basis van beschikbaarheid en kosten wel aansluiting gebruikt moet worden.

 

Let er trouwens op dat je eenvoudig kostenuitdraaien kunt maken per aansluiting en deze per aansluiting kunt resetten als een nieuwe gast arriveert.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen, afgelopen weekend hebben we een tweedehands KPN Vox ISDN centrale op de kop getikt inclusief 12 systeemtoestellen. Niet het nieuwste van het nieuwste, maar op dit moment een heel voordelige optie.

Nu kan de aannemer de utp kabels gaan trekken.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Mijn ervaring met hosted VoIP is dat je goed moet opletten met welke combinaties je je infrastructuur opbouwd. Met de meeste open source systemen loop je nogal eens tegen problemen op als je je toestellen qua firmware gaat updaten. Na de update heb je kans dat je bepaalde functies die je eerst wel had niet meer kunt uitvoeren.

 

Mijn advies is om centrales van dezelfde leverancier te nemen als je telefoons. Er zit over het algemeen niet zoveel prijsverschil tussen een open source centrale en een vendor driven. Daarnaast heb je ook een partij die je kunt aanspreken bij onduidelijkheden of calamiteiten.

 

Voor meer informatie: www.modeditwegensSPAM.nl

 


Voice over IP telefonie | Online Werkplekken | Mobiele en internetaansluitingen

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer
Met de meeste open source systemen loop je nogal eens tegen problemen op als je je toestellen qua firmware gaat updaten. Na de update heb je kans dat je bepaalde functies die je eerst wel had niet meer kunt uitvoeren.

 

Dat klinkt als een specifieke ervaring met een bepaalde versie van bepaalde software, niet als een algemeen advies voor opensourcesystemen. Al is het maar omdat systemen niet deze eigenschap krijgen doordat de source geopenbaard wordt. Misschien kun je het wat specifieker onderbouwen (maar dan zonder spam ajb).

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Ik heb met diverse opensource systemen ervaring opgedaan. Daarbij heb ik diverse telefoontoestellen van de diverse (goedkopere) leveranciers gebruikt. Hierbij heb ik geconstateerd dat simple akties als een DND knop in eens niet meer functioneert na een softwareupdate, telefoons die regelmatig verbinding met de centrale kwijt zijn.

 

Wat ik met mijn bericht wilde aangeven dat opensource niet altijd het ei van Columbus is. Het is een leuke oplossing als je als bedrijf een beheerder in dienst heeft die het leuk vindt om hier tijd aan te besteden en niet afhankelijk is van een telefoonsysteem. Voor bedrijven en organisaties die afhankelijk zijn van hun telefoonsysteem (bv zorginstellingen e.d.) raad ik aan om de overweging te maken om te kiezen voor een leverancier die het hele systeem ontwikkeld heeft. Dit is puur een mening als ervaringsdeskundige.


Voice over IP telefonie | Online Werkplekken | Mobiele en internetaansluitingen

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 201 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept