In mijn vorige bedrijf had ik te maken met drie soorten BTW. BTW Hoog (19%), BTW Laag (6%) en 0% BTW.
Ik verkocht vrij veel op rekening aan mijn zakelijke klanten. Er werd een handgeschreven pakbon gemaakt, waarop exact stond wat de klant gehad had. Eén doorslag voor de klant, één voor de boekhouding en één doorslag werd meegezonden wanneer de factuur verstuurd werd. Een bekend trucje om niet of later te betalen is namelijk om na de eerste aanmaning te reageren met “stuur me even een kopie pakbon, want ik weet niet waar de factuur over gaat”. Dit kon ik zo al meestal voorkomen.
Van de klant moest ik een factuur sturen met omschrijving “Diverse kantoorartikelen”. Want de belastingdienst had daar genoeg aan, en hoefde verder ook niet te weten wat men gekocht had. En als beginnend ondernemer, blij met een vaste klant, voldeed ik hier braaf aan. Maar deze klant kocht niet alleen bedrijfsmatig. Op zaterdag kwam hij gezellig met vrouw en kinderen shoppen, en bij het afrekenen “zet maar op de rekening”. Je kent het wel, net hard genoeg dat de rij achter je het ook hoort, dat je een klant bent. Belangrijk genoeg om OP REKENING (!) te mogen kopen. En vrolijk liep het gezin de winkel uit met een plastic tas vol tijdschriften en diverse zaterdagkranten.
Bovendien kwam ook dochterlief van 17 regelmatig de nieuwe glossy’s halen door de week, met het verzoek deze op de rekening van papa te zetten.
Even voor de duidelijkheid: Tijdschriften en kranten kennen een BTW percentage van 6%.
Einde van de maand werd er gefactureerd. En natuurlijk precies zoals klant gevraagd had.
“Diverse kantoorartikelen” € 100,00 BTW 19% te betalen € 119.00
Klant betaalde netjes op tijd, was tevreden. Ik was tevreden. Alles op rolletjes! Tot het moment dat mijn boekhouding meer en meer bewerkelijk werd en ik steeds meer zelf ging doen hierin.
Er begon iets te wringen… Hier klopt iets niet volgens mij… Ik koop goederen in tegen 6%... Maar mijn klant geef ik gewoon een bon met 19% voor al zijn aankopen. Volgens mij loopt er iets uit de pas. En die klant trekt nu zakelijk 19% BTW af! Het gaat niet om de centen, maar dit klopt domweg gewoon niet! Dit is niet eerlijk!
Voortaan ging ik factureren zoals het moest zijn. Stel je voor dat IK controle kreeg, bekijk het even! Zo gezegd en ook zo gedaan.
Maar zo makkelijk bleek dit in de praktijk niet te werken. Normaliter ging de ingekomen factuur naar de afdeling boekhouding en werd betaald, maar nu kwam de boekhouding verhaal halen bij degene die de goederen had gekocht.
Want op factuur stond ineens:
- Kantoorartikelen 19%
- Diverse wenskaarten 19%
- Lectuur 6%
- Diverse postzegels 0%
En dit kon de afdeling boekhouding niet verantwoorden, en werd de directeur gevraagd om de privé aankopen terug te betalen... En waren dus bij mij de poppen aan het dansen!
Bij sommige erg grote klanten heb ik wat water bij de wijn gedaan om voortaan ook te factureren als “kantoorartikelen 6% “, maar ik heb voet bij stuk gehouden.
Ik verkocht als pure service ook postzegels. Ik haalde een rolletje van 200 stuks op de hoek bij het postkantoor en verkocht dit weer door bij de wenskaarten. Broekzak, vestzak, pure service. Totdat de grote klanten dit in de gaten kregen en per 50 of 100 stuks postzegels wilden kopen. Leuk voor de kassa aanslag, niet leuk voor de voorraad en het benadelen van de bejaarde dame die één postzegel wil kopen. Wel leuk voor het personeel. Want dat mocht een half uur of langer weg om in de rij bij het postkantoor te gaan staan. Niet leuk voor mij qua personeelbezetting en kosten… Maar weer wel leuk, wanneer men dan om een “bonnetje BTW” vroeg, “want het is namelijk voor de zaak!”
