• 0

Met stamrecht BV deelnemen in andere BV

Beste forumleden,

 

ik wil jullie vragen mee te denken, omdat ik zelf onvoldoende informatie kan vinden, over het volgende: binnenkort richt ik een stamrecht BV op met daarin een ontslagvergoeding. Daarnaast word ik mogelijk partner bij een firma (ook een BV). Ik wil een belang opbouwen in deze firma door de eerste periode uitbetaald te worden in aandelen i.p.v. in euro's. Met deze uitgangspunten heb ik de volgende vragen:

1. is het raadzaam deel te nemen met de stamrecht BV of dien ik daar een aparte BV (zuster/dochter?) voor op te richten om zodoende de ontslagvergoeding beter veilig te kunnen stellen?

2. is het opbouwen van een belang zoals ik voorstel te prefereren boven het eenmalig aankopen van een aandeel in de firma (vanuit fiscale of andere overwegingen)?

Tot zover de belangrijkste vragen, maar ik sluit niet uit dat het hierbij blijft....

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rib

 

De stamrecht BV kan prima functioneren als holding BV. De extra kosten voor een aparte holding BV zie ik niet als nuttig ;)

 

De wijze waarop je je belang verwerft is wel iets om even goed bij stil te staan. Ineens inkopen betekent 1x naar de notaris en een adviestraject. Stapsgewijs aandelen verwerven betekent voor elke transactie naar de notaris en een langdurig adviestraject waarbij de omstandigheden gedurende die periode ongetwijfeld zullen wijzigen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan nog een paar aanvullende vragen:

Op het moment dat ik zonder geld uit de ontslagvergoeding een aandeel verwerf, door in aandelen ipv euro's te worden uitbetaald, vermeerder ik toch ook de waarde van de ontslagvergoeding? Ik neem aan dat ik elk jaar het aandeel in de andere BV moet waarderen voor debalans van mijn stamrecht BV?

Wat zijn de grootste risico's die ik loop met deze constructie?

 

groet,

Rick

Link naar reactie
  • 0

Beste Rick,

 

Op het moment dat ik zonder geld uit de ontslagvergoeding een aandeel verwerf, door in aandelen ipv euro's te worden uitbetaald, vermeerder ik toch ook de waarde van de ontslagvergoeding?

 

Het is erg belangrijk om te beseffen hoe een balans van een (Stamrecht) BV eruit ziet om dergelijke verwarring te voorkomen. De BV is een aparte rechtspersoon welke eerst geld van jou 'leent' (jij als ex-werknemers leent dus je gouden handdruk aan deze BV als een soort financier). De Stamrecht BV is jou hierover een rente verschuldigd (de oprenting, deze vind je terug in de stamrechtovereenkomst) gedurende de periode dat je je gouden handdruk nog niet terug laat betalen.

 

In die tussentijd gaat de Stamrecht BV (net als een 'normale' bank of verzekeraar) met dit geld aan de slag om proberen winst te maken. Maakt de BV meer rendement (via belegging/sparen/investeringen etc. etc.) dan dat deze verschuldigd is aan zijn klant (jou als ex-werknemer), dan maakt de BV winst (welke jij als DGA op kunt nemen). Maakt de Stamrecht BV minder rendement dan aan de klant beloofd is, maakt deze verlies (wat dan weer afgaat van jou startkapitaal van € 18K).

 

Hoe de BV in de tussentijd aan het rendement komt, is daarbij dan eigenlijk geheel niet belangrijk (mits alles zakelijk gaat), het doel is om net als een normale bank dus meer rendement te maken dan de rente die je hebt beloofd aan degene die het kapitaal aan de BV heeft geleend. Over het algemeen (in sommige specifieke gevallen niet) zal de groei van jouw gouden handdruk dus los staan van het daadwerkelijke rendement dat de BV maakt. Dit omdat de wijze van aangroei bepaald is in je stamrechtovereenkomst en daarmee niet afhankelijk is van de specifieke jaarlijkse resultaten van de BV.

 

Bij grote verliezen is dit iets genuanceerder maar daar hebben we het voorlopig nog niet over :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.