• 0

BTW afrekenen bij staking en verkoop bedrijf

Per 01-11-2010 horecabedrijf (in gehuurd pand) beeindigd. Op dat moment was er een overname kandidaat maar die liet het uiteindelijk afweten. Volgens de site van de belastingdienst moet ik dan de inventaris/machines (die ik 3 jaar geleden via een overname zonder BTW heb gekocht) tegen waarde economisch verkeer in prive nemen en daar ook nog BTW over afrekenen. Dit is nog niet verwerkt in de aangifte OB over het 4e kwartaal. (dus moet eventueel suppletie indienen).

 

Echter nu is er toch een overname-kandidaat. Hij gaat dus dezelfde zaak in het zelfde huurpand voortzetten. Is er dan alsnog sprake van een overdracht van algemeenheid van goederen (dus zonder BTW belaste verkoop) en kan ik deze hele transactie alsnog meenemen in de aangifte inkomstenbelasting over 2010? Boekwaarde is overigens hoger dan economische waarde dus er is sprake van boekverlies. Graag uw mening over deze kwestie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je het gewoon zo moet zien dat je helemaal niet gestopt ben in 2010. Misschien heb je wel (tijdelijk of permanent) de deur op slot gedaan, maar je bent toch nog met de afwikkeling bezig (en dan het liefst een koper vinden!).

 

Maar je kan een eventuele verkoop (in 2011) niet meenemen in 2010.

 

Formeel heet het dat je ‘ondernemer blijft totdat de laatste stakingshandeling verricht is’. En zo ver ben je kennelijk nog niet (lijkt mij dan).

 

Link naar reactie
  • 0

Echter nu is er toch een overname-kandidaat. Hij gaat dus dezelfde zaak in het zelfde huurpand voortzetten. Is er dan alsnog sprake van een overdracht van algemeenheid van goederen (dus zonder BTW belaste verkoop)

 

Naar mijn mening wel, eeeh zonder BTW dus! Maar om zeker te zijn, zou ik een briefje richten aan je BTW-inspecteur.

Met zijn/haar schriftelijke antwoord heb je zekerheid.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.