En dan heel rustig een bon BTW uitschrijven, netjes, op het gemak, met de toevallig aanwezige vulpen, en bij BTW “0” invullen… Heerlijk! Dit waren nu echt de ondernemers die hun bonnen in een schoenendoos bij de boekhouder inleverden en geen benul van de BTW hadden.
BTW over diverse artikelen blijft een moeilijk iets. Wanneer ik de topics lees over bijvoorbeeld brandstofbonnetjes en dergelijke, duizelt het mij ook. Ook mijn boekhouder heeft toentertijd grove steken laten vallen, om over cadeaubonnen, boekenbonnen en VVV bonnen 19% BTW te rekenen, Dit heeft me veel geld gekost, maar gelukkig een groot deel terugvorderbaar.
Ikzelf ben heel strikt. Een bon op de zaak, is een bon op de zaak. Klaar. Maar een privé aankoop wordt gewoon als privé geboekt. Niet meer en niet minder. Dit kan feiten opleveren dat mijn echtgenote inderdaad een bonnetje inlevert van aankoop van een postzegel van € 0,44 voor de zaak. En die boek ik dan ook netjes in!
En zelf vond ik het een leuk moment om op zaterdagmiddag bij de Blokker (o.i.d.) een nieuwe stofzuiger voor de winkel te kopen en dan om een geschreven BTW bon te vragen. De dames hebben daadwerkelijk geen enkel benul hoe de BTW handmatig uit te rekenen. En dan kwam dat beduimelde, blauwe BTW-tabellen-boekje onder de toonbank vandaan. En moesten er vier verkoopsters bestuderen hoe dat dit ook al weer werkte….
Maar ik ben nooit te flauw geweest om ze na een minuut of 10 even op weg te helpen!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Quibke
Quibke
In mijn vorige bedrijf had ik te maken met drie soorten BTW. BTW Hoog (19%), BTW Laag (6%) en 0% BTW.
Ik verkocht vrij veel op rekening aan mijn zakelijke klanten. Er werd een handgeschreven pakbon gemaakt, waarop exact stond wat de klant gehad had. Eén doorslag voor de klant, één voor de boekhouding en één doorslag werd meegezonden wanneer de factuur verstuurd werd. Een bekend trucje om niet of later te betalen is namelijk om na de eerste aanmaning te reageren met “stuur me even een kopie pakbon, want ik weet niet waar de factuur over gaat”. Dit kon ik zo al meestal voorkomen.
Van de klant moest ik een factuur sturen met omschrijving “Diverse kantoorartikelen”. Want de belastingdienst had daar genoeg aan, en hoefde verder ook niet te weten wat men gekocht had. En als beginnend ondernemer, blij met een vaste klant, voldeed ik hier braaf aan. Maar deze klant kocht niet alleen bedrijfsmatig. Op zaterdag kwam hij gezellig met vrouw en kinderen shoppen, en bij het afrekenen “zet maar op de rekening”. Je kent het wel, net hard genoeg dat de rij achter je het ook hoort, dat je een klant bent. Belangrijk genoeg om OP REKENING (!) te mogen kopen. En vrolijk liep het gezin de winkel uit met een plastic tas vol tijdschriften en diverse zaterdagkranten.
Bovendien kwam ook dochterlief van 17 regelmatig de nieuwe glossy’s halen door de week, met het verzoek deze op de rekening van papa te zetten.
Even voor de duidelijkheid: Tijdschriften en kranten kennen een BTW percentage van 6%.
Einde van de maand werd er gefactureerd. En natuurlijk precies zoals klant gevraagd had.
“Diverse kantoorartikelen” € 100,00 BTW 19% te betalen € 119.00
Klant betaalde netjes op tijd, was tevreden. Ik was tevreden. Alles op rolletjes! Tot het moment dat mijn boekhouding meer en meer bewerkelijk werd en ik steeds meer zelf ging doen hierin.
