• 0

RI&E

SInds kort hebben wij een RI&E in de kast staan, naast alle ander burocratische rommel. MIjn medewerkers hebben hem gezien en zijn er mee akkoord gegaan.

Bij toeval kwam ik er achter dat deze verplicht is voor bijna alle bedrijven. EN zoals bij alle dingen die verplicht zijn springen er meteen een hoop geld wolven op af. Dus let goed op of je wel zo'n deskundige nodig hebt en geloof niet alles wat men zegt.

 

Hier een klein overzicht:

 

•Bij meer dan 25 werknemers moet je je bij het opstellen van de RI&E laten bijstaan door een gecertificeerde arbodeskundige. Hij of zij toetst de RI&E en het plan van aanpak. Er zijn ook gecertificeerde veiligheidsdeskundigen die de RI&E zowel uitvoeren als toetsen.

•Bij minder dan 25 werknemers hoef je de RI&E niet te laten toetsen door een arbodeskundige. Sinds 1 januari 2011 hoeft dit niet meer. Deze regel zou de administratieve lasten voor kleine werkgevers moeten verlichten. Het is overigens wel verplicht dat je werknemers de RI&E kunnen inzien.

•Voor werkgevers die in totaal niet meer dan 40 uur per week mensen voor zich laten werken, is een Checklist gezondheidsrisico's vaak voldoende.

bron: MKB Nederland

 

 

De RI&E is verplicht gesteld door de overheid, maar goede steun verlenen op dit gebied is er uiteraard niet. Natuurlijk is er een steunpunt Die gerunt wordt door het TNO (volgens hun zeggen een onafhankelijke organisatie).

Het steunpunt geeft wel advies over of je het moet invullen en biedt ook een online tool aan. Ze helpen echter niet bij het invullen of bij uitleg van de stellingen/vragen. Ook kan/wil met niet helpen naar het zoeken van een oplossing. Hiervoor moet je maar contact opnemen met je branche organisatie en als je die niet hebt moet je maar op internet zoeken. (bron: email nav een gestelde vraag over de verplichting van 112 stickers op de telefoons)

 

Tot zo ver mijn ding, moest het even kwijt. Waar ik nu heel erg nieuwsgierig in ben is hoeveel bedrijven nu werkelijk die RI&E hebben, de boetes zijn enorm, maar tot nu toe ken ik geen bedrijven die er 1 hebben of zelfs maar weten dat het bestaat.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Tot zo ver mijn ding, moest het even kwijt. Waar ik nu heel erg nieuwsgierig in ben is hoeveel bedrijven nu werkelijk die RI&E hebben, de boetes zijn enorm, maar tot nu toe ken ik geen bedrijven die er 1 hebben of zelfs maar weten dat het bestaat.

 

Bij mijn klanten met max 25 man personeel heeft ongeveer 50% een RI&E. Bij de rest is -als mijn collega's mijn lijstje volgen- bekend dat een RI&E in principe verplicht is, maar vormvrij.

Voor zakelijke dienstverleners volstaat het invullen van een model, het ter inzage ter beschikking stellen aan personeel, en het benoemen van Arbo beleid (bijv RSI) in het werkoverleg. In de praktijk ligt het vrijwel oningevuld in iemands la.

 

Bij zware beroepen en meer dan 25 man heeft vrijwel iedereen een RI&E die wordt getoetst en onderhouden door een Arbodienst

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

 

Een zogenaamde Risico Inventarisatie en Evaluatie is in principe niet ingewikkeld om samen te stellen.

Het is in feite een opsomming van alle veiligheidskritische processen binnen de onderneming waar werknemers mee te maken kunnen krijgen.

 

Vervolgens bepaal je per proces hoe groot de kans op het risico is, met welke gevolgen, hoe je het risico uitsluit/beperkt.

Er zijn bepaalde sectoren waar heel veel met deze Risico Inventarisaties gewerkt wordt (transport/chemie/bouw) en bepaalde sectoren waar dit niet wordt gedaan.

 

Als bedrijf KAN zo´n RI&E bijdragen aan het verhogen van de veiligheid, maar als het een papierwinkel wordt waar niemand iets mee doet of niemand iets van snapt draagt het weinig bij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.