Er begon iets te wringen… Hier klopt iets niet volgens mij… Ik koop goederen in tegen 6%... Maar mijn klant geef ik gewoon een bon met 19% voor al zijn aankopen. Volgens mij loopt er iets uit de pas. En die klant trekt nu zakelijk 19% BTW af! Het gaat niet om de centen, maar dit klopt domweg gewoon niet! Dit is niet eerlijk!
Voortaan ging ik factureren zoals het moest zijn. Stel je voor dat IK controle kreeg, bekijk het even! Zo gezegd en ook zo gedaan.
Maar zo makkelijk bleek dit in de praktijk niet te werken. Normaliter ging de ingekomen factuur naar de afdeling boekhouding en werd betaald, maar nu kwam de boekhouding verhaal halen bij degene die de goederen had gekocht.
Want op factuur stond ineens:
- Kantoorartikelen 19%
- Diverse wenskaarten 19%
- Lectuur 6%
- Diverse postzegels 0%
En dit kon de afdeling boekhouding niet verantwoorden, en werd de directeur gevraagd om de privé aankopen terug te betalen... En waren dus bij mij de poppen aan het dansen!
Bij sommige erg grote klanten heb ik wat water bij de wijn gedaan om voortaan ook te factureren als “kantoorartikelen 6% “, maar ik heb voet bij stuk gehouden.
Ik verkocht als pure service ook postzegels. Ik haalde een rolletje van 200 stuks op de hoek bij het postkantoor en verkocht dit weer door bij de wenskaarten. Broekzak, vestzak, pure service. Totdat de grote klanten dit in de gaten kregen en per 50 of 100 stuks postzegels wilden kopen. Leuk voor de kassa aanslag, niet leuk voor de voorraad en het benadelen van de bejaarde dame die één postzegel wil kopen. Wel leuk voor het personeel. Want dat mocht een half uur of langer weg om in de rij bij het postkantoor te gaan staan. Niet leuk voor mij qua personeelbezetting en kosten… Maar weer wel leuk, wanneer men dan om een “bonnetje BTW” vroeg, “want het is namelijk voor de zaak!”
En dan heel rustig een bon BTW uitschrijven, netjes, op het gemak, met de toevallig aanwezige vulpen, en bij BTW “0” invullen… Heerlijk! Dit waren nu echt de ondernemers die hun bonnen in een schoenendoos bij de boekhouder inleverden en geen benul van de BTW hadden.
BTW over diverse artikelen blijft een moeilijk iets. Wanneer ik de topics lees over bijvoorbeeld brandstofbonnetjes en dergelijke, duizelt het mij ook. Ook mijn boekhouder heeft toentertijd grove steken laten vallen, om over cadeaubonnen, boekenbonnen en VVV bonnen 19% BTW te rekenen, Dit heeft me veel geld gekost, maar gelukkig een groot deel terugvorderbaar.
Ikzelf ben heel strikt. Een bon op de zaak, is een bon op de zaak. Klaar. Maar een privé aankoop wordt gewoon als privé geboekt. Niet meer en niet minder. Dit kan feiten opleveren dat mijn echtgenote inderdaad een bonnetje inlevert van aankoop van een postzegel van € 0,44 voor de zaak. En die boek ik dan ook netjes in!
En zelf vond ik het een leuk moment om op zaterdagmiddag bij de Blokker (o.i.d.) een nieuwe stofzuiger voor de winkel te kopen en dan om een geschreven BTW bon te vragen. De dames hebben daadwerkelijk geen enkel benul hoe de BTW handmatig uit te rekenen. En dan kwam dat beduimelde, blauwe BTW-tabellen-boekje onder de toonbank vandaan. En moesten er vier verkoopsters bestuderen hoe dat dit ook al weer werkte….
Maar ik ben nooit te flauw geweest om ze na een minuut of 10 even op weg te helpen!
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag